Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: / Align T-Rex 500 bygge
2010-02-25 16:17:02
Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Presentation: Jag är ny medlem i SMF 2010 och heter Bo Samuelsson, signatur bosam. I min gröna ungdom, för MYCKET länge sedan, flög jag mycket linkontroll. Som pensionär har jag nu återupptagit hobbyn och satsar på ett bygge av en 3D elhelikopter Align T-Rex 500. Jag kommer att lägga ut några bilder på bygget här.  (Man får väl vara med även om man inte bygger från scratch med balsa och Karlssons Klister ?? ) 

Data Align T-Rex 500:
Rotordiameter: 970 mm
Längd: 850 mm
Höjd: 310 mm
Flygvikt: ca 1,7 kg
Ackumulator: 4 - 6 celler LiPo 2200 - 3250 mAh


*** Redigerat av bosam klockan 2010-02-25 16:18:28 ***
*** Redigerat av bosam klockan 2010-02-25 17:05:55 ***
*** Redigerat av bosam klockan 2010-02-25 17:08:37 ***
*** Redigerat av bosam klockan 2010-02-26 10:26:06 ***
T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-02-25 16:22:01
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Byggsatsen: Byggsatsen kom väl förpackad i en förvånansvärt liten kartong. Varför valde jag som nybörjare en avancerad T-Rex 500??
- elhelikopter lättare att handha än en glödstiftare
- inte så stor att transportera, men tillräckligt stor att flyga stabilt (?)
- något att växa i, går väl alltid att slöa ner i början
- fick intryck på nätet av att Align har bra kvalitet på byggsatserna
- hittade utmärkta byggvideos på Helifreak.com


T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-02-25 16:24:36
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Överskådligt förpackat: Byggsatsen var mycket överskådligt förpackad i funktionsvis väl uppmärkta plastpåsar. Kommen så här långt kliade det ordentligt i fingrarna att få börja skruva !


*** Redigerat av bosam klockan 2010-02-25 16:26:28 ***
T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-02-25 16:25:24
RE: Align T-Rex 500 bygge    
sebbe
sebbeholm13@hotmail.com
Välkommen till helikopter klubben!
Utmanande och spännande, bra val med en Trex 500 då accarna inte är allt för dyra och stabil till sin storlek!

Ser framemot fler bilder i denna tråd!


MVH Sebbe
HonoredAirCombat 2007

2010-02-25 16:33:03
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Stort tack för välkomnandet!

Hitec Optic 6: Redan 2004 köpte jag en radiosats Hitec Optic 6 och en Reflex XTR flygsimulator och började öva i datorn. Långsam i vändningarna som jag är på gamla dar tog det ända till sent i höstas innan jag gjorde slag i saken och började bygga en helikopter


T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-02-25 16:39:16
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Rotoraxeln: Bygget började med huvudrotoraxeln med "swashplatta", rotorfästen och paddelstång med alla länkar. Synnerligen pilligt, manualen var rudimentär. Här var "Finless Bobs" byggvideos från Helifreak.com till stor glädje för att få dit detaljerna i rätt ordning och på rätt sätt. Jag laddade ner hans byggvideos till min bärbara dator och hade den på arbetsbänken så att jag kunde titta på avsnitten om och om igen när det blev för klurigt. Mycket detaljerade råd om hur man orienterar och monterar prylarna, hur många varv länkarna skall var inskruvade initialt osv.





T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-02-25 16:43:19
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Det färdiga rotorhuvudet: Rotorhuvudet är en verklig "hightech" pryl, verkligen ett intressant bygge att genomföra. Eftersom jag är tekniskt vetgirig har jag på nätet letat upp beskrivningar på funktionen på det här "Bell-Hiller"-systemet. Fantastiskt att det går att genomföra i det här lilla formatet! När jag kommit så långt skall jag försöka visa hur jag justerar och trimmar in helin.


