Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2
2010-03-02 19:21:04
SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Nu börjar det bli dags att lägga upp del 2 i min byggtråd då det har blivit väldigt mycket bilder i den första delen.

SU 31 2,6 m scratchbygge Del 1


Nu är fenan ditlimmad.




Mvh Per Nilsson Ånäset Composite




*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-02 19:21:29 ***
*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-02 19:23:06 ***
*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-02 19:25:17 ***
*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-02 19:27:14 ***
*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-02 19:29:36 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-02 19:23:49
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
eddie_acdc
Skicka mail
blir bra det lägg upp en länk till den andra vet jag
/Eddie

2010-03-03 23:37:10
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
Flygsmurfen
Skicka mail
Hej Per, du har inte haft problem med att konstruktionen slår sig när du limmar in trä och sedan klär med vått papper ?
Hur skall du säta fast rodren ?
Man blir ruggigt sugen på att åka och köpa en bal friggo.
Sitter just nu och karvar på en 3,2 m segelvinge i kallskuren balsa.
Snacka om terapi ! Den blir ju aldrig klar !.
Nästa blir skuren i friggo :-)
Mvh

Mats W

2010-03-04 01:36:55
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Tjena Mats , jag har inte upplevt några såna problem alls faktiskt. Angående rodren så blir det nog upphängning med limmad väv så kallad peelply. Det är en nylonväv som jag använder när jag gjuter kompositdelar. Det kommer bilder på roderupphängningen när det blir dags för det.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-10 15:02:34
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
eddie_acdc
Skicka mail
HUR GÅR BYGGET
/Eddie

2010-03-10 22:13:25
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
bogieboy
Skicka mail
Ja det vill jag åxå veta har varit väldigt internsant att följa!
--------------------------------------------------------------------------------

http://mickeshobby.blogspot.com/

2010-03-11 06:43:01
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
JonnyE
Skicka mail
Spännande att följa bygget

2010-03-11 20:11:59
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Hej allihop , nu är jag hemma igen. Har varit nere hos Janne Kronstrand på Miniracingteknik för att vi gemensamt skulle titta på pluggen till den nya båt som vi utvecklar. Har även hämtat dom laddare som jag köpt av min gode vän Magnus Hedlund.
Så i morgon så tar bygget fart igen , ska fortsätta med vingen och alla roder.
Har ju även flugit med min gamla Cap 232 förra helgen på Vännäs Bigjump så nu ska även motor nr 2 skruvas ur den kärran och sättas in i mitt drivpaket.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-11 20:13:13 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-13 07:30:13
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Sådär ja , nu är hela motorpaketet ihopbyggt.

Hellre 10 hästkrafter i handen än 100 i skogen



Har även köpt 2 laddare av min gode vän Magnus Hedlund.



Nu kan jag ladda upp till 12 lipoceller i varje laddare.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-13 07:31:52 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-13 12:09:34
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
eddie_acdc
Skicka mail
vad väger motorerna tillsammans
/Eddie

2010-03-13 13:37:21
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Tjena Eddie , glömde ju att skriva det. Motorer och bägge reglagen väger 2120 gram.
Nu är det snart dags att gå ut i verkstan och jobba lite ( bygger formar till en motorhuv till Dodge Charger ) men även bygga lite på Sukhoien.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-13 13:38:00 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-14 09:06:29
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Var tvungen att knäppa lite "helkroppsbilder" igår på Sukhoien i det fina vädret.




Alltid härligt och inspirerande att tejpa ihop alla delar för att se hur det kommer att se ut när det är klart

Har även börjat att limma ihop 4mm plywoodbitar till det som ska bli landställsfäste i vingen.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-14 10:42:51 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-14 09:18:02
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
Kalle_Flygare
extremflyg@hotmail.com
Super snyggt Per! Blir ju finfint!

/Kalle

2010-03-14 09:45:46
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
bigfoot
Skicka mail
Nu börjar det ju likna något.

Själv har jag bara cellplastbitarna utskurna.
Tänkte ta och börja limma lite idag.
Min modell blir dock "bara" 2.2m men jag räknar med att hålla mig kring 1.5kg istället (Vingbelastning ca 17g/dm2!!!)

