Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Johans ZDZ40RV med en Bing48 förgasare
2010-10-18 22:15:16
Johans ZDZ40RV med en Bing48 förgasare    
Gasman
Skicka mail
Jag fick ett direktmail från Johan som undrade om sin nyinförskaffade bensinare som inte ville gå riktigt bra och trodde att byte av förgasare skulle vara lösningen. För att alla ska kunna dra nytta av mitt svar lägger jag in det här i forumet...


Hej Johan

Jag tror inte att byte av förgasarfabrikat är lösningen här. Vilket skick är motorn i för övrigt? En väl inkörd motor beter sig helt annorlunda mot en ny och rå motor. Förvänta dig inte att motorn börjar bli inkörd förrän efter ca 3 liter bränsle.

Tändstift? Tändsystem? Tändpunkt? Får du övertryck i motorrummet av luftströmmen från propellern? Det är så in i bomben många grejer som påverkar motorns gång. Börja med att montera motorn i en provbänk! Kärran är ingen plats för motorexperiment/inkörning, det sliter alldeles för hårt. Justera in enligt följande;

(Här har du en manual till Bingförgasaren)

Starta motorn och kör den driftvarm med lämplig propeller enligt tillverkarens rekommendation.

   1. Öppna högfartsnålen tills motorn bluddrar ordentligt.
   2. Nåla in så varvet ökar och fortsätt tills det plötsligt faller. Då backar du något på nålen så att du precis passerar maxvarvet och ligger på den feta sidan.
   3. Gå ner på ganska hög tomgång, ca 2000 rpm.
   4. Öppna lågfartsnålen så att varvet sjunker märkbart.
   5. Nåla sakta in lågfartsnålen så att varvet stiger tills det plötsligt börjar sjunka igen. Då backar du försiktigt nålen så att du passerar maxvarvet och ligger på den feta sidan.

Sedan kör du motorn på fullgas i 5 minuter och stänger av den direkt (utan att bluddra på tomgång). Ta loss stiftet och kolla färgen på elektrod och isolator. Färgen ska vara ljusbeige om allt är juste. Är det svart är stiftet för kallt. Är det vitaktigt och/eller glasartat är det för varmt. Gå upp eller ned ett värmetal om det behövs.

Ta ett reservstift och gör om allsammans ovan! Nålinställningarna ska bli precis samma. Annars är det något fel på något av stiften (vilket det faktiskt är ibland).

Något som jag har upptäckt på min bensinare är att elektrodavståndet har en enorm inverkan på trottlingsegenskaperna vid lågfart. Blir avståndet lite kort blir tomgångsegenskaperna helkassa. Hur det är på andra motorer/tändsystem törs jag inte ha någon uppfattning om.

Sedan beter sig motorn på ett sätt i provbänken men på ett annat sätt i planet. Orsaken är att luftströmmen från propellern skapar ett övertryck i motorrummet som fortplantar sig in i förgasaren via det hål som ska leda in atmosfärstrycket som ett slags referenstryck på ena sidan av ett membran. Det är detta tryck förgasaren använder sig av när den ska pytsa in lagom mängd bensin med luften. Problemet är att förgasaren designades för att sitta i motorsågar och andra motorredskap och inte i modellplan med propeller och motorkåpa där plötsligt lufttrycket ändras ganska rejält när propellern vispar på. Har du förgasarens luftintag utanför motorkåpan men själva förgasaren innanför (vilket är ganska vanligt) blir det lätt skit av alltsammans. Då kommer plötsligt förgasaren tro att lufttrycket är skithögt och öka på bränsleinblandningen vilket innebär att blandningen blir fet, dvs motorn bluddrar och går illa.

Ett sätt att undvika detta är att löda på en slanganslutning och leda ut referenstrycksöppningen utanför motorrummet med sitt övertryck. Det förutsätter dock att förgasarens luftintag är utanför motorrummet. Annars blir förhållandet omvänt.


//Mange
*** Redigerat av Gasman klockan 2010-10-18 22:17:08 ***
www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2010-10-18 23:12:39
RE: Johans ZDZ40RV med en Bing48 förgasare    
Johan
sandbergjohan@spray.se
Motorn är inte ny (inköpt begad), och går som ett skållat ol...
Det som jag irriterar mig på är främst mellanregistret där den bluddrar och låter tråkigt. Problemen har väl varit att när jag försökte skruva bort den ojämna gången på mellanregistret så lyckades jag att få tomgången till att gå för snålt,,, tror jag,,, vilket ledde till motorstopp i ett dumt/tokigt läge och slutade i en "dödens sväng"







Nu när jag är på G att återskapa modellen till sitt forna galanta skick så vill jag ju inte upprepa fadäsen...

