Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Bud nosen Mustang frågor
2009-07-07 18:51:44
Bud nosen Mustang frågor    
Ballo48
tommynilsson200@hotmail.com
Hejsan ,, jag har skaffat mig en Bud nosen Mustang spännvid 2,65 med bensin motor 3w-60 .
Har bara lite problem med att tanka den för jag vet ej var jag skall få tag på en passande påfyllningnippels-hona .
Diametern på han-nippeln är 11 m,m utvändigt på gängorna.
Skulle ju kunna byta till en annat nippel par men det är trångt att lossa den .
vet någon var jag kan finna rätt påfyllningnippel ?

Någon mera här som har en Bud nosen Mustang som man kan få kontakt med ?
*** Redigerat av Ballo48 klockan 2009-07-07 19:16:55 ***

2009-07-07 19:19:53
RE: Bud nosen Mustang frågor    
Ballo48
tommynilsson200@hotmail.com
Har Robart air control kit till landnings ställen
Vad mycket tryck vågar man ha i ?
Tryck behållaren är 45m,m x 165m,m

2009-07-07 19:30:57
RE: Bud nosen Mustang frågor    
tångarne
Skicka mail
Hej!
Nippeln till tankning kan du köpa på hab tror den finns komplett bara men ring och fråga.
Tryck till luftställen ja 10 bar utan problem men jag brukar bara använda 6-7 bar beroende på hur tunga hjul du har och om där är strypningar så de inte går för fort.
Mvh Tobias

2009-07-10 11:30:29
RE: Bud nosen Mustang frågor    
lennart wiklund
Skicka mail
Ser ju ut att vara Dubro:s stora tanknippel detta...
Nackdelen är att denna nippel du behöver är i plast!!brukar inte hålla speciellt länge,men finns att köpa som reservdel.Köp på dej ett par tre stycken,de lär gå åt...

lennart
Det man inte minns har inte hänt

2009-07-10 12:02:16
RE: Bud nosen Mustang frågor    
Kimmen
kim.mortensen@hotmail.se
Hej Tommy !

Kul att du har en  1:4  musse !

Du bör göra föjande;

1. Kólla upp alla servo,, byt ut till metalldrev,,typ Hitec;Futaba, Dymond..
2. Kolla alla roderlinor, stag, roder etc.  Byt ut vid misstanke om glapp etc.
3.  Installera  två batterier, 
4.  PCM eller 2.4 ghz,,

När du provflyger,,,,ring Gunnar eller mig..  åk till Sunne eller ett STOOORT  fält där du kan landa i alla riktningar.

Lasta in och kom till Arboga den  25/7  på storskalaträffen,,då får du hjälp av  No:4 !!


Lycka till !!

Ses vi i Borgvik i morgon,,,då har jag med min  Storspitt !!

kimmen

2009-07-10 12:12:14
RE: Bud nosen Mustang frågor    
Kimmen
kim.mortensen@hotmail.se
Du har fått tag i en raritet !  Tänk på att det kräver en hel del att flyga en sådan,,,

Om du kraschar så köper jag resterna ?!!  He,,he,,,

kimmen

2009-07-10 12:33:08
RE: Bud nosen Mustang frågor    
No4
Skicka mail
Välkommen in i 1/4 Mustang klubben. Jag har en ritning till den liggande hemma.

Jag brukar pumpa i 8-9 Bar i mitt trycksystem annars fälls inte ställen in fullt.

Vill varna dig lite för dessa tank kopplingar då många fått motorstopp då dom kopplat dom i serie mellan förgasaren och tanken vilket ofta rekomenderas i den anvisning som föjer med.

Koppla den bara som påfyllning in i tanken och gör istället alltid en separat slang från tank/klunk till förgasaren. Anledningen är att dom ibland hakar sig eller blir slitna och läcker vilket gör att förgasaren då inte får soppa ordentligt.

Kom gärna till våran storskala träff i Arboga nu i slutet av Juli. Där flygs det med 1/4 Mustanger och mycket annat kul.





Kom gärna
If it´s too loud.....you´re too old

2009-07-11 16:20:06
RE: Bud nosen Mustang frågor    
Ballo48
tommynilsson200@hotmail.com
Hej igen .
Vi har kommit fram till att servona verkar allt för svaga .
Är medveten om att dyra Futaba ,Hitec m,m för 1100:- st och mera är bäst ,men är ute efter något prisvärt som man ändå kan lita på .
Synpunkter om Scanner RC SSV-9784HMG ?

2009-07-11 17:46:49
RE: Bud nosen Mustang frågor    
Kimmen
kim.mortensen@hotmail.se
Jag satte  Dymond servon i mina Spitfire,   

2 st till höjdroder
1 st till sidoroder
2 st till skevroder
2 st till flaps

1 st till motor
1 st till tryckluft

Så det blev nio servon i allt,,med powerboxen och batterierna så hamnade det strax under 10 000:-  !!!

