Svenskt Modellflyg

 
Användarnamn         
Lösenord      Kom ihåg mig
glömt lösenordet?  


                 För att skapa nytt ämne måste du logga in.


Bläddrar i: Byggforum / Sugen på Combatbygge?
2009-12-29 19:51:33
Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Jag moddar lite i tråden och döper om den för att passa in i tiden...


Hej!

Snart är vi inne i 2011 och det är hög tid att börja tänka på
modeller inför Aircombatsäsongen 2010.

Timo Starkloff från Tyskland har gjort sig känd för att konstruera
kärror som är enkla att bygga samt robusta (för det behöver dom vara...).

Jag har börjat på hans fina KI-100, med på ritningen finns även KI-61.
Den största skillnaden mellan dessa är att KI-100 har stjärnmotor och saknar
det stora luftintaget undertill.
I övrigt är det mycket snarlika kärror och det är en smaksak vilken man väljer att bygga tycker jag.



Är du sugen på att bygga själv?
Skicka mig ett mail på ml430_68@hotmail.com så skickar jag över den till dig.

Bygget är enkelt med lådkropp i balsa och spryglevinge eller cellplastdito, mallar för ALLT finns med på en och samma ritning.
Jag började mitt bygge idag på em och ska snart sammanfoga kropssidorna.
Bilder kommer inom kort, har dessvärre glömt min kamera på annan "ort" med den ska återhämtas ikväll.
*** Redigerat av NC Aircombat klockan 2010-12-30 17:18:02 ***
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2009-12-30 11:56:48
RE: Sugen på Combatbygge?    
stflyer
Skicka mail
Bra initiativ Henrik. Men vilken motorstorlek skall det vara?
Stefan Tholin
www.slattlandamfk.com
www.slattlanda.blogspot.com/

2009-12-30 23:42:54
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Stefan!

Enligt våra regler i Sverige får vi inte använda annat
än 15 motor i denna kärra.
Det är precis vad Timo designat den för också, så jag är
inte orolig.
Vingprofilen ser lovande ut och med en spännvid på 105 cm
är den nog inte oäven i luften.

Jag tänker montera in en ASP "blåtopp" i denna, det lär vara
kraft så det räcker och blir över....

Det har inte hänt så mycket med bygget idag, elementet i min
lilla byggbod pallar inte med när kvicksilvret vandrar ner mot
-20 grader = lite för ruggigt för att locka till några stordåd där..

Over and out!

Hälsningar
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2009-12-31 12:21:26
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Underbart, tack så mycket, Henrik! Gör det något om man fliker in med egna bilder från bygget som jämförelse?

Tycker KI-100 är snyggare än KI-61, med den söta nosen. Bygger du KI-100 I eller II?

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2009-12-31 12:44:32
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Andreas!

Nej för hundan, in med bilder bara, det blir ju mycket roligare då.

Själv ändrar jag lite i tekniken på bygget jämfört med originalritningen, bilder
kommer imorgon på detta.
Jag bygger KI-100 II, I like it slim (det är den versionen på bilden också).

Over and out och Gott Nytt ÅR!
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-01-01 15:18:36
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Finfint! Jag tror jag bygger ihop KI-100 I, jag gillar när huven går ihop med akterpartiet.

Väntar med spänd förväntan på foton

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-01-02 12:34:04
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Nyårshelger med div firande har inverkat menligt på byggtakten, men detta har utförts:
Klippt ut en del mallar


Från mall till färdiga sidor.
Jag skippar varianten med uttagen i kropssidan och gör mallarna till spanten raka i sidan.

Jag tejpade ihop två "ark" med 2 mm balsa och satte sedan allt i bandsågen.

Limmade lite häromdagen, förstärkning av vingsätet.


Imorgon bör jag få mer tid att fortsätta med mallen för cellplastvingen, motorspant och
limmning av kropssidor.
*** Redigerat av NC Aircombat klockan 2010-01-02 12:36:01 ***
*** Redigerat av NC Aircombat klockan 2010-01-02 12:43:30 ***
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-01-03 08:11:36
RE: Sugen på Combatbygge?    
senmathal
Skicka mail
Hej!

Jag undrar lite hur en sådan combatmodell är att flyga om man inte avser att tävla med den. Jag undrar eftersom jag har möjlighet att flyga hemma där jag bor. Fältet där jag flyger är inte så stort och en del träd begränsar inflygningsmöjligheterna. Skulle även vara praktiskt med en modell som var enkel att handstarta. Vad jag förstår så är kracher inberäknat i combat varför modellerna är relativt lättbyggda? På mitt hemmafält får man också räkna med en del kracher då t.ex. ett motorbortfall är väldigt knepigt på grund av träden.

/Mats

2010-01-03 10:47:16
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Mats!

Tack för din fråga här på forumet.

Det finns ju väldigt många olika varianter av Aircombatmodeller, vissa är svårflugna medan
andra uppträder som rena lågvingade trainers.
Det är ju också mycket upp till en själv hur man vill att kärran ska uppträda i luften, dvs hur man väljer TP, utslag osv.

Väljer du att bygga en kärra av beprövad konstruktion (eller t o m ARF, för det finns) kan du i princip räkna med att den flyger rakt fram direkt ur din hand (ja, Aircombatmodeller startas i princip alltid för hand).

Jag tror att en Aircombatmodell skulle passa dig bra, dom tål ofta lite tuffare landningar och är buskul att flyga.

Ja, krascher är en del av konceptet på gott och ont, men just därför går modellerna lätt att laga även i fält mellan heaten....

Vi har en del ritningar som du kan få ta del av, hör av dig till mig på ml430_68@hotmail.com så kan jag säkert hjälpa dig.

OBS, KI-100 är avsedd för 15-21 (endast 15 tillåtet enligt svenska regler) motor, men ev kan det fungera med en 25 dito också...dock kanske tyngden blir ett problem.

Over and out!
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-01-03 21:24:31
RE: Sugen på Combatbygge?    
senmathal
Skicka mail
Tack för dina synpunkter Henrik!

En lågvingad kärra med infällda landställ är enligt min mening det vackraste i flygväg och en modell som kastas har ju alltid stället infält :)

Jag kanske ska söka runt lite och bilda mig en uppfattning om vad det finns för modeller att tillgå och byggsätt osv. Att det är billigt att sno ihop är också en fördel då pengarna kan satsas på något större för modellflygfältet.

Jag tror väl att jag ska kunna klara av även några steg ovanför nybörjarnivå. Flyger obehindrat lågvingat och har även erfarenhet av en lite snabbare airobatisk modell med symetrisk vinnge. Den modellen håller jag på att bygga för andra gången. Tyvärr klassar den inte riktigt in i det jag söker för hammafältet.

Blir lite sugen på att sno ihop något i frigolit faktiskt. Finns det någon sida på nätet med lite ritningar och förslag, utöver det som finns här förståss.

Egnetligen vore väl en elkärra ännu mer optimalt när det gäller enkelhet och att vara snabbt i luften. Men jag drar mig lite för att sätta mig in i elflygeriets konster.

Jag har ju faktiskt en .15 motor liggande också men jag skulle tro att den bara har halva effekten mot dagen .15 motorer.

/Mats


*** Redigerat av senmathal klockan 2010-01-03 21:26:45 ***

2010-01-04 14:19:58
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

På vår hemsida finns det ett byggrum.

Visserligen under ombyggnad.

Själva bygget av Aircombat modeller är ofta enkelt och billigt.
Du kan säkert få hjälp med att skära ut en kärra för en rimlig peng om du
inte vill göra jobbet själv.

Det här är en kärra jag tycker är enkel att bygga och som flyger mycket fint!

C-3603 Thun


Hör av dig till mig på mailen så kan du få fler tips!Aircombat.se
*** Redigerat av NC Aircombat klockan 2010-01-09 12:11:51 ***
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-01-05 21:17:36
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Så, nu har jag börjat bygget lite smått jag med. Fick hem ritningarna från Arkitektkopia igår:





De är i format A0, lite väl opraktiska att handskas med, kanske... Det blir till att beskära dem till lite mer hanterbara format:





Det riktigt arbetet påbörjas först när mitt andra projekt, Sigges Joyrider, är klar. En sak i taget...

Förresten, jag undrar om du kan berätta för mig hur man gör om man vill prova på att tävla i Aircombat i vår, Henrik. Jag har varit och kikat på några tävlingar och har väl rätt bra hum på reglerna vid själva tävlingen, men inte på hur man kommer med.

Börjar säsongen i april som i fjol (hittar inget aktuellt schema)?

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-01-05 22:23:46
RE: Sugen på Combatbygge?    
Mikson
Skicka mail
 
Citat från: superslizer
Så, nu har jag börjat bygget lite smått jag med. Fick hem ritningarna från Arkitektkopia igår:


Hur mycket fick du betala för ritningarna hos Arkitektkopia?



/Micke O

http://bmfk.com/ 

2010-01-05 22:31:39
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Är inte helt säker, fakturan borde komma imorrn. Men enligt offerten runt 250 kronor för två A0 i svartvitt

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-01-05 22:34:21
RE: Sugen på Combatbygge?    
Mikson
Skicka mail
Tackar!
/Micke O

http://bmfk.com/ 

2010-01-06 10:03:20
RE: Sugen på Combatbygge?    
Slumpen
Skicka mail
Att komma med och flyga är en baggis. Man tar med sig själv sina grejer och ett glatt humör och tar sig till första bästa (närmaste) tävling. På plats möts man upp av likasinnade glada piloter och också den funktionen som kallas GC (gruppchef). Alltså han som är ansvarig för tävlingen. Genom honom får man all den info man i övrigt kan behöva. Säkerhetstänk och kanske ett eller två goda råd om hur man håller nerverna i skick....!

I ditt fall tror jag att det är närmast till Grupp Väst.
Datumen är ännu inte klara till säsongen 2010, men håll utkik på hemsidan för mer info.

Mvh
Tomas
GC i grupp Öst   
_______________
   Tomas

Aircombat, F3K, Tricopter, Depron
Det man inte kan, får man lära sig...