--
Kom ihåg att ladda... i morgon kan det vara för sent!

2010-03-14 09:50:42
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
eddie_acdc
Skicka mail
det var mig en rejäl pjäs vikt?
*** Redigerat av eddie_acdc klockan 2010-03-14 09:51:32 ***
/Eddie

2010-03-14 10:42:02
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Vikten på planet i detta stadie är bara 2.1 kg. Har börjat limma ihop delarna till landställsfästet.



Delen i mitten limmade jag igår av 2 st 4 mm plywoowbitar som jag hålsågat idag.



Så här ska det se ut när alla fyra bitarna är ihoplimmade. 16 mm skiktlimmad plywood som ska limmas in mot spryglar som blir infällda i cellplasten i vingen.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-14 20:30:05
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Sådär , nu sitter delarna till landställsfästet i press över natten.



Passade även på att limma på lite 3 mm balsa på höjdrodrens kanter.




Servona till höjdrodren ska limmas i luckorna som måste sitta fast ordentligt i stabben. Stora bitar av skiktlimmad flygplywood är här limmade i varje hörn som fästpunkter för luckan.




Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-14 20:31:38 ***
*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-15 22:18:19 ***
*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-15 22:27:31 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-15 22:30:44
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Det enda jag hunnit med idag är att gjuta fast muttrar till landställsfästet.



Blir inte mycket byggt på Sukhoien i morgon heller för jag ska gjuta delar till en motorhuv då och det kommer att ta hela dagen.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite




Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-16 17:47:41
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Hej alla , det har gått bra med jobbet idag så jag hann med lite byggande också. Har börjat skära ur vingen för landställsfästet.



Fästet ska limmas mot 6 st spryglar i 4 mm plywood , och ja hålsågen kom fram nu med



Första sprygeln inskjuten i cellplasten.


Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-16 17:49:47 ***
*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-18 23:26:14 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-18 23:25:03
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Hej på er , idag har jag varit inne i Umeå hela dagen och jobbat på en bilverkstad så jag har inte hunnit med mycket på Sukhoien. Hann i alla fall med att limma dit landställsfästet i vingen.



Det vart "bara" 4 st spryglar under fästet för det kändes lite overkill med 2 st i mitten. Även på en stor kärra som kommer att väga över 10 kilo så är det viktigt att jaga gram överallt.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-20 20:52:58
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Idag så har jag jobbat vidare lite med kroppen. Har skurit ut lite för ett mindre spant framför vingen.





Här är spantet ditlimmat. Som vanligt så använder jag vanlig 4 mm plywood.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite





*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-20 20:59:07 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-22 05:28:11
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Det vart en liten byggstund i verkstan igår kväll. Skar upp spår för spantet som ska sitta bakom vingen i kroppen.



Och som ni ser så limmade jag dit även själva spantet

Mvh Per NIlsson  Ånäset Composite


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-22 21:32:44
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
JohanH
Skicka mail
Snyggt Per!!

Mycket inspirerande byggtråd!

Hur har du tänkt klä kanten mellan "motorkåpan" och kroppen?

MVH
Johan

2010-03-22 22:26:03
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Tack för det Johan , om du menar skarven mellan kåpan och kroppen så ska den slipas ner ( vart lite fel i skärningen just där ) och kläs med papper och vitlim som övriga kroppen.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-25 19:26:52
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Hej , äntligen så vart det lite byggt idag. Har fäst kablarna till höjdroderservona i sidan på kroppen.



Som ni ser så är det gjort på enklast möjliga vis. Små bitar av brunpapper som limmats dit över respektive kabel. Låg vikt dessutom.

Hann även med att jobba lite mer med vingen.



Som ni ser så ska jag ha rodren delade i skev samt klaffar då jag har mjukvara i min MC-19 för att kunna mixa alla roder som både skev och klaffar steglöst hur man vill ha det.
Kordan på rodren är 14 cm

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-25 19:29:14 ***
*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-25 19:30:20 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-28 16:41:02
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
cmeijer
Skicka mail
Du är ju grym Per, men det viste jag redan. men grymt bygge.
jag får väll hitta på någonting snyggare nu när du sätter standarden
Tänkte fråga om du eller någon har tjockare mylar över som jag kan handla.
jag skall bagga lite vingar mm. så jag behöver nog totalt 2-3 m2
Min stora Sukhoi fick lite mark känning i höstas. vi får se om det blir renovering eller nybygge. men konceptet är toppen. stor lätt kärra kräver inte mycket kraft!




