Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: / Wurst för fullkontakts combat
2009-06-16 22:23:52
Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Nu går det inte längre att bara se på när klubbkompisarna virvlar runt på Ållebergshangen med sina Wurstar, jag vill ha en egen!

Inför den kommande semestern köptes därför en materialsats in från Animatech. Så här såg satsen ut när den kom:

Det mesta såg bra ut förrutom lite mindre missar i utskärningen. De medföljande roderytorna i kanalplast kommer att bytas ut mot några i balsa.

Här är övrig utrustning som behövs:
2 st hållbara servon DYMOND DS 250 BX MG Dig
2 st stötstänger dim 4-40 inkl metallclevis
2 st skevroderlinkage dim 4-40
2 st kolfiberrör 5//3 mm för förstärkning av vingen
2 st kolfiberlister 6x0,5 mm för stabilisering av vingens bakkant
1 st 5-cells mottagarack på 1400 mAh
1 st chassikontakt för laddning och strömpåslag
Dessutom kommer jag att behöva sprejlim, glasfibertejp, packtejp och Oracover.


Det första jag gjorde var att limma ihop vinghalvorna och hyvla till nya roderytor av hård balsa.



Fortsättning följer...
*** Redigerat av firstflight klockan 2009-06-16 22:25:13 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2009-06-16 22:26:35 ***

2009-06-16 23:25:49
RE: Wurst för fullkontakts combat    
Patrik_N
Skicka mail
Låter skitskoj med full contact combat på hang!
Får man fråga vad kittet kostade, exkl "övrig utrustning? Blir ju lite sugen, trots att det inte finns vettiga hang hemmavid!

(tror rickard har lite bilder från elefantastiskt när han och jag körde full contact med varsin slow-stick med rök)

Vänligen,
P
*** Redigerat av Patrik_N klockan 2009-06-16 23:28:07 ***
___________________________________________________

funderar på att lägga in en 3000px bred bild här...
___________________________________________________

2009-06-16 23:46:45
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Hej Patrik!
Materialsatsen kostade 490 kr exklusive frakt, så den kändes överkomlig. Man bör dock satsa på robusta servon med metalldrev, så även om man bara behöver 2 st servon så får man nog lägga minst 500kr på servona också.

Här kan du se hur roligt övriga i klubben har det som hänger på hanget:
http://mfkbluemax.com/article.php?articleID=293
mvh Mattias

2009-06-17 01:25:16
RE: Wurst för fullkontakts combat    
Patrik_N
Skicka mail
Sheisst!
Jävla orättvist att hangen inte har etablerat sig i Uppsala!! Vill ju oxå leka! Provade ett grustag (sunnnersta-gropen.. det är verkligen en grop) för några år sedan... lyckades faktiskt hitta lite hang, men jävlar va smalt det var = döfött :(

Menmen... Nu måste jag bygga lite enkla hang-combatanter och åka på nån slags semester!!

/P

___________________________________________________

funderar på att lägga in en 3000px bred bild här...
___________________________________________________

2009-06-17 16:27:04
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Ikväll tänkte jag fräsa ur i vingen för kolfiberrören och limma fast dem, men jag vet ännu inte hur jag ska fixera vingen när jag limmar fast rören. Hade jag haft resterna kvar från utskärningen av vingen hade jag kunnat fixera vingen i dem så att jag får rätt vinkel.

Nu får jag antingen lägga ovan- eller undersidan på vingen plant mot byggbordet vid limningen, vilket ger en liten V-form uppåt eller nedåt på den färdiga vingen.
Hur hade ni gjort?

mvh Mattias

2009-06-17 21:28:48
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Jag spände fast en trälist längs vingen som stöd för överhandsfräsen när jag skulle fräsa spåret till kolfiberröret. Spåret till fem-milimetersröret gjorde jag 6 mm djupt för att vara säker på att inte röret sticker upp ur spåret.


Frästillsatsen till min Dremel är något enkel och hemmagjord, men den fungerar bra för ändamålet. 


Jag limmade även dit en bakkantslist av kolfiber för att staga upp infästningen till rodren.

2009-06-18 18:34:09
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Idag har jag lärt mig ett nytt uttryck, "Potting"!

Dvs jag fyller epoxi i utskärningen för servot, lägger servot i en plastpåse och trycker fast det.




Resultat: En perfekt inpassning av servot i vingen utan glapp. Innan jag klär vingen så fäster jag nog servot med ett par punkter smältlim, även om det känns tillräckligt stabilt utan lim.



*** Redigerat av firstflight klockan 2009-06-18 18:37:19 ***

2009-06-18 22:36:21
RE: Wurst för fullkontakts combat    
hannes
Skicka mail

[/quote]

Antingen så har du en väldigt liten corsair på byggbordet eller så håller du på med nån slags världsrekord

Mvh Johan (som inte kunde låta bli...)