2010-01-06 10:32:16
RE: Sugen på Combatbygge?    
bigfoot
Skicka mail
Är man osäker på något så brukar GC:arna också svara på alla tänkbara praktiska detaljer per telefon/mail före tävling.

Ett annat sätt om man känner sig lite osäker är att komma till en tävling och erbjuda sin hjälp som tex dommare. På så vis får man vara med och känns på hur en tävling går till med alla moment utan att flyga. Man får också kontakt med de piloter som flyger i ens grupp och du kan känna dig som hemma när du kommer till din första tävling.

Mitt övriga tips till nybörjare annars är att se till att ha väl fungerande grejer. Åk ut på det egna fältet och flyg mycket med dina maskiner så du vet hur de beter sig i olika situationer. I luften under ett heat blir det lätt lite stressigt i början och då är det skönt att känna sitt plan utan och innan. Det är inge roligt att själv köra ner sitt plan i backen. Krockar i luften tillhör tyvärr lite sporten och kan vara svåra att undvika.

--
Kom ihåg att ladda... i morgon kan det vara för sent!

2010-01-06 14:15:58
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Tack så mycket! Då syns vi säkert på fältet senare i vår!

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-01-06 23:55:38
RE: Sugen på Combatbygge?    
warhawk
Skicka mail
Klart du skall komma med i combatcirkusen!

Håller med Slumpen i hans tips!

Ta med dig grejerna till en tävling. Kom ut i god tid innan tävlingsstart och om du säger att du skulle vilja vara med och tävla så står snart de andra piloterna i kö för att hjälpa dig att komma upp i luften!

Går något sönder så hjälper vi dig för att få grejerna i ordning igen!

Först tycker jag att du reggar dig på forumet på aces hemsida och ställer lite frågor på det forumet så har du snart ett ett gott gäng kompisar som hjälper dig.

Har du ingen kärra färdig så kommer du till en tävling och säger till någon pilot eller arrangör att du vill börja med combat så skall vi hjälpa dig att komma igång!

Är motorn gammal? skit samma, vi flög combat för 10 år sedan också och det gick väldigt bra det med. Det är inte effekten på motorn som är viktig utan att propellern snurrar när du vill att den skall snurra

Dra ett mail till mig så kan vi tjöta mer om hur du skall komma med i gänget!

Till övriga som tycker den här tråden är intressant.

Aircombatkärror är perfekta som skojflygplan och dom flyger oftast väldigt bra även när det blåser.

ACES forum

// Warhawk - medlem västra gruppen
*** Redigerat av warhawk klockan 2010-01-06 23:57:36 ***
*** Redigerat av warhawk klockan 2010-01-06 23:58:01 ***

2010-01-08 15:25:47
RE: Sugen på Combatbygge?    
Wolfman
Skicka mail
Hej!

Jag och min vapendragare Jakob var med för första gången 2009 och det var bland det roligaste jag gjort :)
Jag var med i 7 tävlingar och sammanlagt 25 heat och hade endast 3 modeller under hela året..... ja dom går att laga VÄLDIGT många gånger!
Sen att åka iväg på tävlingar runt om och träffa väldigt trevliga männsikor gör ju oxå sitt till att man vill återkomma 2010.

Vi gjorde en byggtråd och fick väldigt mycke hjälp och tips som hjälpte oss komma igång, se denna tråd :
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=192193&page=&CurrentMainTopic=11

Ha de gott alla!

/Uffe

2010-01-08 23:17:43
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Äntligen har jag haft tid att bygga lite, så här kommer lite uppdateringar:

Jag har skurit ut stabbe, fena, roder och mallar för vingen.


Jag limmade kroppsidorna till de tre främsta spanten inkl motorspantet.
I originalritningen anmodas 3 mm plywood till samtliga spant, jag har valt
(efter konsultation med konstruktören) att endast göra de två främsta i
plywood och resten i 3 mm balsa.


Och här en bild med ritningen under, denna användes för att malla
undersidan av kroppen i 3 mm balsa.


Motorspantet med islagsmuttrar på plats, motorn kommer att monteras
i 45 graders vinkel.


Imorgon skall jag skära vingar är det tänkt, sen vidtar klädsel av dessa.

Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-01-09 01:56:48
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Det ser snyggt ut. Jag hoppas bara på att jag kan lyckas få det någorlunda liknande. Min senaste dogfighter (och enda, för den delen) blev inte riktigt så rak och fin... Länk

Jag måste säga att jag är väldigt positivt överraskad över välkomnandet man får in i aircombatvärlden! Jag antar att ni som håller på med sporten är människor som fortfarande har kvar barnasinnet och fantasin... det ska bli en rolig sommar!

Några frågor har jag ändå. Är det nödvändigt att modifiera vingspetsarna, t ex limma på sand, för att de ska kunna klippa en streamer? Dessutom, jag har aldrig byggt i annat än balsa; och balsaplan är väl svåra att laga mellan heat i en tävling? Hur många plan behöver man max ha med sig under en vanlig tävling?

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-01-09 09:07:47
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Andreas!

Kul att du gillar bygget.
Följer man bara ritningen så blir det så här snyggt........

Skämt åsido, men snyggt byggt brukar betyda bra flygegenskaper.
Enligt Timo så är denna konstruktion mycket stryktålig och lätt att laga.
Jag har förra säsongen flugit  IL 2 med samma konstruktion av kroppen och jag kan
bara hålla med, dom tål stryk bra!

Det är nog sant att vi inom Aircombat är ett väldigt glatt och öppet gäng med
barnasinnet kvar, men det har väl iofs alla modellflygare.....
Vi hjälps alltid åt och det är sällan man ser några sura miner, tvärtom!

Som svar på dina frågor kan jag säga så här:
Nej, givetvis behöver du inte modifiera vingen, men det blir bra mycket roligare om du gör det.
I annat fall kommer dom flesta streamers att bara glida av dina vinge och då är det inget
roligt alls.
Det finns några metoder för att "beväpna" vingen, den vanligaste är att förse framkanten med
en remsa (eller flera mindre bitar) halktejp.
Vissa limmar helt sonika vanligt sandpapper på framkanten och en del använder fin blästersand
som strösslas över framkanten efter att den preparerats med CA lim eller snabbepoxi.
Du kan också göra ett "jack" i vingens ytterkant, men om du gör det måste du vara beredd på att dom
flesta streamers du klipper kommer att hänga på vingen och då längst ut på spetsen.
Detta kan påverka kärrans flygegenskaper i negativ bemärkelse, särskilt om det bara är klipp på en vingen, jag är inte så förtjust i den varianten.


Varje tävling innehåller tre heat + final för de sju bästa.
Man bör åtminstone ha med sig två kärror till en tävling tycker jag, då kan man oftast genomföra
en hel tävling även om det blir lite smålagande mellan heaten.
Själv brukar jag försöka ha med mig minst fyra st till varje tävling, men mot slutet av säsongen kan detta vara svårt att uppnå...av förklarliga skäl....

Nu ska jag iväg till Daniel i Strängnäs, vi får celebert besök av Denny från Stenstorp, han ska hjälpa oss att komma igång med vår CNC foamcutter!!!!!

Over and out!
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-01-09 09:24:18
RE: Sugen på Combatbygge?    
senmathal
Skicka mail
 
Citat från: NC Aircombat
Hej!

På vår hemsida finns det ett byggrum, Aircombat.se

Visserligen under ombyggnad.



Hm! Tack för länken men hittar inget om modellflyg där, men en  del medicinsk utrustning :)

/Mats

2010-01-09 09:48:58
RE: Sugen på Combatbygge?    
Lasse L
Skicka mail
Försök med den här istället.
http://www.aircombat.se/
Lasse.

2010-01-09 12:13:22
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Hmmm...ibland går det lite för fort...

Aircombat.se
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-01-21 21:08:38
RE: Sugen på Combatbygge?    
firstflight
Skicka mail
Hej!
Jag har också tänkt bygga en Ki-61 och har sedan ett tag studerat ritningarna.
Nu har det blivit ganska tomt på byggbordet för en gångs skull och det har blivit dags att damma av lövsågen.

Jag är dock lite fundersam över att du (Henrik) använt balsa i kroppsspant 4 och bakåt, kan det verkligen hålla? Eller laminerar du flera tunna skikt till en balsapywood?

mvh Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2010-01-21 22:28:31 ***

2010-01-24 09:38:54
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Ursäkta sent svar...
Igår hade jag lite tid igen, och idag ännu mer, så fler bilder kommer ikväll.

Jag har resonerat med Timo angående detta med balsa i spanten eller inte.
Timo är en väldigt noggrann person som inte gärna lämnar nåt åt slumpen om man säger
så, dock kan jag tycka att hans konstruktioner blir lite överarbetade ibland.
Att bygga en combatkärra ska vara enkelt och gå fort, materialen ska vara lätta
och smidiga.
Konstruktionen med en låda blir ju stabil i sig, vare sig man använder balsa eller
plywood i spanten.

Som en parantes kan jag nämna att kärran  nedan  byggdes enligt samma princip.
En enkel lådkonstruktion med 3 mm balsa i sidorna samt 4 mm balsaspant hela vägen
utom motordito, sedan cellplast upp och nertill.
Kroppen mäter över 1 meter i längd men är otroligt stabil och vridstyv, konstruktionen
är "plankad" av en annan duktig combatpilot vid namn Kjelle Jansson som byggt kärror
på det viset i åratal.
Dom tål mycket stryk, det vet JAG...av egen erfarnahet.


Nu valde jag dock 3 mm spant i Ki-100:an, ett misstag kanske...?
Timo själv föreslog 4 mm, men detta är ju version X, inget som säger att den
serie jag tänkte bygga (fem st) till säsongen inte får 4 mm spant.
Är man lite flink och har alla mallarna klara smäller man lätt ihop hela kroppen
på någon timme eller så.

Sen, på frågan om det egentligen håller så kan jag bara svara, självklart gör det inte det...
Inget håller (för evigt) i Aircombat, det som underlättar är om det går att laga.
Jag har just nu ett par st av Kjelles IL 2:or på repbordet, det är mycket enkelt att
snabbt repa dessa med lite "semitrögt" CA är det gjort på några minuter.

