Svenskt Modellflyg



                

Tråden är låst, inga nya inlägg kan skapas i den.
Bläddrar i: Förbränningsmotordrivet / Det våras för Q-500
2008-01-23 22:42:57
Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Det börjar våras! Tro't eller ej! MC mässan i Göteborg drar igång nu i helgen vilket betyder att våren snart är här. Själv bor jag på fel sida av sverige för att besöka mässan i år men jag får väl istället se över mina Q-500 kärror så de är i trim tills vårens och sommarens Q-500 tävlingar.
Det är ju snart dags för den första Q-500 tävlingen.Exakt tid och plats hittar ni på SPI:s hemsida.
Har du inte byggt en ny modell(modeller) redan så är det hög tid att få något klart,det finns ju faktiskt ARF modeller numera, avsedda för Q-500.Bl.a har Top-Models i Tjeckien en (Air-Media) och "China-Clipper" (Sonic 500) finns hos bl.a Model-Craft.

Som många känner till har den dominerande motorn i Q-500 racing i många år varit Webra GT .40. Den motorn i händerna på en duktig flygare har nästan garanterat en seger.
Men nu har det kommit en motor som kanske kan skaka om Webra lite grand.
Av en händelse kom jag över en ny Kyosho GX.40 från tyska e-Bay (300:-)och beslöt mig att pröva hur den fungerade i min China -Clipper.

Jag hjälpte förra året några nybörjare som hade den motorn i sina  Kysoho Calmato trainers och blev  imponerad av hur motorn gick.
Motorn svingade utan problem 12x6 proppar,vilket inte många .40 motorer klarar av. Nu använde de 16% nitro...men ändå. Motorn gick väldigt bra.
Mer om detta imorgon.
*** Redigerat av jaka klockan 2008-01-23 22:47:51 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-01-24 13:10:49 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-08 15:49:18 ***

2008-01-24 06:46:31
RE:  Det våras för Q-500    
oestling
oestling@telia.com

Moderator
Ett litet förtydligande innan hugade tävlingsspekulanter köper
upp samtliga motorer som finns på marknaden.
I skrivande stund har mig veterligen inte SPI:s motorkommitte
godkänt motorn för deltagande i Q-500 än,
men en motor är på väg från generalagenten för tester!


Sveriges Pylonflygares Intresseförening

.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
/Magnus Östling - FlyingGiants Hard Man - Rockin´& Rollin´
Det går fortare lodrätt!   Riktiga män flyger på "trettifem"

www.oestling.net

2008-01-24 07:29:52
RE:  Det våras för Q-500    
hakank
Skicka mail
Vilken kärra på Air Media är en Q-500 kärra? Är i övrigt strax klar med mitt ryggskott. Design av Erik Persson. Har ett ryggskott sedan tidigare och vart helförtjust, annan design dock. Kan verkligen rekommendera denna typ av kärra även om man nu inte tänker tävla. (Passar utmärk för elkonvertering också.)
/Håkan

--------------------------
'Allting beror på allting'

2008-01-24 08:11:32
RE:  Det våras för Q-500    
No4
Skicka mail
Dodger från Erik Persson i Säter och Great planes Viper är klart bra kärror också. Vipern är ju dyrast men också en äkta modern ARF, nästan sorgligt mycket förarbetad.

Vi är många som ser fram emot motorkomiteens test av Kyocho motorn.
If it´s too loud.....you´re too old

2008-01-24 13:03:10
RE:  Det våras för Q-500    
EPG
eric.palmborg@gmail.com
Jag ska banne mig åka och kika på en pylontävling i år och se om det är nåt för mig. Antar att det är Norrköping (den 9 augusti) som ligger närmast mig.
_____________________________________________________________________________
Varför göra som alla andra när man kan uppfinna hjulet på nytt?