2009-06-18 23:10:43
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Corsairen dirigerades om till mitt byggbord pga en incident på Bana 11...

2009-06-19 18:36:24
RE: Wurst för fullkontakts combat    
Funflyer
Skicka mail
Hej Johan, hur ofta flygs det på Ålleberg med Wurstar?
Har en 90% färdigbyggd som jag köpte för 2 år sedan, som man kanske borde
bygga klart o testa...

/Calle
                                               
------------------------------------------------
Jönköpings radioflygklubb

2009-06-21 21:03:41
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
För att skydda linkaget lägger allt inne i kroppen. Störstängerna är på 2,4 mm, hade funderat på 3 mm från början men förhoppningsvis räcker dessa till. 


För att få maximalt med utrymme i kroppen så låter jag bli att runda den enligt ritning. Istället gröper jag ut kroppen med min hemgjorda friggoskärare (hoppas att inte elsäkerhetsverket ser den här tråden...)




Calle, blåser det bara från rätt håll så brukar det alltid vara några Wurstar uppe på Ålleberg. Kolla gärna på vår hemsida där vi meddelar kommande fighter. Helgerna brukar det dock vara många skärmflygare uppe, så vardagkvällar är ett säkrare kort.
/Mattias

2009-06-22 22:34:03
Risk eller chans?    
firstflight
Skicka mail
Ja, frågan är om det är en kalkylerad risk, eller en chansning jag gör i valet av mottagare?

Jag har nämligen bestämt mig för att testa att använda Futabas inomhusmottagre 6004F. Verkar inte finnas någon klarhet i vilken räckvidd den har i verkligheten, Futaba anger numera 300 fot. Testade räckvidden idag hemma på gatan och räckvidden var längre än gatan... Ska testa mottagaren på Maxlanda någon dag.


Vinkeln på linkaget är inte optimalt, men det går inte att få 90-graders vinkel om jag vill dölja allt i kroppen. 


Så nu är vingen klar för tejpning och klädsel.


*** Redigerat av firstflight klockan 2009-06-22 22:34:56 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2009-06-22 22:36:04 ***

2009-06-22 23:45:11
RE: Wurst för fullkontakts combat    
OlleP
persson.olle@gmail.com
Menar ni att de där grejerna håller för en "nedskjutning".?
Hur många förlorningar håller det?
Jag tycker det verkar kul, men om det kostar för mycket pengar eller timmar i verkstan, då gör jag hellre något annat.
Som jämförelse. Inomhusflyg, där limmas det friskt och efter ett par gånger är det dags för en ny, men det kostar inte mer än lite depron.
Är det en bra jämförelse?

2009-06-23 21:58:44
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Hej OlleP!
Ja, förhoppningsvis ska den inte hålla för bara en nedskjutning. Det finns Wurstar i klubben som är ett antal år gamla och varit med om massor av krascher. de ser visserligen lite svampiga ut men flyger ändå.

Vanligaste skadan är nog mosade roderytor. Vi hade också en brand för något år sedan då ett servo fattade eld!

Har inte haft så mycket tid i dag, men jag hann i alla fall lägga på första lagret klädsel som består av glsfibertejp:


Vikten på vingen inklusive servon, linkage och mottagare är nu uppe i 310g.

2009-06-23 23:17:14
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Lager 2 på klädseln är på plats.
Först sprejlimmet 3M Photomount följt av packtejp. Vikten är nu uppe i 340g, dvs packtejpen väger 30g.



*** Redigerat av firstflight klockan 2009-06-23 23:18:45 ***

2009-06-25 18:58:51
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Nu börjar det likna något...

Det tredje lagret av klädsel, silverfärgad Oracover är ditklistrat. Vikten är nu uppe i 375g. Undrar om silverfärgen påverkan räckvidden på mottagaren?

Namnet på skapelsen är i alla fall givet. Härmed döper jag dig till Silver Bullet:

Nu återstår bara lite strykning och dekorering av vingen. Ja just det, rodren också!

*** Redigerat av firstflight klockan 2009-06-25 18:59:42 ***

2009-06-25 22:43:21
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Nu är fenan på plats, fastlimmad med UHUPor.
Har också påbörjat tejpningsarbetet med glasfibertejpen.


Min plan är att placera acken i nosen genom att smälta mig in från vingroten så jag slippper skära några försvagande hål i ytan på kroppen.


*** Redigerat av firstflight klockan 2009-06-25 22:43:54 ***

2009-07-06 13:57:04
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Äntligen bättre väder så man slipper vara ute och bada...