Kul att du skrev Mattias, lägg gärna upp bilder här så får vi se hur ditt arbete fortskrider.

*** Redigerat av NC Aircombat klockan 2010-01-24 09:43:12 ***
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-01-24 10:58:59
RE: Sugen på Combatbygge?    
lanzerman
Skicka mail
Jag skulle vilja lägga in lite kommentarer och tankar angående det här med spant i kroppen.

Men först till Mats som ville flyga på en åker hemma med en gammal motor - välj en kärra du tycker är snygg och med en spännvidd på 90 - 110cm. Jag skulle nog rekommendera Kawasaki Ki61/100, Hurricane, Bearcat... Med den storlken som de modellerna har så kommer du att nog fortfarande att ha lagom effekt för lite busflyg, men tillräckligt låg vingbelastning för en odramatisk landning. Men som Henrik säger - man kan ju göra dem busigare och elakare om man bara vill. Men jag skulle rekommendera dig att börja i den ändan. Jag har för mig att Pär Bertilsson har skurit en Ki-61 i cellplast en gång, och jag är rätt säker på att Lasse Lundell har kvar allt för att tillverka Hurricanes. Skicka iväg ett mail till mig eller Henrik så ordnar vi fram kontaktinformation!

Och nu tillbaks till ämnet:

Jag har bygg några balsakärror nämligen Spitfire, FW 190-D9 och Kawasaki Ki-61 (en annan konstruktion än Timos). Spitten och Focken de hade motorspant i plywood och resterande spant i balsa. Kawasakin hade motorspant, ett halvspant vid vingens framkant och ett spant med stort urtag i vingens bakkant i plywood.

Efter den näst senaste (den pensionerades vid senaste) smällen så ersattes det bakersta plywoodspantet med 2x3mm balsa. Jag ersatte först originalspantet med ett balsaspant och sedan byggde jag en nos som avslutades med ett likadant spant. Sedan var det bara att limma spanten mot varandra och vips - så hade man en hel kropp igen!

Jag och Per D konstruerade även en gång i tiden en Fairey Fulmar i balsa (ur-versionen, de nya är i glasfiber och kevlar). Den hade motorspant och ett spant i bakkanten av tanken som var i plywood.

Som jag ser det så behöver man bara styrkan från plywood i nosen, för den dagen kärran möter moder jord med huvudet före. Dels måste man ju ha plywood för att fästa motorn i, och om man sedan har ett spant med stort urtag för att få igenom en tank så behöver ju även det spantet vara i plywood för att ge en rimlig styrka.

Om man har spant längre bak kroppen som är av plywood bör man göra urtag i dem för att spara på vikten. Men jag rekommenderar faktisikt balsaspant i bakre halvan av kroppen, dels för att spara vikt och för att du inte behöver styrkan där. Alla mina balsakärror har slutat sina dagar med sönderslagna nosar så nu har jag en kasse med bakkroppar...

Reflektion: Balsan kanske är starkare? Om man gjorde en kärra helt i balsa - utan plywood...? Då kanske man kommer ner till 700g lättare! :D
1:st NC Fredrik Lanz / Grupp Syd / ACES Sweden

2010-01-24 13:04:23
RE: Sugen på Combatbygge?    
Cox
Skicka mail
Motorspantet/brandväggen görs ju bäst i plywood eller plywood förstärk balsa (bägge sidor) men resten kan mycket väl vara balsa. Sedan är det ju bra med lite plywood runt vinginfästningen (och landställ om man har det) men utöver det så räcker balsa.


/Kör så det ryker!

2010-01-24 19:22:59
RE: Sugen på Combatbygge?    
firstflight
Skicka mail
Hej!
Tack för svaren. Jag lovar att lägga upp lite byggbilder efterhand. Igår skar jag vingkärnor i Jackofoam. Själva skärandet gick bra men jag förår inte riktigt ritningen.

Sprygelmallen vid roten är 187 mm och det är samma mått på profilbilden över flygplanskroppen. Däremot visar layouten över balsavingen och måtten på cellplastblocket att måttet på rotkordan ska vara 202 mm.

När det gäller min tveksamhet över balsaspryglarna så har ni säkert rätt i att det håller med balsa. Jag har dock haft svårt att hitta lite hårdare balsa. All balsa i 2-5 mm som jag hittat hos den lokale handlaren är svampig och mjuk, över 8 mm balsa hittar jag inte överhuvudtaget. Så var köper ni er balsa?

  mvh Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2010-01-24 19:24:19 ***

2010-01-24 19:32:06
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Mattias!

När det gäller måttet på blocket så skall du inte lägga så stor vikt vid det, det är
väl tilltaget för att ha lite "marginal" när man skär, inget annat.

Själv kommer jag att kapa 5 mm av vingens farmkant till fördel för en
list av balsa.
Bilder kommer, kanske ikväll.

Jag tror du kan strunta i detta med ev "hårdhet" på balsan, ta det som finns.
Jag köper min balsa på Söders R/C hobby utan något urval, tar dom flaken
som ligger överst i högen.....= mitt urval....

Till de här bygget behöver du nog inte ha något mer än 5 mm flak.
Vem är din lokale handlare?

Min kropp är nästan helt träfärdig, ligger på tork framför kupevärmaren nu.
Man fick ju blöta balsan för att kunna dra den runt de främre spanten.

Mitt mål ikväll, helt träfärdigt!
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-01-24 19:46:11
RE: Sugen på Combatbygge?    
firstflight
Skicka mail
Tackar för alla snabba och goda råd!

Det blir mitt första balsabygge på 25 år så jag känner mig lite ringrostig

Först limmade jag upp mallarna på lite styvare kartong för att kunna handskas lättare med dem:


Ivrig som jag var började jag såga ut ett kroppsspant innan jag insåg att jag lagt fibrerna åt fel håll! Dessutom sprack "svampbalsan" vilket också kan bero på att jag sågat för tunt med material:


Igår gick det dock bättre med tillskärningen och jag skar ut två par vingkärnor, ett par i Jackofoam och en par i EPP. Ska bli intressant att se hur vingarnas egenskaper skiljer sig åt:


Tyvärr har vi inga handlare i Falköping så till de lokala räknar handlarna Göteborg och Skövde som hämtar sin balsa från Hobbyträ. Tänkte dock testa http://www.mbs-rcmodels.se/ i Herrljunga som börjat sälja balsa. 

mvh Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2010-01-24 19:54:06 ***

2010-01-24 20:32:15
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Några "snabba" tips som dock kan vara i senaste laget kanske....

Om du ser på min "spant" så har jag lämnat betydligt mer material
i dessa, skäe enkelt ut allt med en mattkniv och slipar med 100 papper.
Jag har inte med 3x3 furulisten i underkant, den behövs inte....är min bedöming.

Jag lägger upp bilder senare, men gör spanten mer "köttiga".
Egentligen behöver du inte ha något urtag alls i spanten när du kör
med balsa, det blir lätt nog ändå.

Du skulle försöka få kontakt med Denny som är vår GC i Väst, han kan ge dig mkt bra
tips för combatbygge, han håller till i Stenstorpstrakten....

Vill du ha hans nummer?

Vingarna ser mkt fina ut!!!



Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-01-24 23:42:46
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Nu är modellen i princip träfärdig, det som saknas är pinnarna för att fästa vingen med
och två furulister för motorkåpan (har inte gjort pluggen ännu).
Jag tänker alltså inte använda mig av tekniken enligt ritningen där vingen skruvas
på plats. Det är ingen bra lösning för combatkärror, möjligen bara snygg...

Medan limmet torkar har man ibland tid över för annat, så jag fixade snabbt ihop
en friggosåg alá grabbarn från Varberg (Jakob o Uffe).
Jag behövde en bättre variant nu när jag skall skära till vingarna.


Så här såg kroppen ut innan jag började med att lägga på balsaflak (2 mm) på
ovan och undersidan framtill.


Jag började med att limma ovansidan (efter blötläggning av flaket någon minut).
När det torkat någorlunda tog jag undersidan, jag passade även på att limma in servobryggan
som föll snyggt på plats i sitt utrymme rakt under canopyn (eller där den ska sitta).


Undersidan


Här skymtar även servobryggan till vänster i bild samt röret för gasvajern.

Limning av ovansidan bakom canopyn, här tog jag ett 5 mm flak och skar på fri hand
mer el mindre, när limmet torkat återstod några minuters puts med sandpapper.



Blev ganska snyggt till slut tycker jag...



(var ju tvungen att provmontera lite.....)

Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-01-25 01:38:24
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Det ser riktigt snyggt ut! Bilderna kommer säkert att vara till hjälp när jag börjar på kroppen.

Jag lägger upp bilderna på bygget av vingarna i dagarna (bygger de i balsa). Hitintills har ritningen funkat perkfekt. Tack för den!

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-01-25 23:10:55
RE: Sugen på Combatbygge?    
Slumpen
Skicka mail
Såhär ser en av mina två KI-61or ut.
Ungefär som Werner och Werner, jag har förberett lite. Som synes är den helt i cellplast. Finns både fördelar och nackdelar. Det behövs en sväng med slipen och motorspand saknas ännu. Men det är snart klart det också. 



För den snabbbyggande byggaren kan jag rekomendera en slipmus till typ all slipning i typ alla material. Jag fick en av min broders tjej, kostade en hundring på ÖB. Den slipar Cellplast och balsa i flygande fläng. Dessutom tar den hand om det mesta av dammet då den går att koppla på dammsugaren. 
_______________
   Tomas

Aircombat, F3K, Tricopter, Depron
Det man inte kan, får man lära sig...

2010-01-26 08:33:30
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Tomas!

Snyggt jobbat, ser att du lyckats få ner kroppen till två "block", UTMÄRKT!!!
Ok, glömde biten i fronten då, men den räknas ju knappt.

Ser ut som om det blir lite "comeback" för 15 kärror till säsongen och det
är ju bara trevligt!
Jag ska försöka skära vingkärnor i kväll, skulle gjort det igår men det blev till
att stå o stryka kläder hela kvällen, men nu är det gjort!