Mvh/Claes utanför Linköping (borensberg)


Ett stort tack till Sveriges alla RC Hobby importörer
Annat kul med mig hittar ni på Facebook
You Tube kanalen:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL284861AD54E4EA0E

2010-03-28 18:36:51
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Tack för dom uppskattande orden Claes Dina egna byggen är ju inte heller på nån amatörnivå precis. Och vad gäller Mylar så har jag inget sånt då jag inte baggar vingar men hör av dig till Kajakmannen eller F3D-Andreas som pysslar med sånt.

Jag håller helt med dig om att en stor och lätt byggd kärra inte behöver mycket kraft under huven , men det blir ju ÄNNU bättre med stor lätt kärra med MYCKET kraft under huven



2,1 kilo borstlöst motorpaket som ska drivas av 2 st. 10-cellspaket.
Totalt 74 Volt och ca 100 Amp sen kan ni räkna ut resten själva.
Kommer att spinna en 28 tums snurra med bra fart

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-28 18:37:28 ***
*** Redigerat av PerN klockan 2010-03-28 20:12:42 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-28 20:02:01
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
eddie_acdc
Skicka mail
hej du kan möjligtvis inte ta ett kort på din cell plast skärare
/Eddie

2010-03-28 20:15:04
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Hej Eddie , jag har ingen avancerad skärmaskin utan en enkelt byggd ram som har tråden fastsatt mellan 2 st trälister som är fjäderbelastade. Kan ta ett kort nästa gång det ska byggas i verkstan.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-03-28 21:16:29
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
eddie_acdc
Skicka mail
hur lång tråd har du
/Eddie

2010-03-29 08:26:36
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Hej Eddie , jag har inte längre tråd än ca 70 cm då jag inte skär längre bitar än 60 cm åt gången. Det beror på att det är större risk för att tråden släpar efter på mitten om man skär längre bitar.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-04-02 13:25:07
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
eddie_acdc
Skicka mail
hej hur går det med bygget
/Eddie

2010-04-02 19:47:33
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Hej allihop , det har varit dåligt med byggandet några dagar p.g.a mycket kundjobb men idag så fick jag lite gjort i alla fall.



Har sågat ut dom förstärkningar som ska sitta i vingsadeln , hålen kan tyckas överdrivet men det sparade totalt 45 gram !!



Så ska dom limmas in i kroppen efter att jag laminerat in förstärkningar i glasfiber under dom.





På dom 2 sista bilderna ser ni att jag laminerat in glasfiber framför och bakom vingsadeln i kroppen.



Även vingen fick lite uppmärksamhet idag. Sågade in en tunn 1mm plywood som extra balk bakom vingbalken ( gäller ju att sprida ut krafterna på stor yta ).

Angående vikter så har jag vägt alla delar så långt dom är klara nu samt motorpaket och radiodelar. Då hamnar jag på 9700 gram fast då återstår ju pappersklädsel samt landställ i vakuumgjuten kolfiber. Så jag gissar på att flygvikten kommer att hamna på ca 12 kg. Men med tanke på att det är precis dubbelt så mycket som min Cap 232 ( 2 meter ) som bara hade en motor så är jag inte orolig för prestandan

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite




Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-04-02 20:18:41
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
Ankan
Skicka mail
Helt klart imponerande bygge och med så enkla medel att man nästan skäms för att köpa ARF *S*

/Anders.P
Pof...
Power of Flight.

