Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Byggforum / Pitts S-1S 36% Egen konstruktion
2010-09-25 15:13:29
Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Nu är det bestämt vad höstens/vinterns bygge blir.
Ritningen är klar och matreal och frästa delar är beställda.

Lite fakta om bygget.

Modell: Pitts special S-1S
Skala 36%
Spännvidd: 1930 mm
Längd: 1752 mm
Motor: 70-100 cc bensin

Här kommer lite bilder från ritningen.


Sidovy


Kroppen uppifrån.

Har bytt cad program och använder nu gratisprogrammet progeCAD som är mycket likt autocad och fungerar bra.

Detta bygge har jag konstruerat mer anpassat för CNC-fräsning och har beställt fräsningen från Habs.
Har aldrig provat detta förut så det blir spännande att se resultatet av fräsningen.
väntar med spänning på prylarna men som vanligt när man gör större beställningar så dröjer det.


*** Redigerat av Wikström klockan 2010-09-25 15:14:39 ***

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2010-09-25 19:52:54
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Johan
sandbergjohan@spray.se
Underbart !
Det här ser jag fram emot.
Se bara till att gödsla ordentligt med bilder under byggets gång.

Hepp/Johan

2010-10-03 13:50:28
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Har nu hämtat ut matrealet till bygget och det första jag ser är att jag har glömt beställa huvudlisterna till kropp och vingar
Utan dessa kan jag knappt ens påbörja bygget så det blir till att beställa direkt igen och hoppas på snabb leverans.

De frästa delarna ser dock mycket bra ut.




Några av de ca 120 frästa delarna.

Pitts S1 är en liten dubbeldecker konstruerad för konstflygning av Curtis Pitts 1945.
Pittsen finns i ett stort antal versoner och att valet föll på versonen S-1S beror på att det är den första modellen med symetrisk vingprofil och 4 skevroder.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2010-10-04 20:57:41
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
Det här är ett utav de byggen jag kommer att följa mest, ska bli väldigt intressant!:D

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2010-10-09 13:51:21
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Här kommer de första byggbilderna.


Motorboxen ihoppusslad utan lim. Det krävs lite filande för att få exakt passform men sedan är det bara att pussla
Skulle nog sluppit filandet om jag ritat spåren för lister mm några tiondels milimeter större.


Har här limmat de övre kroppslisterna och landställsfästet.
Motorboxen är bara ditlagd för att se till att måtten blir exakta så att den passar bra när den senare ska limmas.
Vill gärna veta exakta mått på motorn inan jag gör boxen klar så jag slipper använda mer distanser än nödvändigt.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2010-10-09 20:58:13
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
srlund
Skicka mail
Visst bygger du in Canisterdämpare på denna?
---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2010-10-10 20:14:47
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Jag hoppas kunna passa in canisterdämpare men utrymmet är något begränsat
( de måste rymmas framför vingen ) så jag vill få hem motorn och se hur den passar och hur mycket utrymme som blir kvar mellan motor och främre vingfästet inan jag kan bestämma detta.
Har som ni ser på bilden inte tagit upp någon tunnel men jag tänker lämna plankningen på undersidan av kroppen tills jag bestämt mig hur jag ska göra med dämparna.

Har beställt motorn. En RCGF 100. men det verkar dröja med den leveransen.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2010-10-10 22:05:33
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
srlund
Skicka mail
Du får göra ditt yttersta för att rymma lite dämpare så man kan prata med andra när du flyger.

Hur som helst ska det bli kul att följa ditt bygge och sedan få skåda mästerverket i luften! Jag är imponerad att du tar dig tid att genomföra dessa projekt! Riktigt kul!

---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2010-10-11 13:36:17
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
monch
Skicka mail
Trevligt med utvekling i klubben! inspererande att se handbygda modeller! Ska bli intressant att följa bygget åh se den live sedan! Annat än komposit torpederna man själv flyger.....
Jocke Sandström
Skelleftehamn.
---------------------------------
OXAI Axiome YS170DZ cdi
compcite arf Integral YS170DZ cdi


2010-10-16 19:47:34
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Detta har hänt i hobbyrummet denna vecka.


Har limmat förstärkningar i kroppssidorna



och limmat kroppssidorna på spanten.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2010-10-19 19:20:10
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Nu har äntligen motorn kommit.
Beställde för ca 2 månader sedan.


Beställde altså en RCGF 100 då detta är en av de minsta och lättaste motorerna i 100cc klassen och och borde passa mycket bra i denna pitts.
Nu var dock RCGF 100 tydligen en utgående modell och de har istälet skickat den helt nya RCGF 111cc ( visste inte ens att det fanns en sådan ).
Lite tyngre Mycket starkare påstås det.

Jag har någon gång i min iver att spara vikt underdimensionerat motorn och pga av det fått ett plan som flyger mycket snällt, okritiskt stadigt och bra på alla sätt men saknat det där lilla extra i prestanda som bara mycket dragkraft kan ge.
Så lär dock inte bli fallet med denna. 111cc i ett plan som mäter 1930x1750 mm!

Stor motor tvingar dock fram stadigare konstruktion = högre vikt. Detta bör dock inte bli något stort problem då vingytan trotts den lilla spänvidden blir ca 120 dm2.


Har limmat bakkroppens spant och hörnlister.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2010-10-20 16:22:37
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Kalle_Flygare
extremflyg@hotmail.com
Ska följa bygget noga! Jag är mycket imponerad!

2010-10-24 17:25:25
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Bakkroppens fackverk klart och fäste för dubbla höjdroderservon limmade



tänker använda dubbla 16 kg skev o höjdservon och ett 25-30 kg servo på sidroder. det bör väl räcka?

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2010-10-31 18:52:03
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail


Motorboxen är nästan klar.
Motorboxens förlängning bakåt blir även fäste för övre vingfästet.