Det var 9600 tll höjd resp sida och 9500 till de andra funktionerna. Kör på 7,6 volt med en powerbox och två nicaD.  3 000mAh.  Kanske overkill med  2x 17.5 kg på höjdroder, men det komer att gå fort med  resp 60cc och 100cc i mina två spifire !!  Så det blir inget servostrul här inte,,,lämpligen kan du  köra med typ två stöttänger eller stålvajer pull/pull på höjden. Jag kör med vajer på både höjd och sidoroder,,


Jag tycker du skall ringa  Stepson hobby (Arne) och kolla med honom,  Dymodservon är både digitala och kompakta,,

kimmen


PS  du hade ju ett så lågt ingångspris på din musse,,

Mina spittar låg på cirka  25-30`  exkl mottagre,,,,  DS
*** Redigerat av Kimmen klockan 2009-07-11 17:48:11 ***

2009-07-11 18:26:17
RE: Bud nosen Mustang frågor    
Putteman
Skicka mail
Njaha du Kimmen .
Tommy vill ha sin Musse för att flyga och  njuta  med  , ej för att skryta med  !

Snälla nån då !,,, Det måste väll finnas ett sunt alternativ angående servon som en vanlig lönetagare har råd med och som ändå duger .
Sedan att leta upp det värsta ,, ja visst  de är ju alltid lätt .
Bra grejor som är pålitliga till vettig peng är svårare .

*** Redigerat av Putteman klockan 2009-07-11 18:26:49 ***
Välkommen att flyga med oss i Dalsland

2009-07-11 18:38:46
RE: Bud nosen Mustang frågor    
Putteman
Skicka mail
Inte tror jag heller att han kommer att backa över sina grejor med bilen Se Länk ! He he
Välkommen att flyga med oss i Dalsland

2009-07-11 19:37:00
RE: Bud nosen Mustang frågor    
Kimmen
kim.mortensen@hotmail.se
Nja  tänkte inte skryta men Dymond är fakiskt ett rätt bra alternativ,,,,men man ser ju inte servona utanpå,,,! (tycker att du skall slå Arne en pling i alla fall)

Men när man går upp i skala så ökar faktiskt kostnaden exponetiellt!!  Det blir bra mycket dyrare med det mesta. Och sedan så har ju inte hobbyhandlaren saker som är lite större, typ gångjärn, landställ, däck etc...Jag fick ju beställa landställ både från england och italien,,,och så gick ju motorerna på en del..
En hyffsad 1:6  får man ju komplett för under tio tusen eller hur ?

När  man är så djupt nere i skalaträsket som jag så blir det dyrt,,


He,he,,,  en liten kul grej är att jag tappade ett servo i kartongen på gruset utanför Daniels garage,,jojomensan jag hade klämt ned det i gruset med bilen,,,he,,he,, det höll bara kartongen hade märken,,,,(det är sant,,)

Lycka till,

kimmen
*** Redigerat av Kimmen klockan 2009-07-11 20:09:17 ***

2009-07-11 20:16:11
RE: Bud nosen Mustang frågor    
Putteman
Skicka mail
Mussen har har ju varit flygen förr  med nuvarande servon.
Nuvarande servo som sitter i den idag har endast en dragkraft på 3-4 kg , inte mycket alls alltså ,,och smått otroligt !
Och servona som sitter i funkar bra .
MEN för att vara på den säkra sidan så vill Tommy byta till modernare och starkare servon .
Tror abssolut inte att han måste köpa värsta skryt servo för 10.000 :- när den ändå har klarat flugit med de skit servorna som sitter i idag .
Däremot kanske han kan komma upp i 3000:- max för dugliga servon som han kan lita på .

Tommy ,, han flyger i luften , och inte i tankarna när han står på marken 


Välkommen att flyga med oss i Dalsland

2009-07-11 22:52:49
RE: Bud nosen Mustang frågor    
Kimmen
kim.mortensen@hotmail.se
Upps,,,,jag sa inte att servona kostade 10 000:- !  Det var med värstingbatterier, kablage, servokontakter (guldplätterade), ferrit
ringar och en  PÒWERBOX (Tysk farikat bara den runt  1900:- !)  Sedan  två Graupnerbrytare med tjocka kablar (350:- st) MPX kontakter, servoarmar i  metall etc,, osv....Jag menar att man mycket väl kan få  fina Dymondservon för en bra peng,ring som sagt och kolla vad  Arne skall ha för sina servon,,,

För mig är det inget skryt,,,,försökte bara få vettiga saker,,som håller,,,

kimmen
*** Redigerat av Kimmen klockan 2009-07-11 22:53:42 ***

2009-07-12 06:45:53
RE: Bud nosen Mustang frågor    
Putteman
Skicka mail
Tycker bara grejen ofta är den att :
Har sett detta ofta förr i andra hobbys .

I motorsport handlar det mera ibland om vem som har dyrast växel-låda , inte vem som kör fortast.

Trolling fiske på Vänern , vem som har snyggaste båten med mest hästkrafter och värsta dragbilen , inte vem som har det trevligast i båten eller får bra med fisk.

Blir det för mycket pengar inblandat en hobby i , så blir det allvar och därmed ofta mindre kul att fortsätta .
Oftast tycker jag själv att man har det trevligast när man håller sig på normal nivå.
Sedan Tommys musse , visst den kräver lite mera än vanligt , men  inte till överdrift.