2008-01-24 13:32:16
RE:  Det våras för Q-500    
Kalle_Flygare
extremflyg@hotmail.com
 
Citat från: pellebeefmaster
Jag ska banne mig åka och kika på en pylontävling i år och se om det är nåt för mig. Antar att det är Norrköping (den 9 augusti) som ligger närmast mig.


Tja! Det tycker jag du ska göra! Är jädra roligt! Mycket trevligt folk man kan surra med o så!

2008-01-24 18:26:53
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Som Magnus så mycket riktigt påpekar så är formelt inte GX .40:an godkänd i Q-500 pylon ...ännu.För den ska ju testas först av motorkommittén. Men det blir nog några problem att få den godkänd.
Jag har för mig att motorn går under namnet ASP och Magnum också . Det är alltså samma tillverkare som gör motorn under olika namn.

GX.40:an är i alla fall en imponerande motor. Efter att ha kört den en halv tank på 80/20 soppa (80% metanol och 20%ricinolja)så varvade motorn med 10x6 RAM propeller 13800v/m!
När jag efter ytterligare en tank tog bort brickan i ljuddämparen så steg varvet till 14100v/m med samma propeller. Det här är högre varvtal än vad min Webra .40 GT presterar.
Lite mer info senare.

2008-01-24 22:04:12
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail


*** Redigerat av jaka klockan 2008-01-24 22:12:48 ***

2008-01-24 22:09:23
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Naturligtvis ökade ljudet med ljuddämparbrickan borttagen men det är säkert så de flesta flygarna kommer att göra som tävlar i Q-500. Ljudet blir dock inte lika enerverade som hos Webran.
Efter att ha kört några tankar till och flugit med motorn tog jag bort en av topplockspackningarna,det finns två 0,1mmm.Varvtalet ökade då till mellan 14200-14300v/m.
För att ytterligare se om varvtalet kunde ökas så tog jag bort den sista packningen och då ökade varvtalet till 14400v/m. Observera att topplockspackningar i moderna modellmotorer inte fungerar så mycket som tätningar,utan mer som ett sätt att erhålla korrekt kompression (och indirekt: styr det tändningen).

GX.40:an är helt klart gjord att fungera med mycket nitro,anpassad för Amerika marknaden, det märks på att den klarar 16% nitro utan problem,för som ni vet är 15% nitro är "standarblandningen" i USA eftersom nitro är billigare där.

Som tur är levereras motorn med två 0,1mm aluminiumpackningar vilket gör att vill man ha bra effekt och bra trottlingegenskaper och ändå köra på onitad soppa så är det bara att ta bort en eller båda brickorna så går motorn bra ändå.

*** Redigerat av jaka klockan 2008-01-24 22:11:36 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-01-24 22:36:21 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-01-25 15:57:42 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-01-25 15:58:01 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-08 15:50:13 ***

2008-01-24 23:19:21
RE:  Det våras för Q-500    
Eson
Skicka mail
Janne,
För att göra det hela riktigt intressant så kan du väl testa även med ett par mindre propellrar och jämföra med Webran, t.ex 9*7 och 9*6?
Det bör ge en hygglig indikation på hur den beter sig i luften.

PS: Det är mig veterligt bara på OS:en som det är tillåtet att ändra på ljuddämparen. Vad som kommer gälla för denna får vi snällt vänta på besked om. ;)

//Thomas

2008-01-25 20:24:31
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
GX.40:an prövades också med 10x7 RAM propeller och då sjönk varvtalet något till  13400v/m men farten i luften med den snurran låg nästan i paritet med vad 10x6 presterade och ljudet var något lågre.
Motorn var ända från första start väldigt lättstartad och lätt att ställa in men något som var lite störande var dess beteende i luften. När man bankade hårt och utsatte motorn för höga G påkänningar så tvekade motorn..!Den fick tydligen inte tillräckligt med soppa.Det hjälpte heller inte att ställa huvudnålen rikare,motorn tveklade ändå vid skarpa svängar!