Det går lätt och snabbt att bygga med de frästa delarna, nästan som en byggsats men jag kan ritningen nästan utantill så jag behöver sällan fundera över hur nästa steg i bygget ska bli.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2010-11-06 19:19:54
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail


Har limat ovansidan på motorboxen och sidoförstärkningar.



Har också tagit upp hål för canisterdämpare.
Avståndet mellan avgasporten och främre vingfästet är bara ca 35 cm så jag får försöka hitta någon lite mindre dämpare max ca 28 cm lång så rymmer man en minimal rörkrök också.
Vet inte om jag kommer att skaffa dessa direkt, Canisterburkar kostar ju minst 1000 spänn styck+ rör, eller om jag provar med standarddämpare först men nu är det iaf förberett för dämparna.

Nu är alltså stommen till kroppen klar och nästa steg blir stabbe och fena.
Lämnar ovansidan på kroppen öppen (åtminstone fram) för att lättare kunna anpassa vingfästena, fästen för accar, radio mm.
När modellen är klar blir åtkomstluckan vid undre vingen mycket liten så det gäller att hitta en smidig infästning för radioprylarna.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2010-11-14 15:47:52
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Har nu börjat med stabbe och fena.



Framkantlisten på stabbe och fena tillverkas av 2 st 3x15 mm furulister och
3 st 3x15 mm balsalister som formas och sedan skiktlimas för att till sist hyvlas ner till 13 mm och formas till en rund framkant.
Formningen av listerna görs så att de först läggs i hett vatten så de blir mjuka och sedan spänns över en form tills de torkat.
Bilden ovan visar en av furulisterna i spänn.




Här har de två furulisterna till framkanterna limmats ihop.
De verkar hålla formen riktigt bra.



Här har listen hyvlats ner till 13 mm och den första delen av bakkantlisten är limmad.
Stabbe och fena blir helt plana utan riktig vingprofil precis som hos originalet. 

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2010-11-15 18:40:18
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Olle_W
Skicka mail
Hej!
Naturligtvis mycket imponerad över ditt bygge och att du cadar själv osv. En fråga av ren nyfikenhet: Har du lagt in nån slags beräkning av tyngdpunkten i din cadmodell med motor, radio, klädsel, osv eller gäller bara "så lätt som möjligt där bak" så löser det sig sen?

2010-11-15 20:42:14
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Brukar alltid försöka göra en uppskattning ( ingen riktig beräkning )i förväg om var tyngdpunkten kommer att hamna.
Har på mina tidigare byggen oftast lyckats pricka in TP ganska bra men ibland blir det nödvändigt att flytta servon mm för att det ska bli rätt.

På detta bygge har jag mest siktat på att göra mått och former så skalaenliga som möjligt och kan därför inte så mycket påverka var TP hamnar.
Tror dock att den kan komma att bli något framtung då den har stor motor på nästan 3 kg och mycket kort bakkropp.
Har planerat för 3 servon i bakkroppen för att balansera upp motorn sen kan jag bara hoppas att det blir åtminstone ganska rätt.

Vet att vissa cadprogram kan göra sådana beräkningar men då jag endast är självlärd på cad så har jag ingen aning om hur man gör eller ens om mitt program klarar detta.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2010-11-21 19:20:09
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail


Limmar här stabbens spryglar.



Här limmas sista balsalisten på framkanten



Här är stabben nästan klar saknas bara att runda till framkanten.
Stabben känns lätt men stark dock lite flexibel då den är ganska tunn.

Har fått tipps på dämpare som jag ska kolla upp, Tack för det.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2010-11-28 21:03:14
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Är nu nästan klar med höjdrodren så här kommer lite bilder på det.



Undersida och ovansida på ett höjdroder frästa i 1 mm björkply



Här är spryglar och framkant i balsa limmade.



Hela balsakärnan limmad och planslipad.



Här är ovansidan och fästklossar för gångjärn limmade.
Rodren var mycket enkla att bygga då det bara var att limma balsan på den färdiga bottenplattan och slipa till rätt kilform och sedan lima på ovansidan.
Resultatet blev också mycket styvt och starkt omänn kanske inte lika lätt som en helbalsa konstruktion. Stabben däremot är ju väldigt lätt då den inte har någon plankning.

Har även beställt servon, powerbox, canisterdämpare mm.
Hade först tänkt fixa egen strömförsörjning som jag sett någon annan här på forumet göra men tyckte att prisskillnaden mot en riktig powerbox blev för liten då man nog behöver hela tre spänningsregulatorer, =många fula strömbrytare på kroppen för en säker strömförsörjning till servon och mottagare + en hel hög med kablar att löda.
Lägger istället all energi på själva bygget och hoppas att powerboxen ska göra radioinstalationen lite enklare.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2010-12-04 21:32:33
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Här kommer bilder på bygget av fenan.
Detta är i det mesta bara en upprepning av bygget av stabben då de byggs på samma sätt.









Nu har powerboxen kommit. Letade efter ett lite mer ekonomiskt alternativ än de flesta som finns på marknaden.
Tycker den ser väldigt profsig ut utom strömbrytaren som är väldigt stor och ful.
Har även fått hem servon och killswitch men ljuddämparna och servoarmar var restnoterade så vi får se när de dyker upp.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2010-12-12 11:05:37
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
jonols
Skicka mail

"Har bytt cad program och använder nu gratisprogrammet progeCAD som är mycket likt autocad och fungerar bra."

Jag hittar bara en 30-dagars testversion, är det den du använder.

MVH
Jonas

2010-12-12 17:45:22
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Programmet jag använder heter progeCAD 2009 Smart och finns att ladda ner gratis för privatpersoner. Det krävs endast att du registrerar din kopia för att kunna använda det under en längre tid.