Här är en praktisk detalj i strömförsörjningen. Batterikontakten fungerar både som strömbrytare och ladduttag:


Batterikontakten fixeras med en plastbit från ett chipslock.


Dags för grov tyngdpunktsinjustering innan jag klär kroppen.


Tre brickor på totalt 40 gram trycks in i nosen och ser till att tyngdpunkten  ligger 57 mm från vingroten.


Så,då var kroppen klädd med Oracover och enbart sträckning av klädseln återstår samt montering av rodren. Totalvikten på maskinen är nu uppe i 685g:



2009-07-06 14:45:56
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Råkade tyvärr ut för ett stort bakslag igår kväll.

Hade trimmat in rodren och stängde därefter av sändaren, men lät mottagaren stå på. Efter cirka 10 minuter började det ryka och lukta bränt från vingen.
Slet ur kontakten men försent, båda servona hade smält ihop!


Vad har hänt?

Läste på lite på RC-groups och hittade bla den här tråden; http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=552416&highlight=digital+servos+fire
Är det så att man onte kan lämna digitala servon på utan att de måste röra sig hela tiden?

*** Redigerat av firstflight klockan 2009-07-06 14:46:26 ***

2009-07-07 01:28:45
RE: Wurst för fullkontakts combat    
NumnutChriS
Skicka mail
En gissning är att failsafe i antingen mottagare eller servo löst ut. Om du inte programmerat dessa själv kan servot gått över länkarnas gränser och dragit ström därefter. Sedan är resultatet oftast brända FETar eller plast - var det någon ström kvar i acket eller kan du få någon uppfattning om hur mycket energi som laddats ur? Och vid vilken spänning lägger futaban resp. dymondarna av (om operating voltage angivits i pappren till prylarna?)
/ChriS

2009-07-07 15:19:17
RE: Wurst för fullkontakts combat    
UndCon
Skicka mail
BEC? eller 2S direkt i mottagaren?

2009-07-07 17:18:07
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Hej!
Tack för tipsen.

Som mottagarack amvände jag en 6V från Graupner som matar servot via mottagaren. Det är gott om kräm kvar i acken efter incidenten.

Troligtvis har servona ställts sig i ändlägena när jag slog ifrån sändaren. Sedan har de stångats tills de överhettades. Varför de ställde sig i ändläget har jag ingen aning om. Ska göra lite tester ikväll med likadana servon.

2009-07-07 18:59:27
RE: Wurst för fullkontakts combat    
NumnutChriS
Skicka mail
Ett tips är att lägga in en multimeter mellan ack o elektronik och mäta strömmen för att få en uppfattning av vad sakerna drar. De flesta multimetrar, även de billiga under 100-lappen, klarar 10A via någon "osäkrad" separat ingång.
Man bör ha korta och bra mätsladdar och göra mätning utan propp, inget problem för din del ju. Digitalservon "brummar" inte på samma sätt som analoga utan drar en massa ström för att bibehålla önskat läge om något jammar. Användbart även när du ställer in mixen så det inte går i botten vid full roll efter du ställt in höjd & dyk, antar du mixar elevon (typ deltavinge).
/ChriS

2009-07-08 11:37:12
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Testade lite hur servona reagerar igår och är är det ovetenskapliga resultatet:

Slår jag på sändaren först och därefter mottagaracken så ställer sig servona först i ändlägena. När mottagaren låst sig till sändaren (inom en halv sekund) så centrerar servona.

Om jag däremot enbart slår på mottagaracken så ställer sig servona i ändläget och förblir där. Antagligen var det så att jag fick ett strömbortfall när jag meckade med planet och strömmen slogs av och på efter att jag stängt av sändaren.

Det låter som ett farligt beteende på servona. Om man av misstag slår på mottagaren på planet så ställer sig servona i ändläget och riskerar att överbelastas. Fungerar alla digitala servon så här?

Har dessutom hört att vissa digitala servon kan programmeras. Kan man göra så med Dymonds servon och kan det farliga beteendet programmeras bort?

/Mattias


2009-07-08 11:48:55
RE: Wurst för fullkontakts combat    
aeroparts
Skicka mail
Hej. Detta är ett konstigt beteende av vissa servon samt mottagar kombinationer.
Det står en del om detta på olika forum.
Jag skippade faktiskt nyligen att montera mycket starka billiga fina servon
2 st per vinghalva för bl.a.detta.
Det är inte så roligt med två 20kg servon som vill gå åt var sitt håll på varje skevroder om mottagaren skulle slås på.
(tror inte Dymond servona kan programeras)
/Lennart

2009-07-08 13:48:50
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Hej Lennart!
Tack för tipset. Jag testade med en annan mottagare, Futaba R617FS och den betedde sig annorlunda. För varje gång jag sätter på mottagaracket utan aktiv sändare så flyttas positionen på servona 5 grader.