Hur ser en sån däringa slipmus ut.....?
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-01-26 16:19:16
RE: Sugen på Combatbygge?    
Slumpen
Skicka mail
Det är verkligen bara två delar. En fram och en bak, det som ser ut som en bit extra där fram är tillsnidat med kniv.


Slipmus!
_______________
   Tomas

Aircombat, F3K, Tricopter, Depron
Det man inte kan, får man lära sig...

2010-01-28 21:50:11
RE: Sugen på Combatbygge?    
firstflight
Skicka mail
Nu har jag äntligen byggt lite mer på kroppen. Det är alldeles för mycket skidåkning nu för tiden...

Tänk att man kan göra så många varianter på samma ritning. Min Ki61 I kommer inte att bli någon maskin som följer combatreglerna, utan antingen blir det en PSS för hangflygning eller så sätter jag på en elmotor.

Därför skär jag ut spryglarna för att få plats med en ackplatta:


Sedan var det dags för lite legotillverkning:


Batteriplattan gjorde jag av 2 mm plywood. Passade också på att dra tomröret för höjdroderlinkaget:


Bakkroppen plankades färdigt på över och undersida:


Nu börjar det likna en kropp efter lite sandpappersarbete. Den eventuella motorn kommer jag fästa i ett nytt spann mellan spann R2 och R3;


Nästa steg blir att göra klart vingen. Har inte bestämt mig för byggmetod än, kan bli glasfibertejp och plankning, eller Oracover, eller brunpapp eller packtejp, eller....

2010-01-28 22:08:37
RE: Sugen på Combatbygge?    
bigfoot
Skicka mail
Jag föredrar att planka mina combatvingar med 1mm balsa (S80-kärnor) som jag fäster med ett tunnt lager PU-lim.

Vingarna blir styva och fina och tål en hel del stryk.

I skarvar lägger jag glasfiberremsor (målarremsa eller vanlig glasfiber) som jag fäster med vanligt vitlim.

Klär gör jag med vanlig plastfilm tex Oracover.

Mina vingar färdiga för fight brukar väga ca 225g inkl 2 servon á 19g.

--
Kom ihåg att ladda... i morgon kan det vara för sent!

2010-01-29 00:12:34
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Jag håller med bigfoot, plankning är verkligen en bra idé, speciellt då vingen har så rund form. Jag har just plankat min vinge med 1,5mm balsa, fäst med vitlim. Hur stabilt som helst!

Som 80-talist måste jag anmärka på firstflight. Det är fint bygge, men det är inte lego du använder. Det är duplo

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-01-29 14:17:57
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Mattias!

Ruskigt snyggt ser det ut att bli!

Vad hade du tänkt dig för en el setup?
Jag är själv lite inne på samma ide när det blir dags för serieproduktion.

Ikväll skall det byggas!!!
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-01-30 22:38:05
RE: Sugen på Combatbygge?    
firstflight
Skicka mail
Hej Henrik
Jag har tänkt använda en gammal Turnigy C3530-1100 som suttit i en välanvänd Formosa. Hade kanske varit bättre att ha en motor med lite högre kv men det var vad jag hade i lådorna.

Jag tillverkade det extra motorspantet i 3mm plywood och limmade fast fyra M3-skruv i spantet eftersom jag inte har några islagsmuttrar hemma.


Här limmar jag fast spantet med epoxy


Ser ganska bra ut när jag grovhyvlat till nosen och motorhuven om jag får säga det själv... Nu återstår en del slipning.



mvh Mattias

2010-02-02 09:31:18
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Suck...för mycket jobb!

Jag ser att vissa kommit längre än jag, men idag ska jag ta mig tusan få några timmar i boden.

Blir mer och mer sugen på att göra en "serie" med el setup, utmaningen ligger ju då i att
hitta något som är billigt men ändå duger.
Ett Aircombat heat är ju som bekant 7 min och man behöver kunna ge "fullt spätt" lejonparten av dessa sju minuter....om inte annat för att freda sig själv från angripare......

Men nu måste jag jobba lite igen......

Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-02-04 08:29:19
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
En liten fråga angående bygget:

Jag har förstått att bygget blir mycket mer stryktåligt om man klär det i papp. Men hur brukar ni fästa den pappen? Räcker det med att stryka på ett lager vitlim på båda kontaktytorna för att den ska fästa och göra nytta?

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-02-04 13:10:58
RE: Sugen på Combatbygge?    
Lasse L
Skicka mail
Utblandat vitlim funkar bra.man får vara lite försiktig med vatten på balsa så att det inte slår sig .jag brukar använda våtrums lim till cellplast kärrorna.
Lasse.

2010-02-04 21:31:14
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Tänkte att jag kan dela med mig av jobbet med vingen än sålänge

Som jag sa tidigare bygger jag vingen i balsa. Det tar lite längre tid, men ibland kan resan också vara en del av målet...

Först klipps mallar till spryglar ut:



Sedan sågas spryglar ut och fästes på vingbalken. Istället för att ha de två horisontella balkarna (som sitter på varsinn sida om webbningen) i 2x5mm balsa, använder jag 2x10mm. Det känns som om den marginella viktskillnaden är till mer nytta än last...





Balsaflaket som ligger där framkantslisten ska sitta är ett 3mm-flak som jag utgår från för att få framkanten jämn. Bakkanten kontrollmäter jag till 7mm efter passning.

Vingskelettet klart:



Vingen plankas sedan med 1,5mm balsa. Man märker en markant skillnad i vridstyvhet före och efter plankning!



Och till sist ihoppassning av de två sidorna:



Tills vidare!

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-02-13 18:17:57
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Mattias, Andeas och ni andra!

Jag ber tusen gånger om ursäkt, men det har kommit alldeles för mycket jobb i vägen som inverkat menligt på det viktiga bygget.

Idag har jag dock skurit vingar, i vit cellplast dock.
Jag blev också konfunderad över att mallen för cellplastvingen var kortare än vad som anmodas på ritningen.
Idag fick jag dock reda på varför, och det var lite som jag misstänkt.
Timo förklarade att dom gillar att göra vingen med en vass bakkant, därför plankas denna med 1.5 mm balsaflak som helt sonika fortsätter ut bakom cellplasten vid limningen.
Detta kan man sedan slipa till och förstärka med en bit väv eller liknande om man så vill.

Jag har precis fått klart med framkantslisten, såhär blev detta.


Fortsättning följer.
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-02-13 22:30:27
RE: Sugen på Combatbygge?    
firstflight
Skicka mail
Det är ingen fara Henrik. Den lilla byggtid jag fått senaste veckorna har mest ägnats åt ett annat combatprojekt vi påbörjat i klubben. Det kan du läsa lite om i denna byggartikel: Fullkontakts elcombat -CCCP

Det som hänt på min Ki-61 är att jag börjat planka vingarna i 1mm balsa, samt att jag (nästan) färdigställt en gipsplugg för att dra en plasthuv. Ska försöka lägga upp någon bild när jag får en stund över.
mvh Mattias

2010-02-15 09:04:25
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Jag har tagit mig friheten att också prova på lite modifieringar. Detta både efter hur jag är van vid att bygga och att jag vill bygga cockpit i balsa och genomskinlig plast, inte cellplast, som Timo föreslår.

Den första modifieringen är att ha kroppssidan hel från ryggås till bottenplatta. De syns utritade här nedan, tillsammans med fenan. Jag kände dessutom att det nog inte är någon dum idé att göra dubbelt av alla delar, så att man kan slänga ihop en kärra till relativt snabbt om nöden kräver. Det tar ju inte mycket längre tid att skära ut dubbelt av allt

Fenan:



Kroppsidorna:



Sedan var det bara att smälla ihop sidorna, spant för spant:





Här syns resultatet med att ha hela kroppssidor. Inte helt uselt, eller hur?

Ryggåsen drar jag ända fram över cockpit, så att det blir ett slags tak. De två utkikshålen bakom/bredvid sittbrunnen kommer man få skära/rita ut sedan.





Bis später...

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-02-15 21:19:36
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Det blev som sagt lite gjort i helgen, först skars vingarna ut i
vitt cellplast samt plankades med 1.5 mm balsaflak (PU lim).




Sedan limmades det på lite vingspetsar, PU lim även här.


Resultatet blev ganska snyggt.


Därefter var det dags att foga samman vinghalvorna, epoxi användes till detta sammt en bit väv över skarven för extra styrka.


Vingen färdig, återstår att skära ut för skevrodren samt säten för servon.
Detta skall ske ikväll är det tänkt.


Lite "torrmontering" är alltid kul!



Nu bär det av ut i boden igen, med lite tur blir det provflygning på lördag!
*** Redigerat av NC Aircombat klockan 2010-02-15 21:19:59 ***
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-02-15 23:01:25
RE: Sugen på Combatbygge?    
Slumpen
Skicka mail
Nu är min cellplast KI-61 så gott som klar. Om någon undrar så har den fått ett varv färg som har runnit lite, men det fick duga. I övrigt så är det vad den skarpsynte ser, Det är Metallic Grön! Kulören kändes rätt och färgen fanns hemma.



_______________
   Tomas

Aircombat, F3K, Tricopter, Depron
Det man inte kan, får man lära sig...

2010-02-16 13:27:45
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Riktigt snygg färg, det där! Har du provat om den är bränsletålig? Isåfall, var har du fått tag på den?

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-02-16 16:56:39
RE: Sugen på Combatbygge?    
Slumpen
Skicka mail
Jag målar på gott och ont bara med Biltema sprayfärg, den tål i princip inget alls.
Det man kan göra då är egentligen fyra val. 
Man kan köpa biltemas fernissa och pansla på den utanpå färgen. (billigt)
Man kan köpa Lusterkote klarlack och spraya utanpå (dyrt)
Man kan tejpa med bred packtejp där kladdet väntas. (lite tråkigt att göra)
Eller så kan ma göra det jag brukar göra. Låta färgen kladda och torka av med papper efter flygning. Håller flygplanet längre än färgen så målar man på igen. (nästan gratis)
Om ni saknar dekaler/nationalitetsbetäkningar för att ha på edra limhögar så säg till!
_______________
   Tomas

Aircombat, F3K, Tricopter, Depron
Det man inte kan, får man lära sig...