Vet inte om jag klarar att länka till sidan där jag laddat ner från men här har du adressen.
http://sw.softpicks.net/download.php?index=77966

Hoppas att du får det att fungera. annars finns andra gratisprogram ochså tex DraftIT och DraftSight men tycker själv bäst om progeCAD.

Nu i helgen har det mest blivit Julstädning men har byggt lite på sidrodret också.
Under städningen råkade jag hitta min första egna flygritning som är ritad på ihoptejpade rutiga A4. Ritade den för drygt 10 år sedan och papperet har redan gulnat påtagligt. modellen finns också kvar och flög så sent som i sommras på vårt eget lilla grusfällt. Det är en dubbeldecker med måtten 120x125 cm och en saito 56 fyrtakt i nosen.
Efter att man vant sig vid de långt ifrån neutrala flygegenskaperna och den något begränsade dragkraften så tycker jag fortfarande att den flyger riktigt bra.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2010-12-12 20:49:31
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
jonols
Skicka mail
Tack för tipsen!

progeCAD funkar inte till Windows7 :(

Jag har fått igång DraftSight, får se om jag kan lära mig det. Jag har i alla fall lyckats med att göra 4 st sektioner. Hur man gör sedan, det är en annan fråga.

Lycka till med bygget.

Jonas

2010-12-19 17:18:29
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Stabbe och fena med roder är nu klara.




Har borrat för pinngångjärn och här provmonteras rodren.

Har även limmat servofäste för sidroderservo i kroppen.
Nästa steg att ta tag i blir den undre vingen.


Kunde inte låta bli att lägga in en bild på syrrans pepparkaksbygge inför julen. Detta år blev det ett ånglok

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2010-12-24 19:49:04
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Kalle_Flygare
extremflyg@hotmail.com
Måste säga att jag är jäkligt imponerad!!!!!!!! Du är grymt duktig!!!!!

2011-01-02 14:28:23
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Tack för de värmande orden.
Jo jag har ju hunnit öva lite byggtekniker.
10-12 byggen har det nog blivit på 15 år. mest egna konstruktioner men även någon byggsats och bygge efter andras ritningar har det blivigt.


Har börjat med vingen. Har limat spryglar på huvudlisten.
Listen är 5x15 mm furu förstärkt med ytterligare en 5x15 list på den inre halvan.


limmat lite fler lister.

Blir kanske lite tråkigare byggbilder nu när det ska byggas 4 nästan identiska vinghalvor. glad att jag slipper såga spryglar.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-01-02 14:29:11
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Tack för de värmande orden.
Jo jag har ju hunnit öva lite byggtekniker.
10-12 byggen har det nog blivit på 15 år. mest egna konstruktioner men även någon byggsats och bygge efter andras ritningar har det blivigt.


Har börjat med vingen. Har limat spryglar på huvudlisten.
Listen är 5x15 mm furu förstärkt med ytterligare en 5x15 list på den inre halvan.


limmat lite fler lister.

Blir kanske lite tråkigare byggbilder nu när det ska byggas 4 nästan identiska vinghalvor. glad att jag slipper såga spryglar.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-01-09 21:06:35
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Har gått lite trögt med bygget i veckan men har iaf limmat undre bakre listen och fästklossar för gångjärn mellan de bakre listerna samt en 2 mm täcklist över klossarna.


Limmar även 3 mm balsa med stående fiberriktning mellan de bakre listerna för ökad styvhet.
Ska nu börja med höger vinghalva då vinghalvorna ska limmas ihop innan plankningen.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-02-07 13:18:41
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
scubasteve
Skicka mail
Peppmeddelande!
Jag går här och längtar efter en uppdatering och jag tänkte jag skulle bevisa att det finns följare som vill se mer

2011-02-07 14:49:20
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
jocke1963
Skicka mail
Instämmer med föregående talare!! :)

2011-02-07 16:19:00
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
 
Citat från: scubasteve
Peppmeddelande!
Jag går här och längtar efter en uppdatering och jag tänkte jag skulle bevisa att det finns följare som vill se mer


Count me in! :D

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2011-02-13 18:57:03
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Kul att ni är intresserade.
Jo byggtempot har sjunkit de senaste veckorna och har inte haft några nya intressanta bilder att lägga ut då den andra vinghalvan ser ut precis som den första.

Har nu hunnit lika långt på höger vinghalva som på vänster så snart ska de limmas ihop.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-02-20 14:54:32
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail


Sådär ja. Nu är vinghalvorna ihoplimmade och plötsligt känns hobbyrummet och byggbordet alldeles för litet.



Har börjat med att planka bakkanten för att skydda de utstickande spryglarna. Lyckades ändå med att knäcka en av spryglarna innan jag hunnit planka dem.
Har även limmat stommen till vingspetsarna.

Har rullat ett rör av paper till kabelgenomföring och hoppas kunna undvika att knyckla det.

Nu ska vingen plankas och ett vingfäste fixas till.
*** Redigerat av Wikström klockan 2011-02-20 14:58:06 ***

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-02-27 18:07:08
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Har varit duktigare med bygget i veckan så nu är undre vingen nästan klar.
Slänger ut en hög med bilder här.



plankning av framkanten.
plankar med 3 mm balsa så jag fuktar balsan lite på ovansidan så den blir lättare att böja.




Många byggnålar blir det.




Främre vingfästet klart. även framkantlisten slipad o klar.




Vingspetsarna också klara. var lite småpilligt med dessa då balsan ska dubbelkrökas till rätt form.

Vingprofilen jag använder är NACA 0014 som jag hittat i gratisversonen av Profili 2.
Denna profil är snarlik originalets profil och används i många RC konstflygmaskiner.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-03-02 07:48:33
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
scubasteve
Skicka mail
Snyggt!
Och nu börjar det droppa från hustaken så RC-utomhussäsongen närmar sig

2011-03-06 18:31:27
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Har under veckan haft lite svårt att slita mig från TVn och alla skidtävlingar med höjdpunkten nu i morse med vasaloppet. Har faktiskt själv masat mig runt detta lopp en gång så det är ju lite extra roligt.