För att råda bot på detta testade jag att vrida ut tomgångsnålen några varv i hopp att motorn lättare skulle få soppa.
Och det hjälpte faktiskt,iband har man tur! Nu gick motorn hela tiden utan att dö av bränslebrist och motorn behövde heller inte ställas extremt rikt utan den kunde nu ställas in på nästan maxvarv.

Finns det då några andra bekymmer med motorn? Jo ett! Och det är fastsättningen av förgasaren.
Här har man valt att skruva fast förgasaren med 2stycken 3mm insexskruvar.
Man har visserligen en gjutning på motorn som möjligjör en dragstång men den har man inte använt sig av.

Den här fastsättningen med 2st 3mm skruvar är inte bra då gängorna lätt går sönder när man drar fast förgasaren.
Efter bara några flygningar gick gängorna sönder och skruven lossade och föll bort i luften.
Jag gängade då upp fästhålet i förgasaren till 3,5mm...och förhoppningsvis ska den skruven sitta bättre.

Om vädret tillåter fortsätter provflygningarna i helgen.

Det skulle vara roligt om någon/några som har Webra .40 GT kunde komma ut så får vi jämföra farten i luften. Väsby Modellflygare i Upplands Väsby är platsen! Hör av er.


*** Redigerat av jaka klockan 2008-01-25 20:31:02 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-08 15:50:50 ***

2008-01-28 18:09:13
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Efter ytterligare flygningar så fortsätter motorn att lägga av momentant i skarpa svängar,i allafall när man kör med 10x6 propeller.
Det jag skrev om igår gällde tydligen inte med 10x6 propeller, men med 10x7 RAM och lägre varv(13400v/m)går motorn bra hela tanken ut.

Att motorn lägger av vid kraftig G belasting är ett problem som jag tror hör ihop med att motorn har för stort förbränningsrum. Den är gjord för amerikamarknaden där det är vanligt med 15% nitro.
Återstår att se om vi kan få bukt med problemet för som det nu är måste man ställa huvudnålen väldigt rikt för att få motorn att inte lägga av i skarpa pylonsvängar.



*** Redigerat av jaka klockan 2008-01-28 18:21:39 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-08 15:51:20 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-10 15:40:47 ***

2008-01-28 19:03:42
RE:  Det våras för Q-500    
Rocketcheese
Skicka mail
Synd att man inte får ha bubble-less-tank i Q500 m.a.o.
Vad har du kört med för stift?
/Uffe N.



_____________________________________
www.uffenygren.se

2008-01-28 20:36:08
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
jag har kört med Rossi 3 stift...och det är ju ett ganska varmt stift.
Personligen tror jag att det enda man kan göra för att få motorn att hålla varvet i svängarna är att höja kompressionen ytterligare.Men alla topplockspackningarna är redan borttagna...! Nu går ändå motorn bra med 10x7 så det ska bli roligt att pröva den mot en snabb Webra kärra...Någon som har lust??

2008-01-29 06:35:29
RE:  Det våras för Q-500    
cjo
Skicka mail
Hej Janne,

Några saker att testa:
1. Testa med att stoppa i ljuddämparbrickan igen, ger ju högre tryck till tanken.
2. Flytta/vrid ner motorn så att förgasaren kommer lite lägre än tanken.
3. Trotteltrumman har väldigt stort spel i sidled så tomgångsnålen kan påverka bränslematningen om trotteltrumman far fram och tillbaka vid höga G, testa med någon form av fjäder som håller ut den.

Ett tips också, bränslenålen går att montera direkt på förgararen så slipper man det där bröket där bak.

/cjo

2008-01-29 08:16:53
RE:  Det våras för Q-500    
Thomas
Skicka mail
Hej Janne.

Sintrad klunk! Men det har du antagligen redan?
Även Webrorna brukar kunna krångla, speciellt i starten, om dom ställs för snålt. Men med rätt klunk brukar det funka bättre.