2010-02-16 19:01:38
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Snyggt bygge Tomas, den där vill jag möta i Borlänge om några månader....

Lasse Lundell tipsade mig om parkettlack (vattenlöslig) när jag började
bygga mina combatkärror för snart fem år sedan.
Sagt o gjort, jag gick ner till vår lokale handlare och köpte en liter.

Den burken kommer nog att räcka några år till och det blir väldigt tåligt, har aldrig märkt att bränslet påverkat den öht.

En billig och hållbar lösning.

Min Ki-100 kommer dock att kläs med Monokote, den är väldigt bränsletålig....
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-02-17 08:15:07
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Bara för att vara säker: du lägger parkettlacken ovanpå färgen då eller?

Måste hålla med, vingarna blev riktigt bra. Hur ska du lösa det med skevroder sedan?

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-02-17 08:31:40
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Japp, på med lacken efter färgen.
Jag har en ganska "glansig" variant, möjligen skulle en matt dito göra sig bättre.
Ännu så länge har dock ingen kärra överlevt länge nog att jag börjat reflektera över hur
lacken ser ut efter ett tag.....

Jag har redan skurit ut skevrodren, ska fixa in bilder på det ikväll.
Väntar dock på nya servon från R/C flight, har beställt deras tunna 8 grams för just
montering i vingen, dom borde komma imorgon.
Fräser ut för dessa med Dremeln, sedan drar jag kabeln ytligt i en skåra som görs
i plankningen. När man sedan klär med plastfilm kommer det inte att synas nämnvärt.

Over and out!

Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-02-17 08:50:30
RE: Sugen på Combatbygge?    
Crono
Skicka mail
Varför inte bara köra med vatten baserad "Latex färg" som alla andra? både spänner pappen + att den tål både nitro och Metanol 129:- för 2.5L på byggmax täcker bra med o räcker lännngggeee! :)

2010-02-28 21:17:10
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Ni kanske undrar vad som händer här........

Nåväl, det kom lite skidåkning med familjen i vägen, men imorgon så tar vi nya tag, var så säker!!
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-03-01 11:18:42
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Bygget tar fart igen, skevroder utskurna, ikväll skall Dremeln få rotera lite
så vi får till lite säten för vingservona.


Sen är vingen klar att klä!

Jag skall även hämta en plugg till motorkåpan i e.m.
Har låtit en vän tillverka en sådan efter ritningen, hade ju ingen svarv hemma....

Ja, sedan återstår bara montering av stabbe/fena/roder och klädsel!

Provflygning till helgen känns inte helt främmande....

Hur går det för er andra?
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-03-01 13:09:46
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Jag väntar lite på uppehåll och inte för många minusgrader, så att man kan sätta sig ute och fila till formena på planet. Bygger i min lägenhet annars, det blir väääldigt dammigt av balsafilspån... Och så kan jag inte hitta tanken jag vet jag har någonstans

Håller på med ett annat, egenritat plan åt en wasp .06-motor som kläs i aluminium från Norrlands Guldburkar i väntan på vädret. Lägger upp foton snart i en ny tråd :)

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-03-02 09:47:27
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

När ska det sluta snöa egentligen.....

Ok, fick mer el mindre bryta mig in i byggboden igår kväll, men det blev till slut lite gjort iaf.

Först var jag nere till min vän som hade svarvat pluggen för motorkåpor åt mig, snyggt jobb
även om det kanske inte syns pga suddig bild...


Därefter var det dags att mäta ut vart vingservona skulle hamna.
Jag har köpt (på inrådan) dom supertunna servona från R/C flight, endast 8 gram med
metalldrev på utgående axeln.


Sedan var det bara att låta Dremeln göra resten av jobbet, det gick på några minuter.


Provmontering och "provkörning" av servona i sina säten innan jag blandade till
lite snabbepoxi (hittar inte min limpistol....) och limmade dit dessa.


Det färdiga resultatet och nu är vingen klar att kläs, detsamma gäller kroppen, skall
bara passa in stabben först.


Fortsättning följer!
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-03-07 20:42:12
RE: Sugen på Combatbygge?    
bigfoot
Skicka mail
Gör du något åt vingarna över "servokabeldiket"? Tycker vingarna brukar bli så svampiga när det blir lucka i balsan.

--
Kom ihåg att ladda... i morgon kan det vara för sent!

2010-03-08 00:38:05
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Magnus och ni andra!

Äntligen har jag haft tid åt att bygga lite Ki-100.

Idag har jag klätt vingen, det blev Solarfilm på undersidan och Monokote på ovansidan........

Jag har ingen bild på det, men jag tryckte ner en liten balsabit (tillsammans med lite lim från pistolen) där servokontakterna kommer up ur vingen.
Detta för att inte belasta klädseln med "drag" i kablarna, i övrigt har jag inte gjort något åt vingen efter fräsningen för servi och kabel.
Vingen är som ett svärd, stum och hyfsat lätt för att vara plankad med 1.5 mm balsa.

Och här har vi undersidan med Solarfilm......


Ser väl hyfsat ut.....?


Detaljstudie på roderlinkaget för skeven.


Jag hann även börja tillverka än canopy, denna blir dock i foam då det är version X vi pratar om.
Serietillverkningen blir med dragna huvar, var så säker....


Japp, imorgon räknar jag med att ha mera bilder.

Testflygning till helgen känns OK just nu!!
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-03-08 09:57:17
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Vajjert! De röda vingmarkeringarna, har du målat dit dem själv, eller har du fått tag på dekaler?

Jag funderar på om jag ska sätta in ett servo till båda skevrodrena eller ett till de var. Är det en stor fördel att ha ett var?

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-03-08 10:36:11
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Jag tog helt sonika "pluggen" för motorkåpan och ritade några
cirklar på lite röd Monokote....
(typiskt Aircombat, man använder det som finns.....)

Fördel med två servon.
1. Om det ena falerar har du fortfarande funktion på det andra
2. När vingen får sig en smäll eller likn finns det inget som sticker upp ur denna
som kan skada kroppen invändigt, en stor fördel.
3. Monteringen är väldigt enkel.

Centralservon är inget för mig....

Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-03-08 12:00:05
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Principen att man tager vad man haver tilltalar mig, i egenskap av fattig student, hehe.

Jag ska nog prova att bygga två separata, det har jag aldrig gjort innan. Får bara se så att min Flash 5-radio klarar det.

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-03-08 12:52:03
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Inga problem med radion.
Du sätter en Y-kabel på de bägge kablarna från servona, så det
är fortf bara skevkanalen som används på mott.
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-03-12 08:59:37
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Bygget går framåt, har limmat dit lite foam och format den efter bästa förmåga
till en "canopy".

Jag har även börjat att klä kroppen och det ska bli klart ikväll är tanken.



Fortsättning följer.......

*** Redigerat av NC Aircombat klockan 2010-03-12 09:00:23 ***
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-03-12 12:02:55
RE: Sugen på Combatbygge?    
firstflight
Skicka mail
Hej Henrik
Det ser kanon ut. Jag får ta tag i min Ki-61:a någon dag.
Jag fick problem för ett tag sedan när jag plankade vingarna med 1mm balsa och vävlim. Dels så svällde balsat efter att jag nålat fast det, och dels så slog sig vingen något när det torkat.
Får se om det går att rädda den, eller om jag får skära en ny vinge.
  mvh Mattias

2010-03-12 17:05:47
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Mattias!

På bilden ser det ut som om du skurit vingarna i rosa cellplast,
stämmer det?
Jag är ingen expert men jag tror inte att det blir så bra att
planka dom vingarna då (kan bli för tungt också).
Vävlim har jag ingen erfarenhet av, men den är väl väldigt vattenbaserad?

Det jag har fått lära mig är att man bäst plnakar vingar med vit CP och
att PU lim används (dock ej med vatten).
Därefter måste detta få torka i "skrotet" eller åtminstone delar av det
för att inte slå sig samt fixera balsan mot vingkärnan.
Att bara nåla fast dessa tror jag inte fungerar annat än om man plankar
en spryglevinge.
Jag har ju en bild på hur jag gjorde lite längre upp i den här tråden, det tog inte ens ett dygna innan det var helt torrt (mycket tunnt lager med lim).

Enda sättet att rädda din vinge är nog att blöta den och sedan sätta den i spänn, helst då i "skrotet" om det finns kvar.

Nu måste jag ut och klä lite, "later"......
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-03-12 17:33:48
RE: Sugen på Combatbygge?    
Lasse L
Skicka mail
Hej Mattias Rosa eller blå cellplast vingar behöver inte plankas,jag skär ut ett spår och lägger en tunn furulist 3x5 på över och undesidan som limmas med PU-lim. sedan klär jag med tunnt brunpapper med våtrumslim.När man limmar med PU-lim måste det ligga i press för det skummar och sväller. Det är viktigt att klä med papper eller något annat stumt,plas är för segt och ger med sig och ger ingen styrka.
Lasse.

2010-03-13 06:24:33
RE: Sugen på Combatbygge?    
firstflight
Skicka mail
Hej Henrik och Lasse
Vingkärnorna skar jag ut i rosa Ecoprim och tanken var att jag skulle klä dem med papp. Tyvärr så blir vingarna för små då eftersom profilmallarna förutsätter att man plankar dem till rätt storlek.

Förhoppningsvis kan jag stryka fast plankningen i efterhand och då även räta upp vingarn.

Antagligen kommer jag att använda min Ki-61:a som PSS på hanget och då spelar förhoppningsvis vikten inte så stor roll. Eller så får jag skära mig nya vingar framöver... 
mvh Mattias

2010-03-13 09:23:14
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Går det verkligen så mycket snabbare att skära ut i cellplast än att bygga med balsa? Jag tycker man kan smälla ihop en vinghalva på tre timmar. Hur är det med hållbarheten för balsavinge vs. cellplastvinge?

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-03-13 10:44:26
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Andreas och alla andra!

KÄRRAN ÄR FÄRDIG!!!!!