T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-02-25 16:50:43
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Framkroppen: Efter rotorhuvudet var det dags för framkroppen, här är alla delar utlagda. Servon och gyro ingick inte i satsen, fyra Hitec HS-82MG och ett MS Composit heading hold gyro köptes separat. Får se om det duger, annars får jag väl satsa på ett Futaba 401-gyro.

Den som inte blir sugen på att skruva när han ser den här bilden blir det nog aldrig 



*** Redigerat av bosam klockan 2010-02-25 16:52:16 ***
*** Redigerat av bosam klockan 2010-02-25 16:54:48 ***
T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-02-25 16:57:10
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

T-Rexen står på egna ben!  Nu är framkroppens grunddelar ihopskruvade och den står på landningsstället! De tre servona till 120 graders swashplattan är monterade. Allt passar mycket bra. Jag valde att köpa byggsatsen med kompositdelar, finns också i glasfiber några hundralappar billigare.

Fortsättning följer!


*** Redigerat av bosam klockan 2010-02-25 16:59:31 ***
*** Redigerat av bosam klockan 2010-02-25 16:59:50 ***
T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-02-25 21:14:17
RE: Align T-Rex 500 bygge    
Mjoelner
Skicka mail
 
Citat från: bosam
... och Karlssons Klister ?? ) 



Förr eller senare kan du nog få användning av Karlssons klister även till den där mackapären

Skänt åsido, det ska ska bli skoj att se hur man skruvar ihop en helikopter!

2010-02-26 09:35:58
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Ha ha, jo jag är rädd för att du har rätt där! Jag har redan kraschat ett antal gånger i simulatorn, men lyckligtvis har helin återuppstått som Fågel Fenix ur spillrorna, t o m utan klister!

T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-02-26 09:49:30
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Rotorhuvudet monterat:  Här har rotoraxeln skjutits ner genom de två kullager som håller den och genom drivhjulspaketet. Det består av två drivhjul som har en frikoppling i ena riktningen för s k autorotation. Om motorn stannar kan huvudrotorn då rotera fritt och man kan göra en autorotationslandning, stjärtrotorn drivs av huvudrotorn och funkar också. Nu lär det här vara lättare sagt än gjort, man måste snabbt ställa helin på näsan för att få upp fart framåt och när man närmar sig marken höja nosen så att man gör något som mest liknar en trepunktslandning. Inget för nybörjare, men möjligheten finns! Risken för motorstopp är ju dock inte så stor med elmotor.


T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-02-26 10:09:51
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Align T-Rex 500 går att köpa i olika satser, från ren helibyggsats till sats med all elektronik som behövs. I den sats jag köpte ingick en kraftig borstlös motor benämnd 500L (1600 KV), vad nu det kan betyda, samt ett Align motorstyrdon för max 60 Ampere ström. Det är från Aligns sida tänkt att man skall använda en 6 cellers LiPo-ackumulator 22,2 V och med kapaciteten 2200 mAh, alltså 2,2 Amperetimmar. Motorn tål 45 A under 30 sekunder. Batterispänningen sjunker ju litet vid så stort strömuttag men motorn drar/ger en effekt på hela 800 W en halv minut i taget. Acken skall alltså ha en strömtålighet på minst 20C, helst mer (20x2,2=44 A).





T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-02-26 10:12:48
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Snäll helikopter?  Här har servon, motor och ackar monterats. Hur gör man en snäll nybörjarheli av detta monster???

- pitchvinkelinställning -2 till + 10 grader
- minsta motordrevet 12 t
- två NiMh med sammanlagt 16,8 V i st f LiPo på 22,2 V
- med dessa ackar väger helin 2,5 kg i st f 1,7 kg och tyngdpunkten hamnar
extra lågt.

När jag lärt mig flyga går det ju lätt att trimma om och byta ackar
för att få full 3D-funktion.


T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-02-26 10:35:09
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Här ser vi helin från den andra sidan med monterat motorstyrdon för den borstlösa elmotorn. Till vänster syns mottagaren och servot för stjärtrotorstyrningen.