Har dock hunnit bygga lite också.




Vingen passas in mot kroppen och borrar hål för vingfästet.




Så blir vingfästet i kroppen.




Här limmas förstärkning av vingbalkens lister.




Har även knåpat ihop detta klassiska färgschema.
Jo det är rätt så långt kvar tills bygget ska kläs men då jag måste beställa mer matreal till plankningen mm så tänkte jag beställa klädselplast, färg mm sammtidigt.

Har också tillsammans med min bror dragit igång ett "litet sidoprojekt" i form av att bygga en egen cnc fräs. Detta befinner sig dock endast på ritningsstadiet ännu.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-03-27 19:52:03
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Oj Oj Oj. Slutspelshockey



Här den övre högra vinghalvan. snart är även den vänstra klar att monteras ihop.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-04-10 18:27:44
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Går lite långsamt med bygget nu men nu är iaf de övre vinghalvorna ihoplimmade



slutspelshockey och vackert vårväder prioriteras ibland före flygbygge.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-04-11 10:38:54
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
srlund
Skicka mail
Hej

Kul att det verkar gå framåt för dig. Det var ett tag sedan jag va hit o tittade, det ser ju riktigt bra ut! Tror du att det blir klart innan sommaren?
---------------------------------------------------------------------
Stefan Andersson, Skellefteå
Futaba T9VAP
Pulsar 4PRO F5J

2011-04-21 23:32:13
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Tanken var att den skulle vara klar innan sommaren. Det lär dock inte hända då sommaren snart är här och det fortfarande saknas ganska mycket på bygget.
Hoppas dock att den blir klar så jag hinner prova innan hösten.



Här är övre vingens fäste. har även börjat med vingspetsarna. har beställt mer 3 mm balsa till plankningen. Har även beställt dämpare ( igen ) och lite andra småprylar.








Skjutbart fäste för radioprylar för att bättre utnytja den lilla åtkomstluckan.
Fäst prylarna på plattan, skjut in den i bakkroppen och lås fast med en skruv.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-05-01 20:09:36
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Har varit duktig några dagar i hobbyrummet några dagar så här kommer en hög med bilder.



Motor och gasservo provmonterat. här med standarddämpare, Canisterdämpare är beställda och ska vara skickade nu så hoppas de dyker upp snart.




Kroppens formlister limmade.




Här böjs och provas övre vingens fäste. Detta är gjort i 1,5 mm aluminium som enligt mig är mycket svårare att arbeta med än trä. jobbade nästan en hel dag med detta. även kroppens övre spant är limmade.




Här limmas kroppens plankning i nederkant.




här är plankningen limmad till spanten också. plankningen görs av 2,5 mm balsa,
balsan jag fick tag i för detta är mycket tung och hård villket gör den mycket svår att böja, många strykningar med blöt trasa, några kraftiga gummiband och många byggnålar löste dock det på ett bra sätt.




Nu har plankningsmatreal till vingen, klädselplast mm kommit. Med i paketet var även denna
Kul med ny radio men oj vad mycket nytt att lära sig.




Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-05-03 11:00:05
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
scubasteve
Skicka mail
Är det två canisterdämpare eller går båda cylindrarna ihop in i samma?
Kul med ny radio!

2011-05-04 16:26:05
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
jaka
Skicka mail
Hej!
Kan rekommendera kanisterdämpare istället för de små originaldämpare du nu har. Originaldämparna låter på tok för mycket!

2011-05-04 20:45:53
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
niclasrcflyg
Skicka mail
wo är det inbyggd platt tv i den där radion....är det så att du kn se på tv samtidigt som du flyger om flygplanet var lite för lätt att flyga???? hahahaha........

2011-05-08 17:56:41
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Jo den stora pekskärmen är fin och inställningar och programering känns faktiskt enklare och mer självklart än på min "gammla" optic 6.
Tror dock att jag skulle behöva många fler flygtimmar för att klara TV och flyga samtidigt, en sak i taget ska det vara.




Kroppens ovansida plankad. Lite svårt att böja den hårda balsan men resultatet blir riktigt bra, bättre ytfinnish och mindre känsligt för stötar än en mjukare balsa. Har också provmonterat övre vingfästet. Nästan synd att det ska målas, aluminiumblänk är ju ganska snyggt!




Så har äntligen dämparna kommit. Har väntat på dem sedan december.
Som ni ser blir det två dämpare. Den riktiga Pittsen har ju också 2 utblås, ett från varje sida av boxern.
Har också snickrat ihop ett fäste för dämparna med dämpad upphängning av silikonslang, hoppas det fungerar bra.




Mera metalljobb! en halv dag gick åt till att kapa och löda krökar hoppas bara det inte skakar sönder. Det blev ganska trångt för dämpare och krök så jag blev tvungen att kapa inloppsröret på dämparna för att kröken skulle rymmas.




Så ser dämparfästet ut, hoppas kyllufthålen är tillräckligt stora.

Blev många HOPPAS i den texten Har byggt detta mest på känsla då jag aldrig provat något sådant förut.

Har också hunnit med att göra en blåsig sesongspremiär med med min äldsta lila dubbeldecker, inga större problem men några studsiga landningar blev det.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-05-12 00:19:55
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Spitfiremagnus
Skicka mail
Är det tygonslang som du använt som stöd till ljuddämparna? Det kommer smälta dessvärre i såfall.