För att först försöka besvara din fråga Andreas säger jag så här;
Ser man till den totala tiden för att bygga en vinge med torktider osv går det säkert fortare att göra en plankad spryglevinge (om den är förenklad).
Enligt Timo så håller hans sprygelvingar bra och är lätta att laga, för mig återstår detta att se, jag bygger nämligen två YAK 9 enligt hans ritning och den metoden.
En plankad foamvinge blir utstark är min uppfattning, jag har en Spitfirevinge
som är både plankad och sedan "pappad", den är nästan omöjlig att ha sönder men är i gengäld lite tung.

När vi får fart på vår CNC cutter tror jag dock att det skall gå at massproducera vingar i ett rasande tempo, mer om det i en annan framtida tråd.

Nu åter till bygget som alltså blev klart vid 01.45 imorse......

Jag började med att klä färdigt kroppen samt limma dit stabbe och fena samt roder förstås (jag använder Biltemas packtejp som gångjärn).


Därefter monterades servon;

Mottagare och strömbrytare mm;

Motor, en "gammal" 15 ASP som såg nästan ny ut fick ta värvning i nosen på "Japanen"!


Färdig radioninstallation med accen på plats, observera att jag fick placera denna bakom servobryggan.
En direkt konsekvens av det "lätta" bygget med spant i balsa istället för plyfa (3 mm) som då hade gjort bakkroppen lite tyngre.
På de kärror jag producerar efter denna tänker jag välja utanpåliggande servo för höjden, då blir det nog lättare med TP justeringen.


La voilá!



Det som nu saknas är givetvis motorkåpan och här har jag stött på ett problem.
Det visade sig att "pluggen" är några mm för stor i omkrets, detta gör att den inte ens går ner i en "tvåliters" Colaflaska.....grrr....
Jag måste hitta en lösning på det snart, men det går utmärkt att provflyga utan den, men givetvis blir det exteriöra mer tilltalande med en riktig kåpa!

Provflygning imorgon söndag är det tänkt!
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-03-15 13:46:55
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Kärran är premiärflygen nu, det blev två tankar igår e.m.

Den flög bra, kändes mycket stabil och svarade fint på rodren osv.
Fick ställa ner lite på höjden då den blev lite elak vill fullt utslag, däremot buntade den fint, låg rakt i linje utan tendenser att vilja "klippa ur".

Jag saknar lite extra pulver ur motorn, skall ev prova att köra en APC 7X5 (men det är lite kinkigt med spinners till den proppen).
På agendan står nu att fixa till motorkåpan, därefter startas en produktion om 3-4 kärror inför säsongen som kommer!

Lite bilder från igår!




Detta är en bra kärra för Aircombat, lite extra kul att den drivs av en 15 motor och att det är en jaktkärra!!!!
Precis som det skall vara!
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-03-15 15:35:06
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Riktigt vackert! Hur är det med stallhastighet och glidförmåga och så? Var det några svårigheter med att komma ned i låga hastigheter innan landning?

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-03-15 18:24:17
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Jag provvade detta på lite höjd men inget man inte förväntade
sig hände.

Första landningen blev påtvingad efter ett motorstopp, jag provocerade
kärran lite väl mycket med följden att motorn dog (hade ställt den för snålt).

Den gled fint genom luften nästan hela vägen tillbaks till där jag stod, sen
blev det lite "pulsa" i snö upp till knäna.

Ser man bara till att vara noga med linjer och vinklar när man bygger så blir oftast flygegenskaperna därefter, dvs bra.

Det som var väldigt tydligt var att den inte tappade höjd i kurvningen och det får anses vara mycket positivt i combatsammanhang då man kurvar konstant!!!!

Det här blir en trevlig kärra att tävla med längre fram i vår!
*** Redigerat av NC Aircombat klockan 2010-03-15 18:24:37 ***
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-03-15 22:45:08
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Det låter riktigt lovande! Jag har inte hunnit mycket längre än sist på min kärra; jag har hållit på med lite sidoprojekt och så. Nu är min hobbykompanjon hemma från Norge, så nu blir det ett antal sena kvällar i hobbyrummet framöver!

Hur mycket vägde hela planet och hur mycket vägde bara vingen? Tänkte att det kan vara kul att jämföra cellplast- mot balsavinge.

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-03-15 22:58:50
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Jag får väga hela härligheten senare i veckan, är inte på hemmaplan förrän på fredag e.m igen......................

En vinge i balsa borde bli lite lättare, själv har jag dock aldrig varit någon fanatiker när det gäller att jaga gram hit o dit.

Jag plankade med 1.5 mm balsa men såg att det går att få tag i 1 mm dito, kanske man skulle satsa på...

Hur som helst, min uppfattning är att plankade foamvingar (vit cellplast) är dom i särklass mest stryktåliga dito.
Nästa laddning går i CNC maskinen.
*** Redigerat av NC Aircombat klockan 2010-03-15 22:59:20 ***
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-03-16 11:50:19
RE: Sugen på Combatbygge?    
Crono
Skicka mail
Sha svärdis!

Tänkte på propp val där du bör nog köra 7x5 Apc
vill du varva ur med den gammla asp15 så får du nog köra Master 8x4
men för att bli av med lite gyro effekt på kawan så prova en 7x5.
kör detta på mina Ki61or. blir en riktigt stor skillnad :)
du föresten.. din Yak9a skulle jag vilja ha en ritning på "Snygg" =D tängte till cuttern som byggsats.
Nu närmar det sig premiär! Älmhult! då vill jag smaka på din stabbe på ki100an! XD

2010-03-16 22:14:23
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Denny!

Kolla i inboxen, där finns ritningen NU!!!

Körde med MA 8X4 men det blir till att testa en APC 7X5 till helgen, jag tror som du att det blir rejäl skillnad, återkommer med info.

Om inget oförutsett inträffar ses vi i Älmhult, du får gärna klippa min streamer om du ger f-n i mina kärror.....

Over and out!
*** Redigerat av NC Aircombat klockan 2010-03-16 22:14:56 ***
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-03-17 21:47:34
RE: Sugen på Combatbygge?    
Dix
Skicka mail
Såg att det diskuterats el-setupar lite längre upp i den här tråden. Vill bara tillägga att jag provat ut några el-setupar för Aircombat-modeller och att du som läser detta hittar mer info om det - och en del mer - på min blogg på adress http://www.8loop.net/aircombat

/DixD

2010-03-19 10:50:26
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Halloj

Blir det någon film på planet in action?

Planet är inte nära klart än, men jag kan ju lägga upp bilderna på vad jag gjort hittills


Kroppen är nästan träklart, sånär som till stabben. Nu har jag ingen tank hemma, så jag kan inte montera motorn. Det blir till att ta vagnen till Majorna för en inköpsrunda :)



Samtidigt som jag väntar på limmet att torka, smäller jag ihop en andra kropp. Jag misstänker att det är kroppen som pajar innan vingen...



Vingen klär jag sedan i papp



Jag har aldrig gjort det här innan, så det blev rätt spännande. Först lägger jag ut utspätt vitlim på både träet och pappen



Sedan läggs pappen mot träet



Till sist dränks pappen i limmet från ovansidan. Lite som papier maché:



Slutresultatet. Märk att jag tagit bort styrstängerna till skevrodren och gjort uttag för servo till respektive roder. Det ska bli intressant :)





--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-03-19 12:23:54
RE: Sugen på Combatbygge?    
Slumpen
Skicka mail
En sak man lär sig när man klär med papper är att pappret har en enorm styrka i sig att dra sönder konstruktioner om man är lite oförsiktig.
Jag klär därför alltid båda sidorna på vingen samtidigt, då "slår den sig" lika mycket innan den torkat.
Vsd är det för något du klär med, Omslagspapper?  Tycker det ser bra ut!
_______________
   Tomas

Aircombat, F3K, Tricopter, Depron
Det man inte kan, får man lära sig...

2010-03-19 14:35:28
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Det är en slags hobbypapp som spexarna hade glömt kvar efter att de lånat vårt lunchrum. Jag antar att det är en slags gammaldags paketpapp.

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-03-21 13:04:45
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Andreas!

Bra tänkt där med en extra kropp, det är just dom som brukar ha
en tendens att gå åt först....och då gärna frampartiet
av någon outgrundlig anledning.....

Hur som helst, hur gick det med vingen?
Blev lite fundersam när du bara klädde ena sidan, det brukar ha en tendens att
"slå" sig då under torkfasen.
Hoppas att det gick bra.

Ett alternativ man kan använda om man inte vill klä en kärra byggd mestadels i balsa (eller bara balsa) är att först lägga på ett lager med vanlig golvlack och sedan måla.
Lacken lägger man på för att "mätta" balsan, därefter kan man airbrusha eller måla med den metod man tycker bäst om.

Kanske inte det mest hållbara alternativet, men det fungerar.
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-03-21 15:08:49
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Vingen är det inga problem med (inte vad jag märkt i alla fall). Jag vätte inte in pappen ordentligt på undersidan, utan jag gör det när hela vingen är klädd. Jag hade också en lite naggande tanke i bakhuvudet att det kanske skulle bli spänningar i den.

Golvlack låter som en intressant idé. Det är ju alltid kul att prova något nytt; någon gång snubblar man över någonting suveränt! Jag ska bygga ihop en Hawker Typhoon efter en ritning jag har liggandes hemma, när jag är klar med Kawasakin. Blir planet bara fint nog byggd, så att man inte behöver skämmas ögonen ur sig om man inte täcker det med klädsel, så blir det nog till att prova golvlacken.

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-03-21 23:18:16
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Nu är hela vingen klädd. Servona till skevrodren tog jag från en kraschad helikopter min bror hade tröttnat på :)



Som du föreslog, Henrik, så har jag ett servo åt vardera skevroder. Än sålänge har det inte stött på några problem i alla fall





Hela vingen, med servo och papp, fast utan skevroder och färg, väger 210g. På bilden ser det närmare ut som 220g, men vikten sjönk när limmet torkat.





--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-03-22 17:35:26
RE: Sugen på Combatbygge?    
firstflight
Skicka mail
Hej Andreas!
Är du säker på att vågen är kalibrerad? Låter tungt.
Min vinge i rosa ecoprim klädd med 1mm balsa och Oracover väger 135g inklusive två vingservon.

Jag ska försöka lägga upp lite mera bilder på bygget ikväll.