Att jag använt just dessa ackar beror på att de ligger som reserv för min Kyosho Zaboon elbil. Jag behövde alltså för den första utprovningen och de första flygningarna inte köpa nya ackar och laddare.


*** Redigerat av bosam klockan 2010-02-26 10:38:43 ***
*** Redigerat av bosam klockan 2010-02-26 10:39:11 ***
T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-02-26 22:35:02
RE: Align T-Rex 500 bygge    
uffe olsson
Skicka mail
Tycker att du ska va lite försiktig o använda 35Mhz radio på denna fina heli, tycker att det är jäkligt svårt o inte få störningar med den typen av radio på en elheli, jag hade satsat på en ny 2.4ghz radio om jag vore du, mitt flygande blev så mycket lättare med en riktig radio.
På Nitro maskinerna hade jag aldrig problem men på en el heli, Lycka till-
Uffe.
Min Hemsida om mitt båtberoende.  www.uffesleksaker.se

2010-02-27 10:18:47
RE: Align T-Rex 500 bygge    
mikaelldnn
Skicka mail
Angående radio:
En variant där är att köpa en 2,4 modul:

Corona 2.4Ghz Futaba Module & Rx (V2 DSSS)

Har själv denna på en Optic 6.
Bara att byta ut modulen direkt på sändaren.
Denna 2,4 modul har fått väldigt bra kritik i tester här på forumet också.

Däremot kan jag inte uttala mig om hur radion i sig är för heliflyg eftersom jag själv enbart kör flygplan. För flyg funkar den perfekt för mig i alla fall.

Micke
========================
If it's stuck but's not supposed to be, WD-40 it.
If it's not stuck but supposed to be, duct tape it.

2010-02-27 11:57:10
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Tack för synpunkterna! Jag får vara observant på det här när jag börjar provköra, bra att veta att det finns uppgradering att köpa till Optic 6.


T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-03-08 14:17:10
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Här är bommen med stjärtrotor monterad. Stjärtrotorbladens anfallsvinkel styrs från roderservot, som sitter längst fram på bommen, via en stötstång och länk.


*** Redigerat av bosam klockan 2010-03-08 14:17:55 ***
*** Redigerat av bosam klockan 2010-03-08 14:18:24 ***
T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-03-08 14:21:13
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Här ser vi mottagaren på sin hylla i framkroppen samt servot för stjärtrotorn längst fram på bommen.


T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-03-14 11:38:15
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Gyro av typ MS Composit MS-044. Ett lågprisgyro som väl åtminstone bör duga för litet hovringsövningar och kanske betydligt mer avancerad flygning än så, vi får se. Polvändning sker genom att montera gyrot upp-och-ner som jag gjort här. Förstärkningen kan varieras från sändaren, i området 50% till 0% fungerar det som vanligt gyro, medan det i området 50% till 100% fungerar som heading hold gyro.




T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-03-14 11:49:31
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Den färdigbyggda T-Rexen! Bladen är noggrant balanserade och trackingen väl justerad, gången är vibrationsfri. Några lyckade lättningsförsök har gjorts i vår tvättstuga med helin tjudrad med snören så den inte kan gå in i väggarna. Den lättar snabbt någon halvmeter, så långt den kommer för snörena. Viss justering går väl att utföra, men markeffekten är våldsam, trasmattorna på golvet flyger all världens väg :-), verkar finnas en oerhörd kraft i helin!

Det blir nog att vänta tills den värsta snön försvunnit innan jag kan gå vidare, ev. kan jag prova i inomhushall. Träningsstället är tillverkat av ribbor med halva tennisbollar i ändarna, ger bra fjädring vid hårda landningar, det lär nog bli en del sådana är jag rädd.



T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-03-14 11:52:10
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

T-Rex 500 "fighting face"! En imponerande kraftfull uppsyn tycker jag :-)



T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-03-14 12:00:46
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Storebror och lillebror! Jag har skaffat en liten Esky Lama V3 för att öva med i tvättstugan vid sidan av simulatorträningen. Jag har bytt ut min tidigare Reflexsimulator mot en Phoenix som har T-Rex 500 och en uppsjö av andra modeller.