2011-05-12 23:54:21
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Som det står under en av bilderna så är det silikonslang i dämparfästena.
denna ska väl tåla ganska mycket värme men exakt hur mycket vet jag ju inte.
Någon som vet om den klarar värmen från dämparna?
Har sett denna lösning någonstans så jag hoppas det fungerar.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-05-13 20:21:28
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
ctd
Skicka mail
jag tror inte du behöver oroa dig för värmen. Det är nog mer nötningen av slangen mot plywooden du ska vara orolig för.

Det har skrivits en del om det här tidigare:
http://www.mini-iac.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1211&whichpage=1

2011-05-22 22:43:51
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Tack för länken där fanns ju en del bra tipps.
verkar ju som att denna lösningen fungerade för honom trotts att många verkade lite tveksamma så jag provar nog att använda den som den är. kanske kan man enkelt limma dit någon liststump där slangen ligger an mot plywodden för att göra kanten mindre vass och bredda kontaktytan något.

Två veckor sedan senaste uppdateringen och visst har det hunnit hända en del.



Undre vingens undersida
Vingar och skevroder är nu klara.




Inspirationsmonterad Det saknas fortfarande någon liten balsabit på kropen men inte mycket träjobb kvar nu,Detta plan har verkligen speciella proportioner och former och detta lär ju avspegla sig i flygegenskaperna.
stor vingyta mycket kort och bred kropp och liten fena+roder. min gissning är att den knappast lär bli lugn, snäll och stabil i låg fart och vid gaspådrag.




Detaljbild på övre vingens infästning.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-05-22 23:28:39
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
SHIT!

Sjukt snygg! Helt fantastiskt!
Riktigt läcker!

Kan inte vänta på att få se den färdig! :D

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2011-05-29 22:49:56
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Har börjat på mallarna för kåpor och huv mm i veckan. Mallen för motorkåpan är först på tur.



Stommen klar. Kåpan blir mycket stor med en frontarea som en laggårdsdörr.
Formen är också lite udda, Bredast längst fram och med tydliga veck på sidorna.




Fram och bakparti limmas på.




Slipad och nästan klar, den ska bara lackas med vitlim för att tåla epoxyplasten lite bättre.
Mallen för landningsstället är också nästan klar.

Har börjat fundera på villken soppa jag ska välja till motorn. Trevligast vore ju att kunna köra på typ aspen alkylatbensin men villken olja ska man använda om man vill blanda i 1-2% extra i aspen 2takt? Eller kan man köra på aspen 4takt och blanda 3% syntetolja? Någon som vet?

Börjar bli en lång byggtråd detta men jag hoppas den går bra att ladda för de flesta.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-05-30 21:11:20
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Gasman
Skicka mail
Hej Wikström

Först och främst är jag jäkligt imponerad av ditt bygge!

Sedan angående soppan - Krångla inte till det! Vanlig 95 oktanig handelsbensin med 3% helsyntetisk 2T-olja funkar alldeles galant. Det figurerar diverse villfarelser om att motorer under inkörning skall köras på mineralolja. Förklaringen skulle vara att mineraloljans sämre smörjegenskaper skulle gynna inkörningen. Glöm sådant svammel! En helsyntetisk 2T-olja är absolut att föredra.

När motorn är ordentligt inkörd (dvs efter kanske 15-20 liter) kan du gå ner till 2%. Och blanda själv! Då VET du precis hur mycket olja och av vilken kvalitet som är iblandad.

Huruvida Aspen-soppa är att föredra är möjligen att den luktar lite mindre än handelsbensin (oförbränd). Men att den skulle vara mer hälsosam eller miljövänlig är också fullständigt nonsens. Jag har faktiskt träffat folk som på fullaste allvar tror att det inte bildas någon koloxid när man kör på Aspensoppa. Och så har de stått och kört motorn inomhus! Snacka om att leva farligt!

Enkel beskrivet kan man säga att Aspensoppa är en slags "teknisk bensin" som är raffinerad under lite mer noggranna former än ren handelsbensin. Men man ska inte överdriva skillnaden.

Största skillnaden är literpriset!

//Mange
*** Redigerat av Gasman klockan 2011-05-30 21:13:15 ***
*** Redigerat av Gasman klockan 2011-05-30 21:13:39 ***
*** Redigerat av Gasman klockan 2011-05-30 21:14:59 ***
www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2011-06-02 16:47:09
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Jo det var ju främst bensinlukten jag ville slippa i bilen och i källaren där planen förvaras.
Har en dle 30 i en extra som jag flugit med i ett år och planet luktar bensin i några veckor efter man flugit. inte så trevligt att ha i källaren då det luktar hela sommaren.
Har kört en hel del röjsåg och motorsåg på aspen så jag vet att den luktar  mindre. Skulle därför gärna köra modellmotorerna på det också.
frågan är då bara hur man gör med oljan? Är aspen 4takt samma som aspen 2takt bara utan olja? isåfall vore det ju lämpligast att köra på 4takt och själv blanda i oljan, någon som vet?

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-06-03 07:48:36
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Gasman
Skicka mail
Aspen2 är med 2% oljeinblandning. Aspen4 kallas den andra, utan oljeinblandning.
Datablad på Aspen-soppa

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2011-06-09 22:56:11
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Tack för tippsen. Blir nog aspen 4
Har inte hunnit bygga så mycket på pittsen sedan senast då marken utanför landningsbanan lyckades modifiera min 30 cc extra en liten aning så det blev till att limma lite nya formlister samt lite ny klädsel på den i veckan. Nu är den nästan som ny igen så jag ska börja klä pittsen. några kåpor ska det också bli.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-06-20 21:03:59
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Extran fortsätter att ta upp delar av min tid då Ca gångjärnen börjar gå av så det blir till att byta ut dem mot pinngångjärn. detta på en modell som flugit drygt en halv sommar. riktigt dåligt tycker jag. Aldrig mer Ca gångjärn.

Har dock varit duktig och hunnit börja klä pittsen ändå.