Efter regn kommer sol.
Och med den termiken

2010-04-03 02:11:18
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Tack för det Anders

Din beskrivning är mycket bra : med så enkla medel. Hela projektidén går ju ut på att det borde gå att bygga en eldriven aerobatickärra i den här storleksklassen utan att man ska behöva pantsätta huset. Jag kollade exempelvis hur mycket det skulle kostat att köpa riktigt bra märkesprylar som motor , ECS samt ackar och det landade på ca 19.500 kr för ett drivpaket som har samma effekt som mitt inline-bygge. Det ska jämföras mot ca 4000 kr för delarna till mitt drivpaket. Jag menar inte att det är fel att köpa dyra kvalitetsgrejor utan mer att det passar inte min plånbok just nu. Mitt mål är att hela planet ska kosta under 10.000 helt flygfärdigt , då är bara material inräknat inte alla arbetstimmar jag lägger ner.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-04-04 09:23:24
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Hej igen , nu har jag limmat in en av förstärkningarna till vingsadeln.





Har även limmat ihop det ämne som ska bli motorspant.



Det är 2 st 4 mm plywood som är laminerat med lite glasfiber och kolfiber i limfogen. Det ska även sågas ur en hel del. Kvar blir bara en ring på ca 10-12 mm med fyra fästen in mot centrum.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


*** Redigerat av PerN klockan 2010-04-04 09:28:34 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-04-05 11:53:42
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Idag har jag limmat mer mot kroppsförstärkningarna längst fram vid motorspantet. Fick spänna dit en bit plywood för att dom skulle ligga fint mot kroppssidorna. Den biten ska såklart inte sitta kvar efteråt.



Samt limmat dit en extra plywoodbit längst ner i kroppen som ska förbinda vingfästet med motorspantet.

Sågade även ut motorspantet till den form det ska ha.





Tjänade 240 gram på att såga ur det

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


*** Redigerat av PerN klockan 2010-04-05 11:57:43 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-04-05 17:56:59
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Nu har jag limmat in ett fäste i vingen där bakre delen av motorgondolen slutar. Fästet vart limmat mot vingbalken för högsta styrka.



Här är en enkel ritning ( sidovy ) på den motorgondol som jag ska vakuumgjuta.



Det som är märkt med rött är själva gondolen. Tanken är att även reglage och ackar ska fästas i denna gondol så att jag med fem skruvar kan ta ut hela drivpaketet rakt framåt vid laddning samt service.



Så här ser formen ut som jag ska gjuta fyrkantröret mot , det blir ju även en fläns som ska gå ut mot motorspantets fyra fästpunkter. Till höger ser ni en 2 mm kolfiberplatta som ska limmas ihop med gondolens fläns. Mer förklarande bilder kommer när det blir klart.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


*** Redigerat av PerN klockan 2010-04-05 17:59:24 ***
*** Redigerat av PerN klockan 2010-04-05 18:00:08 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-04-10 07:51:21
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
eddie_acdc
Skicka mail
hur går det med byggandet
/Eddie

2010-04-10 17:57:04
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Det har varit mycket jobb på firman denna vecka för att jag ska åka bort i slutet av nästa vecka och arbeta med STCC-bilar och då måste allt jag har hemma i verkstan vara klart. Men jag har fått dit motorspantet i alla fall.





Vi får se hur mycket jag hinner nästa vecka

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite




Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-04-11 00:19:59
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
dahlberg
Skicka mail
Hej Per, följer denna tråd med stort intresse. Alltid lika kull att titta på dina framgångar. Ska bli kull att se den flyga!

Har en liten fråga, på några bilder är det gröna ytor på väven, vad är det och vad är det bra för?
 
//Håkan 100% EL

2010-04-11 08:15:22
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Hej Håkan , det har jag helt glömt bort att förklara . Jag blir väl lite "hemmablind" när jag jobbar med kompositmaterial hela dagarna. Den gröna väven är avrivningsväv , även kallad peelply på fackspråk. Du kan se på nån av bilderna att det finns en genomskinlig väv med röda smala ränder på , det är liknande väv med annat fabrikat. Den lägger man sist av allt ovanpå alla andra vävar och den kan rivas bort efter härdning då den är behandlad med släppmedel. Man får då en yta på laminatet som går att gjuta vidare på utan nån som helst slipning. Det spar ENORMT mycket tid , speciellt på komponenter som gjuts i olika delar och sen limmas ihop. Jag har precis börjat vakuumgjuta en liten serie ( 10 st. ) motorhuvar till -70 Dodge Challanger och där spar jag massor av tid med denna peelply då huvarna gjuts i 3 delar innan sammanfogning.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


*** Redigerat av PerN klockan 2010-04-11 08:16:26 ***
*** Redigerat av PerN klockan 2010-04-11 08:18:13 ***
*** Redigerat av PerN klockan 2010-04-11 08:18:41 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-04-11 20:39:49
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Idag så har jag hunnit med lite på vingen.