Reflexen verkar ha dålig uppdateringsservice och med min gamla utgåva behövdes en ny kabel till högt pris, så det var billigare köpa en äldre Phoenix som sedan uppgraderades kostnadsfritt via nätet. Phoenix har en ovärderlig kostnadsfri uppgraderingspolicy!



*** Redigerat av bosam klockan 2010-03-14 12:05:39 ***
T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-03-14 23:13:52
RE: Align T-Rex 500 bygge    
Granath
Skicka mail

Moderator
fin heli, men inte är det några problem med 35mhz, snälla, top eliten och alla andra har ju flygit med 35mhz i både förbränning och el heli i många många år utan störnigar. men köper man nån billig mottagare då får man skylla sig själv, man får vad man betalar för som oftast stämmer bra. kör själv enbart schultze och mzk och uplever Aldrig störningar. verken i heli eller i flyg.

Lycka till med provflygningen.

2010-04-11 09:26:48
RE: Align T-Rex 500 bygge    
mattiasg
Skicka mail
kosta på dej ett digitalt servo till stjärten och ett riktigt gyro innan du ens funderar på att ta upp den där maskinen i luften blir dyrt annars =)

2010-04-11 09:35:31
RE: Align T-Rex 500 bygge    
mattiasg
Skicka mail
 
Citat från: mattiasg
kosta på dej ett digitalt servo till stjärten och ett riktigt gyro innan du ens funderar på att ta upp den där maskinen i luften blir dyrt annars =)

jag kör med turnegy eller hur de stavas 6cell 2650mha 25c i burst funkar fint och billigt för lite lättare sportflygning

2010-04-11 20:53:40
RE: Align T-Rex 500 bygge    
Joan
Skicka mail
Hej!
Tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter när det gäller T-rex 500. Har flugit rätt mycket med min 500:a, men har bara kommit till looping, roll 8-or och nos in /ut flygning samt begränsad inverterad hovring på lite höjd. Dvs jag är ingen 3D expert...
För de första tycker jag att du direkt skall montera bort accarna från elbilen...
Det är inte värt att snåla. Kika in på 6s 3300mah och beställ minst ett acc bums, ca 245kr + frakt, du kommer inte ångra detta! Plocka även bort Dins kontakterna och montera dessa kontakter
Yes du måste ha en särskild laddare för Liop, satsa på nått rejält på en gång så slipper du uppdatera sen. Jag rekommenderar den här laddaren, den kan du ladda allt med! i charger 208B men de finns billigare. Men skall du ladda 6s Lipo med 3.3Ah på rimlig tid, behöver du en laddare med lite högre effekt.
Gyrot tycker jag att du skall behålla så länge du hovrar och flyger 8-or.
Lite tveksam till svansservot... men kan gå om du bara hovrar, annars är de långsamt!
35mhz radio fungerar! Men om du får problem kan de bero på att remmen på 500:an blir statiskt uppladdad. Sök lite på rc heli så hittar du nog info om detta, just T-rex 500 har haft problem med detta!!
Lösningen är att byta till torque tube i ställer för rem. Finns här torque tube Men som sagt börja med 35mhz radion och ha detta som en backuplösning....

Mvh Joan

Stockholms bästa fält?? www.mmfk.se

2010-04-11 21:44:31
RE: Align T-Rex 500 bygge    
Smajly
Skicka mail
Jag kör min raptorE620se med 35 mottagare utan problem.
.
-------------------------------------------------------------------------------

Heliträff Landskrona 10 mars -12: http://helikopter.clippern.se/#12.0
F3N / F3C UT2 Landskrona 2 juni 2012 bilder: http://helikopter.clippern.se
Airbrush/blandat: moped.clippern.se
Aurora 9, Flash 5X(SÅLD!), JR, CMPro Ventus (2,6 meter sp), SB10 (3 meter sp), Cortina S (3,5 meter sp), ExtremeFlight 48" Extra 300 EXP, Starmax P-51(SÅLD!), Raptor E620SE. Div. småplan.