Jsg har börjat fundera på vilken elmotor jag ska sätta i planet. Är det någon som har koll på hur många watt per kilo man behöver för att flyga skalenligt som en warbird? Har hittat ett gammalt inlägg på forumeet som föreslår 200 W/kg.
mvh Mattias

2010-03-22 19:30:34
RE: Sugen på Combatbygge?    
Dix
Skicka mail
De el-setupar jag testat för Aircombat drar ca 30-35A på 3S-ackar. Det ger ca 3-400W. Detta är uppmätt i bänk, har inte provat att mäta på planet under flygning men det lär inte skilja sig så mycket.

En Aircombat-kärra flyger lite för fort för att vara "skalenlig" (sen kan man ju fundera på vad som är skala-riktig hastighet, men det är en annan diskussion).

Så 200-300W borde kunna vara en rimlig gissning på effekt som räcker för skala-lik hastighet. (Per kg då, en Aircombat-kärra ligger ju runt ett kg).

Sen skulle jag ändå föredra att ha lite extra resurser. Enklare att flyga på halvgas när man vill köra skala-likt och ändå ha tillräckligt med kräm i grejerna för att t.ex. kunna hantera bra mycket blåst och andra lite mer extrema lägen där extra motor-saft är bra att ha.

En jämförelse med en Aircombat-kärra är inte heller helt rättvis, eftersom man ska tänka på att en Aircombat-kärra släpar på 12m bromsande streamer.

Vikten spelar också in, så klart. När jag provflög el-setupen för .15-storlek i min FW190D-9 använde jag en relativt liten ack (2650mAh) och fick då också en låg vikt, 700g "fulltankad" (d.v.s. med batteriet på plats). Kärran gick då fort som sjutton, om man jämför med hur hon går när jag har normal-ack (4000mAh) och streamer.

Så mitt tips är: Håll nere vikten och använd gasen för att komma ner i skala-lik hastighet.

(Som parantes kan nämnas att det var nånting åt det här hållet som det svenska skala-landslaget gjorde när man tog VM-guld i Skala-VM 1980, har jag för mig att det var. Man byggde lätt och kunde då flyga långsammare och mer skala-likt än konkurrenterna som hade tunga modeller som fick flygas fort).

/DixD

2010-03-22 21:45:08
RE: Sugen på Combatbygge?    
firstflight
Skicka mail
Tack för all information, Dix!

Jag får fundera på hur stark motor jag behöver. Jag har försökt bygga ganska lätt och tänkte ha maskinen främst för finflyg, och inte för skoningslös combat...

Här är några fler byggbilder:
Man skulle ju ta det man hade till hands,och eftersom jag hade 15 liter vävlim över så använde jag den för plankningen av vingen. 1mm balsa känns ganska sladdrig och formändrades ganska mycket när den blev blöt.


Vinghalvorna limmades ihop med epoxy och fick en förstärkning av glasfiber.


För att förstärka vingen ytterligare tejpade jag en remsa glasfibertejp på varje sida av vingen:


Kunde inte låta bli att göra lite torrmontage. I det här skicket väger planet 250g.


Tyvärr har jag inte tillräckligt med Oracover för att klä hela planet, så det blir en liten paus nu (igen). Under tiden får jag leka med min nu färdigbyggda EPP J21:a som bara är till för skoningslös combat:


mvh Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2010-03-22 21:46:47 ***

2010-03-24 19:58:45
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Mattias!

Det ser ju riktigt bra ut det där!

Själv tänkte jag dra igång en serieproduktion i liten skala till påskhelgen, givetvis borde jag
då testa en el-set up, det låter mycket intressant.

Får vi se dig på någon tävling i år då?

Over and out!

Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-03-25 08:09:20
RE: Sugen på Combatbygge?    
firstflight
Skicka mail
Hej Henrik
Vi får se hur mycket tävlande det blir, jag måste nog lära mig flyga ordentligt först...

Jag har även planerat ett annat aircombatliknande bygge. Det är lite för tidigt att avslöja exakt vad det blir, men det blir i alla fall ett tvåmotorigt plan med elsetup. Får skapa en byggtråd om detta framöver.

mvh Mattias

2010-03-25 22:34:07
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Ok, nu har vi iaf tävlingskalendern uppe, det finns m.a.o ingen återvänd....eller hur?

Här hittar du tävlingskalendern

Klicka på orterna för kartor mm.
Det finns även en översiktkarta till vänster.
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-03-26 00:41:50
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Vad trevligt! Jag ska försöka ta mig till Jönköping i början av maj. Blir jag lika fast som jag misstänker att jag kommer att bli, så får det bli Stenstorp senare i maj med

Jo, vågen är rättkalibrerad. Antagligen har jag valt rätt tung balsa och kanske kletat på lite för mycket lim till pappen. Vi får hoppas på att den får ut lite mer hållbarheten av vikten med

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-03-27 20:45:34
RE: Sugen på Combatbygge?    
Pell
Skicka mail
Hej!
Kul då ses vi i Jönköping ... Jag tänker också åka dit

/Pell

2010-03-28 11:27:35
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Ja, det vore kul om du kom till Jönköping Andreas!

Per, vilka kärror tar du med dig då........?

Nu ska jag ut o bygga, det blir YAK 9 för hela slanten idag, kolla
byggtråden senare om ni är nyfikna!

Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-04-06 21:57:35
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Det ska bli riktigt trevligt :)

Nu har jag lyckats lägga lite mer tid på Kawasakin. Nu är den första kroppen snart klar, bara finliret kvar. Här är stabben påsatt





Insidan av kroppen (jag har varit dålig med dokumentationen, t ex tankinstallationen):



Motorn och alla tanksladdar inpassade:



Sedan var det dags att klä cockpiten. Till det använde jag krympplast åt ackpack:





Plasten fäste jag med vanligt CA-lim







Och så slutresultatet: Det enda som saknas är en pilotfigur. Nu har jag inte satt dit en bottenplatta i cockpiten, så om jag får ork kan man fila till en och föra in den underifrån



Placering av servos får bli efter lackning. Nu verkar den vara rätt framtung. Jag har ju också använt balsa i spantena



--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-04-07 13:34:26
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Det ser bra ut det där, kul!

Ja, din kärra kommer att vara framtung, inget snack om den saken.
Jag fick lägga mitt accpaket precis framför spantet som kommer bakom vingsätet, när jag väl fått på motorkåpan är jag ganska säker på att detta måste flytta ännu mera akterut.

Jag har provflygit min kärra några tankar nu, har även testat med APC 7X5 prop.
Visst gick motorn lite bättre men jag kunde inte upptäcka någon väsentlig prestandaförbättring trots allt.
TP ligger precis på angiven punkt men jag tror att denna kärra helt klart tjänar på att vara aningens baktung om jag ska vara ärlig.
När väl motrorkåpan är på plats tänker jag prova att flytta TP 1-1.5 cm akterut så får vi se, ska bli intressant.

Till helgen tänkte jag starta serietillverkningen.....
*** Redigerat av NC Aircombat klockan 2010-04-07 13:35:05 ***
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-04-11 19:52:54
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Nu så är planet träklart och lackat. Nu är det bara servona och styrningen till skevrodrena som ska på, sen blir det jungfruturen!

Jag hoppas det inte finns något i reglementet mot galjonsfigur och pilotens namn vid sittbrunnen...





--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-04-18 15:55:29
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Andreas!

Hur går det?
Är "maiden" avklarad?
Själv har jag startar min massproduktion, vinkärnor utskurna i CNC
och framkantslist ditlimmad.
Ikväll väntar plankning!
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-04-19 07:51:20
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Hejsan

Nej, den är inte tagen riktigt än. Jag ska inhandla bukfärg och parkettlack och det ingår inte riktigt i den här månadens budget. På fredag får det bli.

Jag har faktiskt inte varit med i någon modellflygklubb innan, men nu har jag tagit kontakt med Aeroklubben Modell här i Göteborg. Så då har man ett ordentligt fält att flyga på också. Vad är det för tävlingslicens man behöver (som vi talade om i mailet)?

Det känns lite mer tidsbesparande att massproducera :) Bygger du kroppen i cellplast då också?

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-04-19 09:46:21
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

För att få delta i en Aircombattävling måste du ha en tävlingslicens utfärdad av
SMFF.
Normalt sköter klubbens kassör om detta, dvs registrerar dig som tävlingspilot
hos SMFF.
I det fall du inte är ansluten till någon klubb, alt att klubben inte är ansluten till
SMFF finns det ett annat alternativ.
Det finns något som heter Modellflygklubben direkt, enkelt kan man säg att det
är en virtuell klubb där alla kan registrera sig för att erhålla en tävlingslicens.
Mitt råd är att du gör detta via SMFF (om du inte vill/kan gå med i en klubb som
sköter detta).
I medlemskapet hos SMFF ingår en försäkring som är obligatorisk i dessa sammanhang.

Hör gärna av dig om du har ytterligare frågor.

Nej, kropparna görs i balsa, jag tror på konceptet såhär långt, däremot är vingarna
utskurna i vit CP (P80), dessa skall nu plankas med 1 mm lätt balsa.


*** Redigerat av NC Aircombat klockan 2010-04-19 09:46:58 ***
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-04-19 20:45:43
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Jag var ute och snackade med gubbarna i klubben här i stan och det är just som du säger; SMFF-medlemsskap och tävlingslicens fixar klubben. Så nu verkar allt vara i ordning för lite combat. Det enda som saknas är plan att flyga med :P

För min del blir det en Hawker Typhoon efter de här Kawasakisarna

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-04-24 16:33:50
RE: Sugen på Combatbygge?    
rdahlqvi
Skicka mail
Hej!
Är et möjligt att köpa en kopia av denna ritning, jag kan printa ut den själv då jag har tillgång till plotter som tar detta format.

Mvh
Roiny

2010-04-29 23:15:02
RE: Sugen på Combatbygge?    
firstflight
Skicka mail
Hej!
Jag har inte glömt bort er, men det har kommit ett par andra projekt ivägen. Har dock gjort ett ryck i veckan och byggt färdigt min KI-61a. Här är några bilder på det färdiga planet. Ska försöka ta lite bättre bilder på planet utomhus när det blir dags för premiärflygning.