//T.


_______________________________________________________________________________

"Jetter" ska inte flygas utan bidra till mjölk och osttillverkning.


2008-01-29 16:34:07
RE:  Det våras för Q-500    
Rocketcheese
Skicka mail
Ja...synd att det är 60 mil till Väsbyfältet från mig, annars hade jag gärna kommit ut och rejsat med en Webraförsedd Viper.

Har du mätt upp förbränningsrummet?

/Uffe


_____________________________________
www.uffenygren.se

2008-01-29 16:43:14
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Jodå ,jag har funderat på att sätta dit brickan i dämparen,det skulle antagligen fixa felet med att motorn magrar ut vid hög G belastning men brickan gör ju också att varvet sjunker något...

Sintrad klunk har jag redan och det löser inte problemet med att motorn magrar ut i svängarna.
Tettra tank får man inte använda ...vilket är synd...men tror inte en sådan hjälper i det här fallet.

Att sätta bränslenålen direkt på förgasaren kan kanske hjälpa...ska pröva det i helgen.

2008-01-29 16:43:16
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Jodå ,jag har funderat på att sätta dit brickan i dämparen,det skulle antagligen fixa felet med att motorn magrar ut vid hög G belastning men brickan gör ju också att varvet sjunker något...

Sintrad klunk har jag redan och det löser inte problemet med att motorn magrar ut i svängarna.
Tettra tank får man inte använda ...vilket är synd...men tror inte en sådan hjälper i det här fallet.

Att sätta bränslenålen direkt på förgasaren kan kanske hjälpa...ska pröva det i helgen.

2008-01-30 08:17:10
RE:  Det våras för Q-500    
No4
Skicka mail
Kan ibland hjälpa att montera en annan trycknippel som går längre in i ljuddämparen och som är snedslipad inne i dämparen mot avgasflödet så att du får bättre tryck. Ibland får man även flytta trycknippeln till en annan plats på ljuddämparen. Dock ser den ut att sitta på rätt ställe, samma som OS. Du bör dock få grönt ljus från motorkommiteen om denna modden funkar. Det brukar inte vara något problem. Gamla Webra dämparna hade trycknippeln på halsen med detta problem. Det blev mycket bättre när man sneslipade den och flyttade den till själva burken.
*** Redigerat av No4 klockan 2008-01-30 08:18:59 ***
If it´s too loud.....you´re too old

2008-01-30 22:29:48
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Tjena JETT flygarn!
Njaa...! Jag har inga problem med min Webra .40 GT att den skulle ha svårt att hålla nålinställningen trots att jag har trycknipplen på utblåset.Jag ställer alltid min Webra på max varv när jag tävlar och hittils har det funkat bra.Men jag kör ju med Uni-flow tank...kanske det hjälper lite.

Är det någon som prövat om Kyosho .40 GT fungerar bättre med nålen fastsatt på förgasaren?

 

2008-02-01 01:09:04
RE:  Det våras för Q-500    
Eson
Skicka mail
Att det magrar ut i höga G-laster beror med stor sannolikhet på bränslenivåns position i höjdled, i förhållande till spraybar:ens (vad heter det på Svenska? Pinsamt detta...) öppning i förgasaren. Tänk vätskepelare, tryck=densitet*höjd*acceleration.

Christans tips om att flytta/vrida motorn är mycket bra, det angriper orsaken, medan höjd komp, tryckmatning etc. angriper symptomen.

//Thomas

2008-02-01 09:15:46
RE:  Det våras för Q-500    
Rocketcheese
Skicka mail
Did you mean the nålrör?


_____________________________________
www.uffenygren.se

2008-02-01 15:55:41
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Orsak...symptom???
Hängde inte med där riktigt...?!
G-belastningen den finns ju bara där...den kan man inte göra något åt...Är det orsaken?