Har fått dit lite pappersklädsel som förstärkning över vingbalkarna.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-04-13 21:37:32
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Idag har jag gjort en del gjutningar i jobbet så det vart ju "några gram" epoxy över. Passade då på att gjuta dit lite förstärkningar bakom motorspantet.



Lyxade till det med nåt lager kolfiber vid motorgondolens fyra fästpunkter.

Fick lite gjort på vingen med efter jobbet.



Har sågat upp små spår för servokablarna och fått ner dom i spåren och fyllt på med lite sandspackel.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-04-15 22:17:31
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Hej allihop , nu blir det en paus här på tråden för inatt så åker jag söderut för att jobba med STCC-bilar igen
Jag kommer att jobba både i Dalarna och i Värmland hos två olika team. Jag återkommer med mer bilder när jag kommit hem om cirka 10 dagar ( kan bli mer om dom kör sönder mycket på 1:a racet i Danmark ).

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-04-15 22:51:11
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
Zkeeter
Skicka mail
Måste vara ett trevligt problem att kombinera två intressen..
Modellflyg och bilracing!

Du kanske inte håller med mig.. Men jag önskar att jag var du nu...
Vilka team bygger du åt?

Väntar med spänd förväntan på uppdatering av flygetyget..
------------------------------------------------------------------------------
www.skvadern.se

Modellflyg barnsligt, ja ! Men så kul!

2010-04-26 14:14:41
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
Rickenbacke
Skicka mail
Härligt! Byggkonsten är uppenbarligen inte död.

2010-05-02 21:37:22
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
eddie_acdc
Skicka mail
hur går bygget
/Eddie

2010-05-02 21:47:32
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
bigfoot
Skicka mail
Per är ute på jobb och har nog inte hunnit bygga så mycket på slutet.

--
Kom ihåg att ladda... i morgon kan det vara för sent!

2010-05-03 17:39:05
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Du har så rätt Bigfoot , jag kom precis hem från Arvika där jag varit och jobbat nu några veckor. Har dock haft rodren och motorn till Sukhoien med mig så lite har det blivit gjort ändå.



Har svarvat en propelleradapter som fick 4 st M6 bultar för att fästa proppen med , känns stabilt och säkert när det är många Kw som ska hanteras.





Har även limmat in roderhorn i alla roder så nu är dom färdiga för pappersklädsel.

Jag ska åka söderut igen nu på torsdag så att jag är på plats när bägge mina team anländer efter racet nere i Knutstorp som går nu till helgen. Med 2 bilar i vart och ett av teamen så finns det säkert mycket jobb efter tävlingshelgen. Jag kommer dock att ta med mig lite grejor till Sukhoien ner även denna gång så att projektet inte stannar av helt. 

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


*** Redigerat av PerN klockan 2010-05-03 17:40:20 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-05-03 19:16:43
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
Kalle_Flygare
extremflyg@hotmail.com
Blir ju finfint Per :)

2010-05-03 21:18:40
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
Gee_Bee
Skicka mail
BigFoot: Har försökt maila dig under förra veckan, kom det fram?
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2010-05-03 21:38:29
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
bigfoot
Skicka mail
Gee_Bee, Nej, har inte fått några mail av dig. Kollar om det fastnat i något spamfiler på vägen.

Jag hör av mig.

--
Kom ihåg att ladda... i morgon kan det vara för sent!

2010-05-03 21:42:24
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
Zkeeter
Skicka mail
UJ UJ UJ!!!
Eller ska man säga...
Helvetes vilket trevligt bygge!

om du har tid när du passerar S-vall så får du mer än gärna stanna till för att visa upp...
Fattas det mat, sovplats eller annat så fixar det sig..
Vi förfogar även över ett gammalt militärt flygfält....


