Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Kylning i rcbåt!
2010-03-10 15:59:00
Kylning i rcbåt!    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
Hej!

Min kompis ska börja bygga sin rcbåt med borstlöst. Han har en vattenkyld motor och ska införskaffa ett vattenkylt fartreglage, han undrar om man behöver en pump för att dra runt vattnet i båten..

Räcker det inte om man placerar vattenintagen rakt ner längst bar och sågar röret med lutning, och sedan placerar utsprutet längst med båten så att vattnet suger ut det vattnet som kommer ifrån båten?



Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2010-03-10 17:35:23
RE: Kylning i rcbåt!    
flightace
Skicka mail

Moderator
Oftast sätter man kylröret som du säger,,men med öppningen frammåtvänd och mitt för propellern så vattnet trycks in i röret och utkastet brukar man sätta på relingen (kortare slang = mindre motstånd) eller där man finner det lämpligt.


.


                         !!!!*******Grönsaksflygplansmästare*******!!!!


om jag fick välja mellan att ha varit och ska bli skulle jag välja ska bli.
har varit har jag redan vart!!!

2010-03-10 19:40:16
RE: Kylning i rcbåt!    
leif88
Skicka mail
Enklast köper man ett roder med vattenintag, finns med dubbla intag också.


Far å flyg!

2010-03-11 01:37:43
RE: Kylning i rcbåt!    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
okej, tack!

Men det finns ingen chans att han behöver en liten pump???

Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2010-03-12 23:17:41
RE: Kylning i rcbåt!    
Stig H
Skicka mail
 
Citat från: Joxson
Men det finns ingen chans att han behöver en liten pump???

Hejsan,
Fin ide' faktiskt. Jag bygger själv just nu en el-båt med vattenkylning och har grubblat en del på just cirkulationsproblemet. Långa smala slangar. Men jag har aldrig sett någon liten pump för det ändamålet.
Hälsn.
Stig Håkansson 

2010-03-13 00:20:50
RE: Kylning i rcbåt!    
jaka
Skicka mail
Hej!
Varför vattenkyld motor? Behövs inte alls ! Men det kanske är en racer ...?

2010-03-13 01:08:41
RE: Kylning i rcbåt!    
Granath
Skicka mail

Moderator
är det en prestanda båt då är det ett Måste! med vattenkylt, jag har kört en hel del på sistonde, och jag kan berätta efter mina erfarenheter och vad jag har frågat mig fram till

ej optimalt att sätta bakom båten bromsar rejält, de du kan göra är att sätta ett rör som du säger, men snett ovanför (bakom) proppen, så de vatten proppen kastar upp ovanför ytan riktas mot röret, jag körde så med en setup som var på 11,1v och 80-85A och det funkade fint, fartreglaget var ljummet motorn lite varmare men den fick jobba ganska hårt, jag körde dock dubbla rör och slangar, en för fartrelgaget och en för motorn,

håller på med en ny katamaran nu och då har jag intag i rodret som ovan har nämnts, pump är ej nödvändigt eller tänkbart för mig. kommer nu prova att mata först motorn och sen vidare till fartreglaget.

finns andra varianter också som inte bromsar men funkar bra, dessa sätter du i skrovet och finns både för ett och två intag, dessa hittar du lättas hos janne och åke på mini racing teknik.

länk till dubbelverisionen har du här: kylvattenintag botten dubbel

lycka till!

2010-03-17 21:19:00
RE: Kylning i rcbåt!    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Hej , det är klart man måste ha vattenkylning på dagens borstlösa elmotorer då dom ger mycket mer effekt än en metanolmotor.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-17 22:42:03
RE: Kylning i rcbåt!    
jaka
Skicka mail
Hej!
Beror väl på vad det är för båt!
Har näst minsta AXI "Outrunner"motorn i en Fiskekutter fråm Truedssons (tidigt -70 talsbygge)..inte behöver den vattenkylning.

2010-03-18 23:34:46
RE: Kylning i rcbåt!    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Det har du rätt i Janne , att det beror på vilken typ av båt man kör. Men det som allra mest avgör hur varmt det blir är ju hur stor propp du kör med i förhållande till antal celler för det påverkar amperen ( som i sin tur ger värme ).

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-18 23:35:28 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.