2010-04-12 13:49:44
RE: Align T-Rex 500 bygge    
badtastex
Skicka mail
Kul!

Men som jag sade på senaste inomhusflyget - dags att ta bort kycklingstället! Du har inga som helst problem att hovra utan.

Sedan skulle jag väl avråda ifrån att köra T-rex 500 i tvättstugan. Bättre att du kommer ut till fältet! Börjar ju bli bra väder nu och allt...

2010-04-13 19:41:52
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail
Tack för goda råd! Nu har jag uppnått det jag ville med de första övningarna i tvättstugan och kollat att:
- huvud- och stjärtrotor är välbalanserade och trackade, inga större vibrationer vid uppvarvning, vid lättningsvarv känns knappt en darrning i skrovet
- sändare, mottagare, elektronik och mekanik funkar som de ska (räckviddsprov återstår förstås)
- gas- och pitchkurvor är inställda
- gyrot håller nosriktningen vid lättning
- litet glidningar och skutt visar att allt verkar grovt riktigt, fintrimning får vänta till fältflygning (turbulensen blir våldsam i tvättstugan, allt löst far iväg och håret reser sig på huvudet i den mån jag har något kvar :-))

Jag har också funnit att:
- NiCd-ackkarna räcker bara till några minuters skutt, kan vara för låg kapacitet, hård behandling vid bilkörningen och det går förstås också åt litet extra kräm för att lyfta 2,5 kg! Jag tycker dock att det har gått bra att göra de första inställningarna och testerna i tvättstugan trots vargavintern ute
- det tar för lång tid att ladda de två ackarna efter varandra för bara några minuters tester

Alltså har tiden nu blivit mogen för att skaffa LiPo-ack och ny laddare. Som syns på bilderna blev det en Desire Power V6 med 2600 mAh, till den en GT A6-D laddare som funkar mycket bra till mina 2S och 3S LiPo till småhelisar och till den här 6S-acken. Läge för lagringsladdning finns och många andra bra funktioner, t ex cyklisk upp-/urladdning av NiCd och NiMh-ackar. Ger bara 50W, men jag är ingen vän av snabbladdning, skall i stället köpa ett par ackar till från Kina för att växla med, detta för att kunna ladda i lugn och ro.

Nu har våren kommit, så fort det torkat upp litet till blir det generalrepetition på gräsmattan bakom huset och sedan kanske jag vågar mig ut på fältet :-)







*** Redigerat av bosam klockan 2010-04-13 19:46:56 ***
*** Redigerat av bosam klockan 2010-04-13 20:16:35 ***
T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-06-19 21:00:47
RE: Align T-Rex 500 bygge    
uffe olsson
Skicka mail
Hur har det gått med flygningarna?
Uffe.
Min Hemsida om mitt båtberoende.  www.uffesleksaker.se

2010-06-26 19:35:27
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Jag har nu äntligen kommit till skott och provflugit den stora Align T-Rex 500 helin! Eftersom jag är total nybörjare på stor heli med enkelrotor (har bara tränat på coaxhelisar och i simulator), och jag dessutom ville fintrimma den, har jag väntat på absolut vindstilla väder. Här på Östgötaslätten har det ju regnat eller blåst småspik mest hela våren och när det varit flygbart har jag haft annat för mig. Litet skraj har jag nog också varit inför premiärflygningen :-)

Härom dagen var det så helt stilla i luften, jag bar ut helin, kollade alla funktioner, ställde den på plats och ökade mycket sakta gasen (gasfingret darrade faktiskt), och plötsligt lättade vidundret några decimeter. DEN FLYGER!!! De grovtrimningar jag gjort under vintern med helin tjudrad med snören i källaren visade sig vara riktigt bra trots den turbulens som revs upp där, behövde bara korrigera några snäpp på trimrarna för att den skulle flyga riktigt stabilt. Flög 7 - 8 skutt, de längsta flera minuter, lyckades utan problem hålla den hovrande inom några meters radie och komma från äventyret med helin oskadd! Min gräsmatta på sidan av huset är ca 7 x 10 meter, så det var god marginal. Så nu är det "bara" att träna i simulator och på fältet och lära in olika manövrer!