Planet har klätts med Oracover och väger 590 gram inklusive ack.




En Turnigy 2630 med kv på 1050 tillsammans med ett Turnigy 3s 1300 mAh och en 8x6 prop ger 160 watt. Antagligen ingen setup för aircombat, men borde duga för finflygning. Helst skulle jag valt en motor med något högre kv-värde för att få ner propellerstorleken ett par steg.


Huven drogs från en PET-flaska och blev ganska bucklig. Får dock duga till premiärturen.

/Mattias

2010-05-01 08:42:17
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Riktigt vackert bygge det där! Grattis till den lätta vikten; min hamnade på runt 800g i slutvikt. Dock med en metanolmotor, men 590g är bra. Har du provflygit den än?

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-05-02 10:29:20
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Riktigt tjusigt Mattias, jag är imponerad.

Det skulle vara kul att höra vad du fick för flygegenskaper
med din el setup.
Jag har kört in en "ny" motor till min Ki-100 igår, det blev
en ASP blåtopp.
Ska montera den i e.m och ev ge mig ut på fältet testflygning
senare idag.
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-05-02 21:21:52
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Nu har äntligen jungfruturen skett. Det var dock inte helt odramatiskt, även om det klarade sig utan en skråma (utom från buklandningen på asfalten).

Motorn, ser jag nu, är inte ställd tillräckligt mycket åt höger, så planet drog åt vänster vid start. Dessutom hade jag på tok för mycket skevroderutslag. Jag hann tyvärr inte med en andra flygtur med förminskade utslag. Det får förhoppningsvis bli imorrn. Här är i alla fall en bild som togs alldeles efter jungfruturen.



--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-05-03 21:16:44
RE: Sugen på Combatbygge?    
Dix
Skicka mail
Grattis!

Stora skev-utslag är f.ö. bara en vanesak... :)

Jag minns Thomas A - vinnaren av den första Aircombat Eurocup - när han flög sin P51H Mustang i svenska cupen 1995. Vi klockade till en rollhastighet av ca 4-5 rollar per sekund. Men han körde så klart med exponentiella utslag. Men det är å andra sidan lite fegt. Att köra med exponentiellt alltså.

Motorriktningen kan du ju fixa till relativt lätt. Brickor bakom motorbocken t.ex. är ju ett rätt lätt sätt att fixa det på, förutsatt att du har satt inslagsmuttrar för att skruva motorbocken till motorspantet.

Ja sen är det bara ut å träna då å sen kanske prova en tävling? För det finns ju inget som är så roligt som Aircombat. Ju!  :)

/DixD

2010-05-03 23:34:38
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Jag var ute tidigare idag och flög med 60% av utslagen på skeven. Den flög riktigt perfekt; inte för lynnigt och heller inte för lugnt.

Jodå, det är islagsmuttrar på andra sidan brandspantet, så jag ska klämma i något innanför bocken tills nästa flygning, som antagligen sker på onsdag.

Jag siktar på att kunna delta i tävlingen i Jönköping nu på lördag. Nu lägger jag varje ledig stund (som jag inte spenderar på flygfältet) på en andra kropp av samma modell.

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-05-04 00:07:38
RE: Sugen på Combatbygge?    
firstflight
Skicka mail
Grattis Andreas!

Här kommer som utlovat en liten resumé och film från premiärflygningen.

Jag hade som sagt satt i en liten motor på 58 gram (Turnigy 2830, 1050 kv), matat med en ack på 3s och 1300mAh. Flygvikten blev då 590g. Söndag eftermiddag blåste det en kall vind på 5 m/s men jag bestämde mig ändå för att testa denna lättviktare.

Med ett lätt kast i motvinden så lyfte maskinen mot himlen. Jag fick parera en del vindkast, men i övrigt så flög planet stabilt med ett ovanligt bra glidtal för att vara en liten warbird. Motorn räcker för att finflyga som jag gjorde i söndags, men om jag skulle tävla i combat med den skulle jag gå upp en storlek i motor, kv-värde och ack. Både för att få mera kraft och för att tåla mer vind.

Jag var ensam på fältet så jag hade ingen filmare, men som en nödlösning satte jag en kamera på kepsen för att dokumentera luftdopet. Här är några klipp från dagens tre flygningar med Ki-61:an.

http://www.youtube.com/watch?v=CFtWSlhCH3w

/mvh Mattias

2010-05-04 13:45:51
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Mattias!

Jag är imponerad, vilken snygg kärra som dessutom verkar flyga fint med din el setup.

Detta med att AC kärror har bra glidtal tror jag i dagens läge inte är så unikt.
Man annvänder "moderna" vingprofiler lite beroende på vad man söker efter, bra kurvprestanda eller högre hastighet.
Profilen på ritningen till Ki-100/61 är en SD6060, denna är kanske mest känd för att vara ganska snabb och därmed hyfsat glidtal.
Jag tycker även att den "hänger" bra i kurvningen men det finns ju givetvis ännu bättre profiler för detta, Timo nämner en Selig (8025 tror jag det var).

Nåväl, mitt bygge av en serie om 4 st fortgår men går lite trögt.

Vi ses i Jönköping Andreas, glöm inte hjälmen!!
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-05-04 13:46:36
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej Mattias!

Jag är imponerad, vilken snygg kärra som dessutom verkar flyga fint med din el setup.

Detta med att AC kärror har bra glidtal tror jag i dagens läge inte är så unikt.
Man annvänder "moderna" vingprofiler lite beroende på vad man söker efter, bra kurvprestanda eller högre hastighet.
Profilen på ritningen till Ki-100/61 är en SD6060, denna är kanske mest känd för att vara ganska snabb och därmed hyfsat glidtal.
Jag tycker även att den "hänger" bra i kurvningen men det finns ju givetvis ännu bättre profiler för detta, Timo nämner en Selig (8025 tror jag det var).

Nåväl, mitt bygge av en serie om 4 st fortgår men går lite trögt.

Vi ses i Jönköping Andreas, glöm inte hjälmen!!
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-05-04 22:29:04
RE: Sugen på Combatbygge?    
Dix
Skicka mail
Låg vikt ger bra flygegenskaper, inget tvivel om det. Min el-setup för aircombat (www.8loop.net/aircombat) ger en betydligt tyngre kärra och därmed inte lika bra flygegenskaper. Å andra sidan, säkert mer skalenliga flygegenskaper, eftersom dom flesta fullskala WWII-fighters hade hög vingbelastning och var knepiga att flyga.

Hade varit intressant att se egenskaperna på din kärra, med nuvarande el-setup, när man hängt på en 12m streamer på den. En streamer gör trots allt rätt stor skillnad.

Riktigt intressant film! Kul att se och roligt att jämföra olika el-setuper och vad man kan åstadkomma med modern utrustning. Stor skillnad från det vi pysslade med i Dogfight 1990, kan man ju lugnt konstatera.

Ser fram emot fler intressanta filmer!

/DixD

2010-05-06 23:47:05
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Jag blev just lite fundersam när jag gick genom tävlingsschemat på aces hemsida. Är tävlingen på lördag eller på söndag?

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-05-07 08:35:38
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!
Tävlingen är en tvådagars (som vi brukar säga), detta innebär att det
är två separata tävlingar BÄGGE dagarna.
En del är med på båda tävlingarna, andra bara den ena, det är fritt.

Jag åker ner imorgon bitti och finns där bägge dagarna, här ska flygas Combat!
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-05-07 09:13:58
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Ok, vad bra. Då kommer jag i varje fall bort på lördag. Sen får tiden utvisa om jag är med på söndag också eller inte. Vi ses där!

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-05-07 15:32:10
RE: Sugen på Combatbygge?    
bigfoot
Skicka mail
Ett bra sätt att vara med och lära sig hur det går till är att hjälpa till som pilotdomare vid en tävling. Då får man mycket närkontakt med tävlingen och känsla för hur tävlingen går till. Man hinner oftast också snacka med de tävlande en hel del och lära känna dem.

--
Kom ihåg att ladda... i morgon kan det vara för sent!

2010-05-09 13:00:07
RE: Sugen på Combatbygge?    
superslizer
Skicka mail
Nu är den första combaten avklarad. Fantastisk skoj var det!

Även vi som tävlade fick hjälpa till med att döma i heaten vi inte flög i. Det var riktigt lärorikt

Här är min Ki-100 efter den första genuina combatkraschen:







Alldeles innan denna kraschen flög kärran sämre än vad den gjort tidigare. Jag misstänker att det beror på att spantet inte fick någon bra vinkel efter en fältlagning efter första heatet. Jag fick dessutom veta att skränkningen på min vinge är undermålig. Jag hade inte ens lärt mig vad det var innan igår... alltid lär man sig nåt!

Fler foton och film finns i Video/bilder-forumet

--- Varför måste krascher se så roliga ut? ---
Göta Elves Squadron
/Andreas

2010-11-02 19:24:38
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Ja, nu är tävlingssäsongen över för i år, åtminstonde den officiella dito....men det brukar flygas en hel del runt om i landet även under vintern.

För min egen del blev det ett flertal heat med min Ki-100 under säsongen och jag är nöjd med kärran.
Jag byggde även två syskon under sommaren, det ligger dessutom två vingar till som väntar på kroppar...
Första modellen var med om en hård landning under tävlingen i Malmö, så den ligger på op-bordet f.n men det är inga större skador.

Är någon sugen på Combat till nästa säsong och vill prova på en Balsamodell kan jag rekomendera denna.
Det krävs inte särskilt många verktyg för att få till denna kärra och den är ett bra alternativ om man inte har tillgång till utrustning för att skära i cellplast.

Skicka mig ett mail så kommer ritningen!
Henrik
GCÖ ACES Sverige

2010-12-30 17:11:35
RE: Sugen på Combatbygge?    
NC Aircombat
Skicka mail
Hej!

Man kanske skulle döpa om denna till; Sugen på ett combatbygge 2011...?

Denna är iaf ett alternativ om man vill jobba mer med balsa, t o m vingen
kan köras helt i balsa så det finns på ritningen.

Sugen?
Henrik
GCÖ ACES Sverige