Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Motormontering
2010-06-23 18:36:27
Motormontering    
ar22dp
Skicka mail
Hej

Jag har haft motorn upprätt i mitt flygplan, vilket har resulterat i att förgasaren har varit ovanför tanken. För att råda bot på detta monterade jag motorn 90grader vinklad.

När motorn monterades fick jag sätta den längre ner än önskvärt för att lämna plats till ljuddämparen bla.



Detta innebär att förgasaren är i nedankant av tanken, är detta bättre än ovanför tanknivån?

//Alexander

2010-06-23 19:09:37
RE: Motormontering    
Granath
Skicka mail

Moderator
jag har faktiskt inte haft någe problem med att haft förgasaren ovan tank, så länge man får övertryck från ljuddämparen så har de funkat bra. under har jag ingen direkt åsikt om (hade en 120. os fyrtakt med pump som satt vänt neråt i en warbird och det funkade bra, dock så var det lätt att få stiftet att surna då soppan rann ner och lag sig på stiftet.), så de får du fråga någon som har mer koll på de!

2010-06-23 22:16:15
RE: Motormontering    
jaka
Skicka mail
Hej!
Inte bra!!!
Soppa rinner ner till förgasaren och gör att trottlingen försämras.
-Varför satte du motorn så lågt? Bilden visar ju att du har 1-2cm tills dämparen tar i kroppen!

2010-06-23 22:38:44
RE: Motormontering    
ar22dp
Skicka mail
Hej

Det är ca 1cm i avstnd, bedömde det som lagom till kroppen med tanke på värmen från ljuddämparen. Men det är inte värre än att byta motorspantet.

Edit: Har lyckats få ner tanken 1cm med hjälp av annat stötdämpningsmaterial, ska testköra imorgon och se. Om jag förstår det rätt borde problemen visa sig genom att motorn tjockarner sig och dör på tomgång?

Hur löser folk det som har sin motor inverterad helt?

//Alexander

*** Redigerat av ar22dp klockan 2010-06-23 23:17:00 ***

2010-06-24 00:03:31
RE: Motormontering    
jaka
Skicka mail
Hej!
-De sänker tanken!-Eller höjer motorn!
Man måste alltid se till att man monterar tanken rätt! Gör man inte det får man problem!

Avtåndet mellan dämpare och kropp behöver inte vara mer än någon millimeter!

-Men varför byta motorspantet???
Det är ju bara att borra nya hål och slå i blindmuttrar på baksidan. De gamla hålen fyller du med ilimmade rundstavar.

2010-06-24 06:48:05
RE: Motormontering    
senmathal
Skicka mail
På modeller med motorn inverterad sitter väl ofta motorn ganska högt upp på motorspantet. Just detta är väl ofta anledningen till att montera motorn inverterad. Din modell är ju som gjord för att ha motorn på sidan. Jag tror att en del motorer har en lit längre fläns så dämparen kommer längre ut från motorn. Har för mig att det ska finnas en distanser att lägga emellan till vissa motorer.

/Mats

2010-06-24 11:31:39
RE: Motormontering    
ar22dp
Skicka mail
Hej

Nu är motorn flyttad en cm upp och sitter centrerad på spantet. Jag finjusterade lite och flög 2 vändor på 5min. Allt gick bra bortsett från irriterande bubblor i tanken. Tycker jag har använt mer skumgummi än nödvändligt när jag monterade den, får ta och leta efter sprickor i slangar och sådant.



Edit: Klunken hade visst hoppat av med slang och allt :)
*** Redigerat av ar22dp klockan 2010-06-24 11:38:05 ***

2010-06-24 12:10:14
RE: Motormontering    
Cox
Skicka mail
Mer skumgummi än nödvändigt?
Det är inte bra att komprimera skummgummit för mycet, då försvinner dämpeffekten. Den får inte heller ligga an mot motorspantet. Sintrad klunk lär också kunna hjälpa, jag har inte själv studerat det systematiskt men tycker det tömmer tanken lite bättre.

Är det en/ett "ryggskott" med huv?
/Kör så det ryker!

2010-06-24 12:54:15
RE: Motormontering    
ar22dp
Skicka mail
Hej

Det är en StuntKing, Gardstad-konstruktion. Huven är en uppochnedvänd godisförpackning :)


//Alexander

2010-06-24 21:21:17
RE: Motormontering    
jaka
Skicka mail
Hej!
Får du luftbubblor i slangen så har du hål någonstans! Luftbubblorna beror inte på skumbildning!

2010-06-25 12:31:52
RE: Motormontering    
Cox
Skicka mail
Om klunken studsar runt så kan den suga luft också.
/Kör så det ryker!