Så här ser min tolkning ut:
En motor med för stort förbränningrum (som är tillverkad för exempelvis 15% nitro)som körs på onitad soppa kommer att bete sig som om effektkurvan ser ut som en sockertopp, brant och peakig.
Vad som händer när man nålar en sådan motor är att varvet ökar men så plötsligt når man över "toppen" då sjunker varvtalet samtidigt som temperaturen ökar.En sådan motor är svår att få att gå bra på 80/20 soppa.

När man ställer in en sådan motor för flygning så måste man ställa in motorn väldigt rikt för att kompensera för varvtalsökningen som inträffar i luften därför att propellern varvar upp när luften kommer rusande mot motorn.
Tänk er sockertoppen igen. Skulle "sockertoppen" vara för "peakigt"/spetsig så hamnar man på nersidan av kurvan när motorn varvar upp, och vad finns där ? Jo ökad värme och minskat varvtal.Det är vad som händer i luften.

Samma motor körd på 15% nitro kommer att ha en effektkurva som är bredare upptill. Den kan jämföras med ett avskalat berg.Vad som sker med en sådan motor  när man nålar in den är att man lätt når toppen på berget och tack vare att berget är så platt så kommer varvtalet att ligga stabilt oavsett hur motorn belastas i luften...Den "ramlar" så att säga inte av bergstoppen så lätt.

 







*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-15 15:51:28 ***

2008-02-01 20:53:14
RE:  Det våras för Q-500    
cjo
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Hej!
Orsak...symptom???
Hängde inte med där riktigt...?!
G-belastningen den finns ju bara där...den kan man inte göra något åt...Är det orsaken?



Klar att man kan, flytta ner "nålröret" i förhållande till tanken så får motorn mera soppa vid högre G. Fyrtaktar motorn i svängarna så flyttar man upp "nålröret". Fråga vilken stuntflygare som helst om detta men då är svängarna loopingar och buntar istället.

/cjo

2008-02-02 23:57:03
RE:  Det våras för Q-500    
Eson
Skicka mail
Tack Rocketcheese!

Janne, sjävlklart måste du utsätta kärran för en hel del G i ett pylonrace.

Så här tänkte jag ang. symptom-resonemanget:
Symptom: Motorn tappar effekt (magrar ur) i branta svängar.
Orsak: Bränsleflödet minskar i branta svängar om tanken sitter för lågt i förhållande till nålrörets öppning.

Om du kikar på ekvationen igen så ser du att det finns en variabel som är någorlunda enkel att ge sig på, vätskepelarens höjd (tankens placering i förhållande till nålrörets öppning). Om höjden går mot noll så spelar accelerationen(G-belasningen)ingen roll, trycket, och därmed bränsleflödet kommer ändå inte variera.

Jag skulle angripa ditt probelem genom att i första hand minimera variationerna i bränsleflöde, altså laborera med tanksystem och motorplacering.

I andra hand skulle jag kika på tryckmatningen, ett högre grundtryck gör tryckvariationerna på grund av G-laster mindre märkbara.

Om det inte räcker så skulle jag försöka göra motorn mer tolerant mot variationer i luft/bränsle-blandning. Höjd kompression (eller nitro, men inte i Q500 då) brukar vara effektvt.

Å andra sidan, om motorn är väldigt känslig så kanske den inte är helt lyckad att släppa in i Q500?

EDIT: Stavning...
*** Redigerat av Eson klockan 2008-02-03 00:00:28 ***

2008-02-03 15:46:16
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Då är jag med Eson.
Men eftersom jag kör med Uni-Flow set-up i tanken (2 klunkslangar) så känner motorn/förgasaren inte av tryckförändringarna när bränslenivån sjunker på samma sätt som en vanlig tank.
jag är nästan övertygad om att förbränningsrummet är för stort(kompen förlågt),jag har haft massor av motorer som betett sig så här och det har alltid kunna fixats med lite nitro(som ger samma effekt som att höja kompen eller minska förbränningsrummet).