Vi kommer att hitta pålitliga prisvärda servon  , så han kan få uppleva trevligt och avspänt  flyg med sin snygging .

Nu verkar det bli flygväder så nu packar jag och tar mig till flygfältet .
Välkommen att flyga med oss i Dalsland

2009-07-12 11:10:03
RE: Bud nosen Mustang frågor    
tho.abr
th.abraham@telia.com
Höjd rodret är det viktigaste tycker jag. Är ju där den största kraften behövs.

Har 2 hitec 545 på höjden top flite 1/5 funkar bra. Är ju gammla servon nu.
Pica 1/5 super tiger 3250 på bilden. Hitec 5625 på höjden.

Mvh Thomas
*** Redigerat av tho.abr klockan 2009-07-12 13:48:00 ***

2009-07-12 15:01:32
RE: Bud nosen Mustang frågor    
No4
Skicka mail
Jag har testat många olika servon dyra och lågpris.

Jag har fastnat för digitala Power HD servon. Dom säljs av en del svenska återförsäljare.

Jag använder HD-9110 (10.5 kg vid 6V) i min 1/4 Mustang och även i min ARF Composite Extra på 2.6m spännvidd.

Har flygit över 50 flygningar med dom utan minsta problem. Dom kostade ca 200 kr styck att ta hem från Hobby city.

Gick på en rejäl mina förra sommaren när jag köpte lågprisservon som var helkassa. Dock så varnade alla för dom när jag surfade lite på deras namn......
(Tower Pro)

If it´s too loud.....you´re too old

2009-07-12 15:50:53
RE: Bud nosen Mustang frågor    
Putteman
Skicka mail

Har nyss kommit hem från flygfältet och vi prata  med Tommy mycket förut . Imorgon skall han ringa runt till flertal säljare som b.l.a aircpro FK Arne stepsson m,m och fråga på servon.
Han är lite rädd att det kommer att bli dyrt , men vill och kommer samtidigt ej att snåla och köpa några dåliga servon .
Han har redan skaffat b.l.a ny radio m,m .
Sedan har vi även talat på att skaffa en lite mindre mustang som han först skall öva på innan han flyger med den stora.
Jag själv är faktiskt sugen på en mindre musse ,, vi får se,, kanske jag skaffar en så kan han träna på min så länge .
Tack Jonas och Thomas  för bra tipps .
Välkommen att flyga med oss i Dalsland

2009-07-12 17:46:35
RE: Bud nosen Mustang frågor    
RG
Skicka mail
Jag kan rekommendera Dymond 9500 digitalservon med styrka och metalldrev, har själv använt dom i 50cc bensinplan och i helikopter.
Bra pris och kvalitet.

2009-07-12 18:09:53
RE: Bud nosen Mustang frågor    
Putteman
Skicka mail
Har för mig jag läst på rcgroups att Dymond servon är byggda på samma ställe som hd servo på Hobbycity ,
Håller på att jämför och letar nu ,,men ser inga bevis för det ännu .
Men vet ju att Staufenbiel som marknadsför  Dymond Fartreglage och borstlösa motorer i själva verket ofta är TURNIGY  från ,, just de '' Hobbyoity .
För jag är själv god kund både hos hc och Staufenbiel där jag ser att det är exakt samma saker i många fall  vilket inte behöver vara något dåligt ,, bara bra  ifall det nu stämmer .
Välkommen att flyga med oss i Dalsland

2009-07-15 11:09:22
RE: Bud nosen Mustang frågor    
No4
Skicka mail
Kul med dessa gamla träkärror i 1/4 skala. Vid början av 80 talet när jag var nybörjare flögs det en hel del med sådana stora trä kärror på Dragsängarna. En av dom som var mycket drivande och en riktig förgrundsgestalt inom detta var Olle "Bull" Larsson från Falun. Han drev vid denna tiden en hobbyfirma som hette Dala Hobby i Falun där en massa olika fina byggstatser från bla Bud Nosen såldes.   



På bilden är han med sin 1a stora Mustang som senare följdes av ännu en fin.
Jag har för mig att de satt en konverterad Husqvarna motor i nosen och en standard radio med standard servon. Hoppas jag kommer ihåg rätt.
If it´s too loud.....you´re too old

2009-07-15 16:45:25
RE: Bud nosen Mustang frågor    
Putteman
Skicka mail
Prata med Tommy igen , Han har best Dymond servon av Arne Stepsson nu.
Sedan undra han över hur han skall göra med sin antenn-spröten till mottagaren Futaba 2,4 Faast .
Placeringen blir ju mellan vingen och kroppen .
Tror ni han behöver FUTABA MOTTAGAREANTENN 2.4G FASST 400MM så det kommer utanför kroppen , men ger 10-20% kortare räckvidd som det står .

Eller tror ni som mej att det räcker att han borrar ett hål i kroppen så att
det ena antenn-sprötet tittar ut medans det andra kan ligga kvar i kroppen så att båda spröten ligger i 90 grader mot varann ?
Välkommen att flyga med oss i Dalsland