Undre vingens undersida



Här är färgfälten ihoplaggda och fastnålade för att sedan värmas ihop.



Ovansidan. Enkelt men snyggt med raka linjer.


Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-06-20 22:26:45
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Kalle_Flygare
extremflyg@hotmail.com
Jädrar va snyggt det blir!!!

2011-06-21 01:08:22
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Gasman
Skicka mail
Outstanding!!!



//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2011-06-24 08:28:14
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
sm3xrq
Skicka mail
fan va snyggt det blir

2011-07-06 20:34:56
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Första semesterdagen.
När jag började detta bygge i höstas hade jag tänkt att det skulle vara klart vid det här laget men än finns det en del kvar att göra.
Börjar dock vara slutspurt på klädselarbetet snart





Övre vingen ser nästan identisk ut med den undre men här är bilder iaf.
Nu ska kroppen kläs. Det bör väl gå relativt lätt då den till största delen är helröd.
Har även snickrat ihop formar till huven.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-07-06 20:52:10
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
eddie_acdc
Skicka mail
skit snyggt! :P  du skulle inte kunna förklara hur du klär så du får så raka linjer?
/Eddie

2011-07-07 22:08:03
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
senmathal
Skicka mail
 
Citat från: eddie_acdc
skit snyggt! :P  du skulle inte kunna förklara hur du klär så du får så raka linjer?


Ja precis! Har aldrig riktigt förstått hur man få till det där mat att fästa ihop olika färger med varandra i förväg. Jag tycker att skarven ska krympa och skrynkla ihop sig då man värmer ihop skarven. Men skrynklig är ju inte direkt resultat här. Det är ju så perfekt det kan bli. Vad är knepet?

/Mats

2011-07-07 22:52:27
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Vet inte om jag tycker att de raka linjerna är särskillt svårt. Att få till fina krökta linjer är mycket besvärligare tycker jag.

Vet inte om det spelar någon roll men jag använder monokote som inte krymper särskillt mycket. När skarvningen är klar och plasten ska läggas på planet, börja med fästa i hörnen fäst sedan långsidorna samtidigt som du håller plasten sträckt. Beskrivning på detta följer med varje rulle monokote. görs detta rätt så behöver man knappt ens krympa plasten efteråt

Hur jag gör när jag skarvar olika färger mot varandra har jag beskrivit i min förra byggtråd så jag klistrar in text o bild därifrån.


Jo mönstret för de stora ytorna ( Vinge och kropp ) görs klart inan det fästs på planet. som synes på bilden. Detta för att slippa lägga flera lager på varandra och riskera mycket luftbubblor.
Nu skarvar jag bara de olika färgerna med ca 20 mm överlappning.



Lossa först skyddsplasten ca 30 mm längs hela kanten som ska skarvas på det ena arket.
För sedan in det andra arket (med skyddsplasten kvar ) ca 20 mm mellan klädseln och skyddsplasten på det första arket.
Se till att arken ligger rätt i förhållande till varandra ( underlättar om man har en stor mall med alla olika färgfällt väl utmärkta ).
Värm sedan skarven på låg värme så att arken fäster ihop.
Värm sedan skarven så varmt det går utan att plasten krymper allt för mycket eller skyddsplasten smälter.
Nu har du ett enda ark som förmodligen ser rätt skrynkligt ut men de mesta rynkorna försvinner när man tar bort skyddsplasten.
Fäst sedan plasten på planet och sträck ordentligt.
När plasten sedan ska krympas värm skarvarna med den högre temperaturen först, sedan går det bra att krympa resten.
Mindre detaljer läggs på som vanligt efteråt.

Tycker själv att detta funkar bäst med Monokote då de andra märken jag provat brukar vilja glida lite i skarvarna när man värmer.



Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-07-07 23:29:41
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
senmathal
Skicka mail
Tack för bra beskrivning. Ska i alla fall testa när det är dags att klä mästa gång.

/Mats

2011-07-17 19:39:33
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Nu är klädselarbetet klart.




Provmonterat allt.




Här görs en första koll av tyngdpunkten. alla servon, radio, accar mm är i lagda där de är tänkt att de ska sitta. då då balanserar den precis på milimetern där den ska.
Med kåpor och ställ monterade blir den nog ca 1 cm framtung vilket känns som ett helt ok utgångsläge för testflygning.
Har även kollat vikten. utan kåpor och ställ väger den 9.4 kg.
Slutvikt hamnar väl då på ca 10,4 kg?
Hade hoppats på under 10 kg men med vingyta på 120-125 dm2 och dragkraft på 20-25 kg så känns 10,4 kg helt ok.

Ska nu börja med kåporna och stället. Blir nog till att löda ett gäng kablar också så man kan prova radioinstalationen.
Har lämnat ifrån mig formarna till huven för att få proffshjälp med vacuumformningen men semestertider gör att det kanske dröjer inan den är klar.


Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-07-29 23:34:27
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Har provkört motorn idag. ca 20 minuter körning blev det.
Den startade riktigt lätt. bara dra fram soppan och sen flippa runt 2-3 ggr.
Den går dock hittills ganska ojämt med stor variation på dragkraft. eventuellt går den ibland bara på en cylinder? Ska prova skruva lite mer på nålarna nästa gång. Har också märkt att träpropparna jag köpt inte tål att man flippar igång motorn med en pinne, bakkanten på proppen ger sig så jag har hyvlat ned bakkanten lite och balanserat om för att kunna fortsätta prova motorn.






Har plastat och slipat motorkåpan. ser riktigt bra ut. Nu ska den bara göras delbar också. delas vid den gröna linjen.






Har också börjat med hjulkåporna.

stället är klart och lindades med plastfolie för att skydda mot bensin och olja vid provkörningen då det inte är målat än.