Men jag ska först prova med att flytta nålen till förgasaren, man kan ju hoppas att det fixar det hela...men fan vet.
Tyvärr har det snöat och blåst i helgen så jag har inte kunnat köra motorn.

Från det ena till det andra...är det fler än jag somn tycker att det tar evinerlig tid för den här tråden att laddas upp?

2008-02-03 15:59:37
RE:  Det våras för Q-500    
Rocketcheese
Skicka mail
Det beror på att det är någon (säkert en sån där pylonflygare) som har lagt upp bilder i jätteformat...



_____________________________________
www.uffenygren.se

2008-02-03 20:41:18
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Tack! då stämmer det. Misstänkte att bilderna jag la upp var problemet.De är tagna med 7 Mpix.
Synd att man inte kan lägga upp bilder som på R/C Universe ...som ligger kvar.
Tar jag bort bilderna från mitt arkiv försvinner de ju härifrån...

Hjälper det upp farten om man tar bilder med 1 Mpix eller sämre??

2008-02-03 21:23:02
RE:  Det våras för Q-500    
Rocketcheese
Skicka mail
Ja, eller ännu hellre drar ner dom i nåt lämpligt program. (Photoshop eller nåt)
Har du inte det, kan du mejla bilderna till mig så gör jag det på två röda.

Iofs är det ju kul att kunna se varenda repa i fodret på motorn, men som sagt, det blir lite trögladdat på hemsidan.

/Uffe


_____________________________________
www.uffenygren.se

2008-02-04 14:39:07
RE:  Det våras för Q-500    
Gezuz
Skicka mail
Varför inte använda http://img155.imageshack.us/
som jag använder till MFK Fenix blogg. Där kan man välja när man laddar upp bilderna vilken storlek det skall vara och så fixar den det. Funkar för mig.
Jag hade gärna velat sett bilderna som du nu har tagit bort så ja hoppas att dom kommer igen.
Mvh/Richard
Fly away in the sky with Divisinon Fenix/Richard

2008-02-04 14:43:58
RE:  Det våras för Q-500    
T5
Skicka mail
Håller med, ladda upp på imageshack.us och länka till forumet.
Då stannar bilder fååräver :)

*** Redigerat av T5 klockan 2008-02-04 14:44:33 ***

2008-02-04 17:17:30
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Är det något slags gratisprogram?

2008-02-04 21:11:26
RE:  Det våras för Q-500    
Gezuz
Skicka mail
Imageshack.us är en grattis sida där man kan lägga upp en massa bilder.
Här är länken.
http://www.imageshack.us/

Mvh/Richard
Fly away in the sky with Divisinon Fenix/Richard

2008-02-04 23:41:24
RE:  Det våras för Q-500    
Eson
Skicka mail
Janne,

Uniflow kan minska flödesvariationer som uppstår på grund av ändrad bränslenivå i tanken, om du monterar en sådan för högt eller lågt i förhållande till nålrörets öppning i förgasaren så får du en motor som går rikt, eller snålt, vid höga G-laster. Om du har nålventilen på det ordinarie fästet eller monterad på förgasaren spelar ingen roll i det fallet, det är rörets öppning till atmosfären som spelar roll.

Jag hade motsvarande problem med mina Conqueror och bakmatade MB när jag körde med kritiska inställningar. Den kombinationen gick rikt vid tvära svängar.
Min lösning: Kapade spraybaren (finns ingen nål i den, så jag återgår till min svengelska, nippel kanske vore ett bättre ord.. nåja..) ~5mm så att öppningen kom högre upp i förhållande till tanken. Tänk då på att jag använde en helt separat nål, monterad i kroppen, som inte flyttades...