------------------------------------------------------------------------------
www.skvadern.se

Modellflyg barnsligt, ja ! Men så kul!

2010-05-20 15:17:34
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Sådär ja , nu har jag vart hemma några dagar efter senaste svängen till sydligare breddgrader. Det vart totalt 8 intensiva dagar med mycket jobb och ännu mera mil i bilen. Fick i alla fall lite gjort då jag var i Arvika och jobbade. Då jag uteslutande jobbar med vakuumteknik när jag gör jobb på STCC-bilarna så passade jag på att gjuta min motorgondol när jag ändå hade pumpen igång i lördags.





Det är i princip ett fyrkantrör med en främre fläns med fyra fästen som ska skruvas i dom fyra fästen som finns i kroppen. Längst bak ska fyrkantröret skruvas mot ett fäste i vingen.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-05-20 18:14:29
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
niclasrcflyg
Skicka mail
gisses vad spänande det ska bli och se resultatet

2010-05-20 20:03:34
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
Joxson
joxson.w@hotmail.com
Riktigt smart lösning på motorfästgrejen^^
Bara en fundering, blir det inte lite varmt för motor nummer två som komer att sitta i den???


Mvh Joxson
-----------------------
Medlem i Smff och Srfk
El är det bästa, man slippar kladd
Ner kommer man alltid^^
Min hemsida

2010-05-21 19:08:20
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Det vart nog ingen bra bild jag tog på motorns infästning i gondolen. Här är en ny bild.



Motorn ska alltså sitta på M6-skruvar ca 40 mm från gondolen så det blir en spalt så att kylluft kan komma in till den bakre motorn. Jag gjuter antagligen luftstyrningar så att det pressas in mer luft för bättre kylning.

Även vingen fick lite uppmärksamhet idag.



Har lagt på ett första lager papper i mitten som extra förstärkning.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-05-23 18:03:49
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
Granath
Skicka mail

Moderator
Härligt bygge Per! riktigt roligt och se de komposit grejerna du gör. ska bli kul å se hela pjäsen ihop sen!

2010-05-24 00:14:00
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Tack för dom orden Viktor , jag siktar på premiärflygning till midsommar på Dragsängarna. Detta anrika flygfält i hjärtat av Dalarna. Klubben fyller dessutom 50 år i år så det blir nog en midsommar som vi sent ska glömma. Känns bra att kunna bidra till flygshowen där med Sukhoien.
Angående kompositdelar så vore det ju konstigt om inte jag skulle kunna få ihop nånting "hyfsat bra" då jag jobbar med det varje dag

( jag vet att jag är lyckligt lottad som kan leva på ett så kul och intressant jobb , dessutom med rätt spännande kunder )

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-06-03 07:55:32
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
PerN
info@nilssoncomposite.se
Hej igen , nu sitter vi i bilen på väg norrut igen hem till Ånäset. Det har varit hektiska dagar både i Arvika och Avesta. Bägge teamen behövde ha mycket delar med sig till Göteborg Cityrace som går nu i helgen. Banan där är ju temporärt byggd på kajen så det finns inga avåkningszoner alls , kör dom av så går dom in i ett stålräcke eller betongmur direkt. Så dom räknar kallt med att det går åt en hel del karosseridelar.

När vi nu kommer hem så blir det stressbygga på Sukhoien då den ska vara klar till midsommar på Dragsängarna i Insjön. Ska samtidigt göra ett försäkringsjobb på en båt hemma i verkstan. Har iaf köpt hem alla delar nu till Sukhoien så det inte sinkar bygget på så vis.

Mvh Per Nilsson  Ånäset Composite


*** Redigerat av PerN klockan 2010-06-03 07:56:35 ***
Flyger mest UAS både multirotor och flygplan.
Ordförande i styrelsen för UAS Sweden.
Medlen i Aerospace Cluster Sweden.

2010-06-03 12:33:55
RE: SU 31  2,6 m scratchbygge  Del 2    
dahlberg
Skicka mail
Äntligen!! Väntar otåligt på färdställandet och resultat från premiären. Ska bli intressant att höra hur det går med parallell kopplade motorer.
//Håkan 100% EL