Har börjat kolla på färg till kåporna. det är ju tydligen slut med lustrekote sprayfärgerna jag brukar använda så det blir till att kolla med någon billackfirma. de har dock semesterstängt här i stan nu så jag får testa tålamodet lite.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-08-02 15:05:17
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Aerobatic_Tom
Skicka mail
Riktigt riktigt kul att se dig jobba med detta projekt. 5/5!! Jag kör också med Monocote och skarvar precis som du beskriver. Det är inte svårt att få rakt och fint. Här är min Ultimate klädd med samma teknik. Inte riktigt lika egenkonstruerad men mycket modifierad och bygd på lånad ritning från lösvirke i alla fall :-)



*** Redigerat av Aerobatic_Tom klockan 2011-08-02 15:08:54 ***
*** Redigerat av Aerobatic_Tom klockan 2011-08-02 15:09:49 ***

2011-08-06 21:30:54
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Riktigt snygg ultimate
Ett lättviktsbygge ser det ut som. hålade spryglar och fackverk i bakkroppen.
sånna konsruktionsdetaljer får gärna synas.



träpropparna håller inte.
Har beställt några relativt billiga kolfiberproppar från kina. hoppas det är hygglig kvalite på dem.
Ena avgaskröken vill läka för mig. Det spelar ingen roll hur mycket jag tvättar och slipar rören silverlodet vill ändå inte fästa. det kommer inte enns i närheten av rörskarven på vissa ställen utan rinner bara bort.
Den andra rörkröken blev bra direkt.
Skillnad på matrealet i rören? någon konstig förorening som inte går tvätta eller slipa bort? eller bara dåliga lödkunnskaper.
Har iaf lämnat bort kröken till ett proffs nu så vi får se om han kan få nån ordning på den.



Har grundmålat kåporna.
Färg är beställd så jag hoppas kunna göra klart snart.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-08-24 21:19:37
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Löd/svets profset kunde inte få nån ordning på kröken.
något konstigt i matrealet som gör det omöjligt att löda. så det blir till att försöka täta med tätningsmassa för avgassystem och hoppas att kröken håller ändå. Lodet har fäst bra ca 80% av rörets omkrets och inte alls på de resterande 20.

Var på Skellefte air show och ställde ut planet tillsammans med resten av srfk.
kul med stort intresse kring våra "småflyg" och mycket folk.

Har lackat kåpor och ställ klart nu så nu ska klarlacken härda i 48 timmar och sen är den klar att provflygas. måste bara få motorn att gå riktigt bra först.

Bilder kommer när kåporna är monterade.
Väntar fortfarande på huven men jag antar att det går att provflyga utan den.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-08-27 23:31:06
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Nu är den flygklar. saknas bara huven så är den helt klar.





Kåpor och ställ lackade och klara. Monterat för första gången.
Har även kört motorn en stund och fått den att gå som den ska.
Stabil tomgång 1400rpm max varv 6900 rpm med 27x10 kolfiberpropp från kina.
De billiga kinapropparna har en märkbart lägre kvalite än tex Mejzlik men verkar helt klart användbara efter att jag slipat dem en hel del för att få dem balanserade.

Tp läget är kollat. hamnade ca 4 mm framför min beräknade tp. hoppas beräkningarna stämmer hyggligt. Lite svårt med den beräkningen på en dubbeldecker där den ena vingen dessutom är bakåtsvept.

Dags nu att börja oroa sig för provflygningen

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-08-27 23:47:26
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
Galet snygg!
Beundrar alltid dina verk!

Proppen ser stor ut^^

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2011-08-28 07:24:35
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
JohanH
Skicka mail
Riktigt rolig tråd att följa! Grattis till ett så fint bygge. 

Var köpte du dina kina-kol-proppar??

MVH
Johan

2011-08-28 22:20:46
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
rcperfly
Skicka mail
Ett fint bygge du har gjort. Försök gör en lomcevak med den och en flatspinn vore häftigt i videon.

2011-09-11 21:35:31
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Provflugen.    


Äntligen. Har haft flera inplanerade premiärdatum men det har alltid regnat och blåst de dagarna men nu blev det äntligen premiär (i regn och blåst).

Vet knappt vad jag ska skriva. är nog mest lättad över att den är provad.

Det blev 4 flygningar och jag är mycket nöjd med hur den uppför sig.
flyger nog precis som en pitts ska dvs riktigt bra och vackert men inte något att rekomendera för nybörjaren då den blir lite besvärlig i låga hastigheter.
Det krävs att man jobbar en del med sidroder vid lågfartssvängar och landningar.
Lopar, rollar och kniveggsflygning gör den mycket fint men den måste styras ordentligt genom hela manövern villket jag nog måste öva lite mera på.

Hur den uppför sig utan motor vill jag nog hellst slippa veta.
Den går bra att styra vid flygning på tommgång men glidtalet är helt obefintligt.

Dragkraften ehmm räcker till
vertikalerna är obegränsade, även på halv gas.


Tryggt nere på marken igen.

Jo Joxon proppen är stor och vridmomentet känns i planet när man drar på ordentligt.

propparna är köpta på hobbyking. De har ett begränsat urval av kolfiberproppar i de större storlekarna.
Tycker att propparna känns bra men de var besvärliga att borra då de inte är samma kolfibermatreal rakt igenom utan någon mjukare plast invändigt så att borren inte styr ordentligt i hålet.

Återkommer när jag hunnit testa lite mer
Hoppas kunna få till en filmsnutt också nån gång


Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-09-11 23:07:18
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
JohanH
Skicka mail
Härligt!!


2011-09-12 09:35:32
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Aerobatic_Tom
Skicka mail
Stort grattis, fantastiskt fint byggt och genomfört på alla sätt.

2011-09-12 09:49:41
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
liquidoza
Skicka mail
Otroligt Imponerande!
Grattis!