EDIT: Hur som helst så bör höjd kompression och högre tryck (ljuddämparbrickan på plats) göra motorn mer förlåtande. Det är egentligen rätt väg att gå för en motor som ska användas i Q500.
//Thomas
*** Redigerat av Eson klockan 2008-02-04 23:46:08 ***

2008-02-05 17:13:54
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Laddade ner image.shack.us och loggade in...men när jag hämtar en bild från: "Mina bilder" i Windows XP så säger programmet ifrån att bilden överskrider 1Mb...!?(Bilderna är tagna med 7,2M pix

Finns det inget enklare sätt att minska antalet pixlar på bilderna som jag redan har under: "Mina bilder" i Windows...? Så att det inte tar sån tid att se dem här.

2008-02-05 20:21:24
RE:  Det våras för Q-500    
Rocketcheese
Skicka mail
Det brukar alltid följa med nåt enkelt bildbehandlingsprogram med digitalkamerorna.
Du har inget sånt på nån skiva? Photoshop Elements eller nåt sånt kanske?


_____________________________________
www.uffenygren.se

2008-02-05 21:09:00
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Jorå! Har Photo shop elements mm men aldrigt brytt mig om den...hur gör man där för att minska ner pixelantalet i bilderna??

2008-02-05 21:23:59
RE:  Det våras för Q-500    
Rocketcheese
Skicka mail
Hej Janne.
Jag har inte Photoshop Elements själv, bara Photoshop, men det ska väl finnas nåt menyval som heter "image size" eller nåt i Elements åxå tror jag.
Där ställer du upplösningen till 72 pixlar per tum (för webben)och storlek, kanske 20-30cm största mått är lagom.
Spara om bilden med nytt namn så du inte skriver över originalet.
//Uffe


_____________________________________
www.uffenygren.se

2008-02-05 21:59:39
RE:  Det våras för Q-500    
Lennie
lennie@jockas.se
det finns ett program som heter easy thumbnails. det programmet funkar 100. där bestämmer du själv hur stor bilden skall bli i pixlar & vipps...klart
Ge mig din mail så kan jag skicka det till dig. andvänder det jämt till min hemsida
/Lennie
www.jockas.se

2008-02-06 17:51:46
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Då har jag laddat ner Easy.Thumbnails...men hur stora bilder ska man göra för att det ska bli lagom stort??

2008-02-06 20:15:48
RE:  Det våras för Q-500    
Rolle
Rollerex@hotmail.com

Administratör
Annars finns det ett enkelt sätt att krympa bilderna utan extraprogram.
Högerklicka på bilden, en bit ned i rutan som dyker upp står det "öppna med". Ställ musen på raden och en ny ruta dyker upp. Välj "paint". Bilden öppnas nu i paint och blir skitstor. Uppe i menyraden står det "Bild", klicka på den och välj "ändra storlek / rotera". I rutorna ändrar du från 100% till ca 30% nu ser du hur stor bilden blir. Är du nöjd är det arkiv, sparar du som, som gäller. Efter filnamnet på bilden brukar jag lägga till nån ändelse för att kunna särskilja bilderna åt.

Rolle
Det är skillnad på olika !!

2008-02-06 22:44:21
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Jodå! Har gjort som du säger men det är så j... bökigt att hålla på och flytta bilder kors och tvärs...Tänk om det kunde funka som hos R/C Universe! Bara att "dutta" så finns bilden där.

2008-02-07 22:03:21
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Det var faktiskt ganska lätt med Thumbnails...bara att markera så blir bilden en Thumbnail bild i filen "Mina Bilder" (tumnagel ...hur stor nu den är...????)
Men inte f.. funkar det för det det.
Vad som händer när jag går och hämtar bilden  nu är att det kommer upp ett felmeddelande: ERROR!
Jag blir tokig!
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-15 15:53:17 ***

2008-02-08 15:54:46
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Äntligen funkar det!!!
Men bilderna är lite små ...vad är lagom storlek att lägga upp här?
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-10 15:42:20 ***

2008-02-08 16:21:51
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Då prövar jag med 600x600 istället för 200x200.