Du var inne på tändläge !
Jag testade lite att ändra på det vid bänkkörning men kunde inte märka några större förändringar i gången, endast vid extrem omställning från rekomenderat så noterade jag en något sämre gång.
vad har du för tips att ge angående inställning av tändläget ???

Och suverän beskrivning av din arbetsmetod!
Sparar den tills när det beger sig.

Natti natti/Johan

2010-10-18 23:47:19
RE: Johans ZDZ40RV med en Bing48 förgasare    
Gasman
Skicka mail
Ohhhh
Det gör ont att se kraschen! Försöker du dig på knife-edge med avslagen motor, eller?

Bara för att motorn är begagnad behöver den ju inte vara inkörd. I vilket fall som helst, tändläget tror jag inte påverkar bluddrandet i mellanregistret. Det har dock en klar påverkan på fullgas och kan vara värt att experimentera lite med. Problemet är ju att tändboxarna har en inbyggd elektronik som sköter förtändningen efter hur tätt tändpulserna kommer så det är inte så lätt att veta vad man gör. Jag försökte en gång med stroboskoplampa att se hur tändförställningen jobbade, men tändkabeln är ju så förbannat välskärmad så den triggade aldrig stroboskoplampan.

Om du har fått motorn att gå bra i bänk skulle jag rekommendera att prova med att montera en slang på ventilationshålet till förgasarmembranet och dra ut den utanför motorkåpan. Så här gjorde jag, lätt filning så att ett 3 mm mässingsrör gick in och så tennlödning med en rejäl lödkolv (125W). Därefter slipning på insidan med Dremeln så att ingenting stör membranet.



//Mange
*** Redigerat av Gasman klockan 2010-10-18 23:48:29 ***
www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2010-10-19 00:31:33
RE: Johans ZDZ40RV med en Bing48 förgasare    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Gasman ditt svin! För: det var en SVINBRA och klar beskrivning!!! Med dess hjälp är man en god bit på problemlösningens väg. Ett annat fenomen - skilt från Johans tråkiga eskapad/bludderi-strul, men som hör till ämnet:

Kompisen Jan-O blev med Cub. Och motor därtill. Då Super-Cuben var stor (3,6 m) så togs det till lite med motor. Det bidde 106cc boxer bensinare. En rapport kring både plan och motor är halvskriven, då ärendet ej är helt färdigt, utvärderat och putsat. Så den kommer lite senare.

EN orsak är följande - nu kommer jag till sak - motorn blev riktigt inkörd i bänk. Där betedde den sig alldeles utmärkt. Spred lite verktyg från verktygstavla ned på golv, men den trottlade bra! Väl i plan och i dess rätta element - så har vi nu ett hyss. Den trottlar INTE lika bra. Alltså är felet inte hos motorn då den ju visat sig funka perfetto finemangos innan - utan vi har alltså ställt till det för motorn sen...

Då den är köpt hos duktige/juste Pär Vässmar på Autopartner, så fick vi senast lite goda råd, att testa. MISSTANKEN är nämligen att "det blev lite för MYCKET AV DET GODA" - d v s dragkraften. Vilket innebär att motorn flygs i detta plan oftast strax över tomgång, långa stunder. Vilket FÖRMODLIGEN gör att den går för kall! Pär föreslog att baffla (delvis täcka över intagen i motorkåpan) vilket ska testas. Vi ska kolla stift - enligt ovan. Och kanske deffa lite prop, så att motorn får gå på lite högre varv. Men akta oss för övervarv. Och - återigen (tack Gasman!) ha koll på detta med lufttryck kring förgasarn, vilket ju lär ändras. Jämfört med mindre metanolare, så finns tydligen en del "fällor" att falla i... Tack vare er GOA POLARE därute - så blir man snart lite hjälpt! I detta fall; Finemagnus!!! (=finemangos)
Kom jag ihåg att säga tack? ;)
Litet tack även till Pär!

Tommi & Jan-O

2010-10-19 17:04:57
RE: Johans ZDZ40RV med en Bing48 förgasare    
Gasman
Skicka mail

Tror att ni får problem genom att motorn inte belastas tillräckligt och därmed kan sota igen. Varmare stift kan vara en medicin, men kolla så att de inte blir för varma. Man vill ju inte ha råtthål i kolvarna...

106 cc på en cub (OK rätt stor men ändå)??? Faen, ska ni ställa upp i finska mästerskapet i Cub-hovring på tomgång?