Det får nog bli analoga servon i vingen.
mvh Mattias

2009-07-08 23:36:44
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
I väntan på nya servon passar jag på att pynta planet lite.

Det brukar vara svårt att placera dekorationstejp snyggt, men det här sättet brukar fungera bra för mig.

Först skär jag ut texten efter en mall. Teckensnittet heter för övrigt "Blade Runner". Kommer ni ihåg filmen?


Därefter sprutar jag spraylim på en tjock plastfilm och låter limmet torka. När limmet torkat så att det känns gummiartat klistrar jag fast plastfilmen ovanpå dekorationstejpen:


Sedan är det lätt att klistra fast hela plastfilmen på avsedd plats på flygplanet. Eventuellt kan man även ta hjälp av vatten med lite diskmedel på klädseln så att man lättare kan placera in plastfilmen. Gnugga så fast dekorationstejpen innan du försiktigt drar bort plastfilmen:


Klart!




2009-07-12 00:17:02
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Så var det dags för sista justeringarna.

De nya analoga servona är på plats och planet provkastades med framgång på baksidan av huset igår. För att fixera vingen använder jag smala remsor av dubbelhäftande mattejp. Tänk på att låta skyddspappret sitta kvar tills vingen är på rätt plats. Sedan är det enkelt att rycka bort skyddspappret med en pincett. (Ur folkhälsosynpunkt bör jag kanske nämna att det finns andra tilltugg för en lördagsbyggkväll)


Nu återstår bara injustering av planet på ett par spikar. Ytterligare 20g verkar behövas i nosen. tejpar dit ett par brickor tills jag hunnit provflyga ordentligt. Totalvkt 760g.


Nu är det bara att vänta in gynnsamma vindar så jag kan ta en premiärtur på ett av Ållebergshangen. Ska försöka få några rörliga bilder från premiären.
/Mattias

2009-07-18 22:08:37
Premiären avklarad!    
firstflight
Skicka mail
Så blev det äntligen dags för premiär. Inget idealiskt väder med stark byig vind från ost vilket innebär att vi fick hålla till på det lömska och smala osthanget, men flygsuget blev för starkt.

Eftersom jag inte fått till linkaget tillräckligt bra efter servobranden så tejpade jag ihop vingen och kroppen temporärt med glasfibertejp och eltejp.

Två andra Wurstar gjorde mig sällskap på hanget förutom övriga hangkärror:


Här gör jag en sista bön innan jag slänger mitt nybygge över kanten:


Premiären gick över förväntan. Endast en nödlandning i ett träd på sex flygningar tycker jag är klart godkänt! Video på flygningarna kommer senare ikväll.

2009-07-18 23:52:31
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
Här kommer den utlovade filmen från premiären. Skruva gärna ner volymen om du inte gillar vindbrus, mina kommentarer hörs ändå inte...
http://www.youtube.com/watch?v=PcJSaKGhEBM

Nu är det slut på den här byggtråden och jag vill rikta ett stort tack till alla som följt tråden och hjälpt mig genom bygget. Förhoppningsvis kanske jag har inspirerat några fler att testa på hangflygning.
  /mvh Mattias
*** Redigerat av firstflight klockan 2009-07-18 23:55:40 ***
*** Redigerat av firstflight klockan 2009-07-18 23:56:43 ***

2009-07-19 08:54:11
RE: Wurst för fullkontakts combat    
Thomas Berggren
thomasbergren@hotmail.com
Du får inte visa såna filmer... hangbacilusken väcks till liv!!
Najs bygge och najs flygning!


.................
Jag är en lagom ung man med en lysande framtid bakom mig!

2009-08-15 20:38:31
RE: Wurst för fullkontakts combat    
firstflight
Skicka mail
En liten uppföljning på byggtråden:

Nu har jag flugit Silver Bullit vid fem tillfällen och det känns bara bättre och bättre. Det gäller bara att hålla farten i kurvorna och svänga åt rätt håll...

När det gäller roderutslagen så är det lagom med ca 10 mm på höjd och 20 mm på skeven. Ca 30 % expo har jag också lagt in.

Eftersom det är så lätt att tappa bort planet i slyn nedanför hanget så har jag uppfunnit en "Wurstfinnare", ett ljudlarm som jag kan aktivera via radion för att lättare lokalisera planet. Uppfinningen har redan gjort nytta vid ett antal tillfällen när jag blivit nerkrigad från hanget. För mer info om Wurstfinnaren kan ni titta här: Bygg en Wurstfinnare

mvh Mattias