--------------------------------------------
Heli 3D Stunt Pilot. Numera Även 3D Stunt Flyg.
(glöm inte bort att du själv var en sopa på att spaka när du började med RC)

2011-09-12 23:51:50
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
GRATTIS!
Blir alltid lika glad av lyckade premiärer :D

Film snart? :P

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2011-09-18 00:20:49
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
waelo
Skicka mail
Grymt snyggt bygge!!!!

2011-11-04 20:29:45
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Har inte uppdaterat här på länge då jag inte haft så mycket att tillägga men nu har jag fått tag på bilder från en av flygningarna.
Har inte flugit jättemycket i höst men har iaf hunnit med att testa pittsen ordentligt. är fortfarande mycket nöjd med den.

Det är helt klart svårare att få till felfria manövrer med denna än med en lågvingad konstflygare. Då den är långt ifrån neutral i sina flygegenskaper så krävs en del övning men när när man fått in rätta känslan för planet så flyger den helt underbart . Trotts ganska små roderutslag ( ca 25 grader max ) så blir rollarna snabba, om man tar hjälp av sidroder blir de extrema.

Hastighetsregistret går från långsammt till väldigt långsammt och fartökningen vid kraftig dykning är knappt märkbar. Har inte märkt några elaka stalltendenser eller liknande men visst går det att provosera den till att göra dumma saker.

Har börjat vänja mig vid lågfartsegenskaperna och landningarna känns inte längre som ett problem.
Motorn känns också riktigt fin och den har hittills aldrig stannat vid flygning.

Här kommer en hög med bilder. Ingen film tyvärr.




























*** Redigerat av Wikström klockan 2011-11-04 20:32:14 ***

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2011-11-05 14:22:01
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
jocke1963
Skicka mail
Vackert! Men nästa gång "måste" vi få en film !?

2011-11-06 13:31:36
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Mickelappen
Skicka mail
Grattis till en otroligt vacker kärra!:)
Mvh Micke

2011-11-06 15:13:26
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Gasman
Skicka mail
Jag tror jag skrev det tidigare men det tål att upprepas igen. Jäkligt snyggt bygge!! Kul att se den i sitt rätta element också.

Men varför slå med träpinne? Skaffa en stump hydraulslang istället. Eller slå med handen direkt. Det är en av de grejer jag gillar med bensinarna. De slår ju inte tillbaks som metanolarna...

//Mange
www.strangnasmodellflygare.se

  Endast döda laxar flyter medströms...

2012-07-03 00:19:43
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Nu är den äntligen helt klar!
Har fått hjälp att vacuumforma en snyggare vindruta. Till skillnad från första rutan så är denna genomskinlig. Första försöket på huven blev så dåligt att jag aldrig monterade den men har nu fått hem en riktigt snygg huv.


Grovt tillklippt och fasttejpad på prov.


För att kunna använda huven måste den vara skjutbar så att man kan komma åt radio och accar.
Efter lite funderande så löste sig den detaljen också. Resultatet ser ni på bilderna.



Snart semester.
Trevlig sommar på er allihopa.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2012-07-03 08:09:06
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
pjaett
Skicka mail
Hej
Asläckert! Snyggt med delad huv på en så fint byggd modell. Hur fungerar låsningen i stängt läge?
vh/R

2012-07-03 23:08:59
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Mickelappen
Skicka mail

Mvh Micke

2012-07-04 18:19:22
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Upphängningen av huven är gjord av en stötstång i metall med ett ytterrör av plast som limats i huven. För att hålla huven stängd har jag helt enkelt gjort en liten men ganska skarp böj på stötstången ( kanske 5 grader vinkel ) precis bakom där plaströret är då huven är stängd.
För att öppna och stänga huven måste alltså rören böjas lite villket går ganska tungt. Huven glider alltså lätt både framför och bakom böjen men för att dra den över böjen krävs tvåhandsfattning.

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2012-07-13 02:47:23
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Kalle_Flygare
extremflyg@hotmail.com
Otroligt bygge! Mer än imponerande!!!!!!!

2012-08-07 10:16:33
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
xet
Skicka mail
Blir alltid imponerad när man konstruerar en modell från scratch och genomför hela projektet till slutet, dvs flygning ! Mycket fin modell !
Någon gång skulle jag själv vilja CAD konstruera en modell från början. Det finns några förebilder jag skulle vilja göra som det inte finns varken ritningar eller byggsatser till.
Hursomhelst några frågor om din modell:
1. Vilka servon har du till höjdroder/skev/sidoroder ?
(Jag tror du har 2 st till höjd, 1st till sida och 2 st till skev). 
2.Vad är totalvikten på modellen flygklar ?

Jag planerar att bygga en modell i samma storleksklass så därför undrar jag.

mvh
xet

2012-08-07 20:35:10
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Wikström
Skicka mail
Höjd och skev servon är dubbla Power HD 9150mg ca 16 kg dragkraft. sidroder servo är Power HD 8325 HV ca 29 kg dragkraft.

Totalvikten är knappt 11 kg. Det fungerar bra men den hade gärna fått vara lite lättare.

Lägger in några bilder från senaste flygningen. Äntligen har det också blivit en liten filmsnutt.

Filmsnutt






*** Redigerat av Wikström klockan 2012-08-07 20:36:52 ***

Dubbeldeckers är snyggast men jag gillar det mesta som flyger!

2012-08-07 22:24:32
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
Kalle_Flygare
extremflyg@hotmail.com
Du skulle ju sälja byggsatser!

är så jä_la imponerad! Du är otroligt duktig. Super skoj att se detta!

2012-08-08 22:04:32
RE: Pitts S-1S 36% Egen konstruktion    
flygrc
Skicka mail
Lättare behöver den inte vara men större ;)

Instämmer med tidigare talare, snyggt!

-------------------------------------------------------------------------
Flyger hellre än bra och stafvel bjuder jag på