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2010-10-19 20:30:29
RE: Johans ZDZ40RV med en Bing48 förgasare    
Johan
sandbergjohan@spray.se
Själklart är det knivegg utan motor !!!
Gör inte alla så strax innan landning

Gav det där med slang på ventilationsröret en funderare, och klicksadetdäuppe!
Som installationen ser ut så hamnar ventilationshålet i motorrummet, och själva insuget hamnar bakom motorspantet inuti kroppen...




Stämmer det såsom jag tänker så borde alltså övertrycket i motorutrymmet göra att jag får en fetare blandning när jag flaxar omkring på halvgas. Detta skall abselut testas !!!
Synd bara att jag skall tillverka ett par nya vingar först...
Och klä om kärran,,, blähhhhh!!!

Och det där med stift då...
Finns det cm6 stift med olika värmetal ???

Hepp/johan
*** Redigerat av Johan klockan 2010-10-19 20:34:44 ***

2010-10-20 01:19:06
RE: Johans ZDZ40RV med en Bing48 förgasare    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Tror det blir alldeles utmärkt Johan - har fått slikt tips om att ta ut "atmosfären" inomhus. Blir lagom ostört, bara inte man suger in acken eller nåt annat trevligt in i förknasarn! (flin) Snygg kärra!!! Hoppas du får lust att återuppliva den igen.

Gasman; jag håller med. Såhär i efterskott ser man att redan nånstans vid 50cc pigg bensinare hade dugit ok. Säg 70-80cc varit bogserpiggt för normalbruk. Cubar är ju nästan lite "motorseglare" i luften. Denna hamnade på ca 16kg, men det är 16kg LÄTT, inte tungt... Vilket innebär att Fokkern jag ska snickra ihop borde bli pigg nock vid 52cc, spv 2,9m och "pinnabygge".

Bra fråga, Johan; ni som kan bensinare - kan ni beskriva/tipsa om stift/värmetal o sånt? All saklig info är välkommen!

Tommi

2010-10-20 17:30:04
RE: Johans ZDZ40RV med en Bing48 förgasare    
Gasman
Skicka mail
Det flesta tändstiftsfabrikat numrerar värmetalet så att ju högre siffra destå bättre värmeavledningsförmåga, dvs kallare stift. Bosch gör dock tvärtom.

Jag surfade runt bland våra svenska leverantörer av bensinare och det är otroligt klent med uppgifter om stiften de i bästa fall säljer. Någon möjlighet att botanisera bland värmetal finns ju överhuvudtaget inte. Här behövs en rejäl uppskärpning.

Här är en bra site om tändstift för den som vill veta mer. Kolla speciellt det nedsotade stiftet där gnistorna kortsluts nere i isolatorfoten. Och så undrar vi varför motorn går illa med fel stift...

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2010-10-20 18:22:57
RE: Johans ZDZ40RV med en Bing48 förgasare    
Gasman
Skicka mail
 
Citat från: Johan

Själklart är det knivegg utan motor !!!
Gör inte alla så strax innan landning

Hepp/johan


Nix, inte jag! Jag kör knivegg på låg höjd över skogsbrynet tills vingspetsen petar i en trädtopp. Då uppstår en manöver som jag inte riktigt vet namnet på men den påminner om en bumerang. Så avslutade jag livet på min kära gamla CAP 232...

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2010-10-20 19:11:18
RE: Johans ZDZ40RV med en Bing48 förgasare    
Johan
sandbergjohan@spray.se
 
Citat från: Gasman
 
Citat från: Johan

Själklart är det knivegg utan motor !!!
Gör inte alla så strax innan landning

Hepp/johan


Nix, inte jag! Jag kör knivegg på låg höjd över skogsbrynet tills vingspetsen petar i en trädtopp. Då uppstår en manöver som jag inte riktigt vet namnet på men den påminner om en bumerang. Så avslutade jag livet på min kära gamla CAP 232...

//Mange




/Johan

2010-10-31 23:05:40
RE: Johans ZDZ40RV med en Bing48 förgasare    
wrep
Skicka mail
Ett problem som också finns vid dellast är att vevhuset blir för kallt så att bensinen kondenseras på insidan och sedan ger sig iväg upp i cylindern vid gaspådrag...  jag hade sådana problem med min Moki 45cc.  Men det är lätt löst genom att isolera vevhuset lite...  jag löste det med lite "avgasbandage" sådant som är avsett att linda runt grenröret när man timmat sin bil. Men det funkar säkert bra med andra material också, motorn blir ju inte flera hundra grader varm...