Enda problemet var att helin var känslig på gasen, på minsta ökning stack den upp flera meter som en kula. Nu har jag justerat sändarens gaskurva så att den är flackare i det övre området, nu är det lugnt. Pigg verkar den vara trots att jag justerat pitchen för låga vinklar, ca -1 till + 9 grader på rotorbladen.

T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-07-15 16:56:43
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Nu har jag haft min första KRASCH! Det har gått bra i tolv pass, men på det trettonde small det, man kan bli vidskeplig för mindre. Helin hovrade riktigt snällt, både den och jag började bli intrimmade . Dock viftade den på svansen som en glad vovve, det hjälpte inte att justera gain och delay på gyrot. Mekaniskt var den rätt inställd, bara några få snäpp på trimmen för att nosen skulle vara stilla i ratemod.

Jag skaffade ett paket med det klassiska GY401 gyrot med stora digitala servot S9254 med vinkelhastigheten 0,06 s/60 grader, dubbelt så snabbt som det analoga servo jag hade tidigare. Efter litet justering av fästet fick jag till en mkt bra installation, så när som på att det i första vändan behövdes -25 i trim för att hålla nosen i rate. Heading hold funkade som en dröm, superstabil svans!

I olika artiklar kan man läsa att det är onödigt med sidtrim i hh-mod, jag ställde alltså trimmen på noll och startade glatt. Helin snurrade till och gick i backen, något jag var totalt oförberedd på. Troligen orkade inte gyrot hålla emot ett så stort mekaniskt fel utan hjälp av trimmen. Som tur var tog träningsstället den värsta smällen, dock tog rotorbladen stryk och ”gick upp i limningen”. Jag kan inte se något annat fel vid inspektion och uppvarvning men måste byta bladen. Har nu förlängt stötstången till stjärtrotorn så att det mekaniska felet bör vara minimalt.

NÅGON SOM KAN GE ETT TIPS OM BRA ROTORBLAD TILL T-REX 500 TILL ETT VETTIGT PRIS ??


T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator


2010-07-16 11:16:25
RE: Align T-Rex 500 bygge    
Charlies_Angels
Skicka mail
Synd att höra med krascher, jag har alltid flyttat mitt tail servo för att kompensera hur trimmen är.

Om jag trimmar så kollar jag hur mycket avståndet är mellan tail bladen när man fäller ihop dom och sedan nollställer trim och flyttar servot tills samma avstånd finns.

//Jonas

2010-08-02 11:00:59
RE: Align T-Rex 500 bygge    
bosam
Skicka mail

Nu har jag ca tre timmar flygtid på T-Rexen, snäll hovring på gräsmattan bakom huset! Här kommer ett bildbevis med två av mina barnbarn som intresserade åskådare. Med mitt nya stjärtservo GY401 och efter mekanisk intrimning av detta är nu stjärten superstabil i heading hold mod

Mina inställningar är:
Pitch mekaniskt    -12  0  +12 grader
Pitchkurva          50  70  80  90  100  (alltså från ca 0 till 12 grader)
Gaskurva             0  40  70  85  100
Hovrar en bit upp i spakens zon 4, alltså en bit över mittläget.

Därmed har mitt bygge av en T-Rex 500 från "kit" fått ett lyckligt slut och jag avslutar den här byggtråden. Ev. fortsättning kommer under rubriken Helikopter.




*** Redigerat av bosam klockan 2010-08-02 11:07:18 ***
T-Rex 500, CopterX CX450 PRO, Lama V3, Twister Chinook CH-47 "Skylift", Phoenix simulator