2008-02-08 17:01:44
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Hoppas nu att vädret blir skapligt i helgen så ska jag pröva hur GX.40:an funkar.
Har höjt kompen något genom att svarva ner toppen ca 0,1mm (en topplockspackning). Naturligtvis är inte detta tillåtet när man tävlar i Q-500 men jag vill ändå se hur motorn beter sig .
En liten bild på hur mysigt det är att tävla i Q-500 när vädrets makter står oss bi. Bilden från Blixterboda , väster om Arboga.

*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-09 18:55:19 ***

2008-02-09 17:45:47
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej igen!
Då har jag varit ute och testat igen.
Som jag berättade tidigare så har Kyoshos GX.40 motor fungerat ganska bra. Men det har funnits ett problem och det har varit att motorn har magrat ut i skarpa svängar.
Problemet har sin uppkomst i att motorn är tillverkad för ganska mycket nitro (10-20%). Men eftersom vi här i sverige kör med onitad soppa (80/20)i Q-500 pylon så måste kompressionen höjas eller ett varmare glödstift användas för att motorn ska kunna gå bra.

Jag prövade att först att höja kompressionen genom att ta bort de 2 topplockspackningar(0,1mm vardera)som satt i motorn.Nu hjälpte inte det utan motorn fortsatte att magra ut i svängarna.

För nyfikenhetsskull belöt jag mig då för att höja kompressionen ytterligare genom att "plana toppen",dvs svarva av ca 0,1mm. Det här är ju naturligtvis inte tillåtet när man tävlar...men jag var som sagt nyfiken...

Nu ökade motorvarvet till 14500-14600v/m med 10x6 RAM propeller och Rossi 3 stift (14500v/m med OS 8stift ), men fortfarande magrade motorn ut i skarpa svängar. Jag prövade då att flytta bränslenålen till förgasaren och då höll motorn varvtalet aningen bättre, om inte direkt bra.
Prövade så att öppna tomgångsnålen 4-7varv bara för att garantera bra bränsleflöde genom bränsleröret ...och då höll motorn varvet bättre hur skarpt jag än svängde med planet i luften.

10x7 RAM propeller fungerade också bra i luften men farten uppfattade jag som aningen lägre än med 10x6 RAM...men där kan man lätt ta miste då vartalet (och ljudnivån )var lägre.

 
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-09 17:49:58 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-09 17:53:08 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-09 18:53:22 ***

2008-02-09 18:05:34
RE:  Det våras för Q-500    
nissehult
Skicka mail
Nu är för övrigt Kyosho GX 40 även testad och godkänd att använda i Q-500!
/N

2008-02-09 22:39:20
RE:  Det våras för Q-500    
stuvjo
Skicka mail
Jämföra Kyosho GX40(sitter i min MidiJazz) med Webra. Hmmm pinsamt.
Kvalite från Österrike mot billig kina-kopia. Nää! ingen idé

2008-02-09 23:15:45
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Jepp! Tål att jämföras!
Ska ut i morgon och se om jag kan få motorn att gå bra med en topplocksbricka ...så den stämmer med originalet!
Så här fick jag göra för att få dämparen tät,tre plåtskruvar och högtemptålig silikon.

2008-02-09 23:29:23
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Nästa motor som jag prövat är också den en "Kina motor", SK .40.
Ni som tidigare kört "Tiger Shark" känner igen er...det här är den nya Tiger Sharken!

2008-02-10 14:36:59
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Är det någon som provat RMX .40 motorn från Ripmax???
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-10 14:37:41 ***

2008-02-10 15:24:45
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Vissa delar påminner om MDS, bl.a förgasaren.
Har för mig att Ripmax i england också var intiativtagare till MDS.
Hela serien av MDS motorer hade tydligen problem med kvaliten,vad jag hört.Men vem vet, man kanske har förbättrat den här versionen...? Motorn ser intressant ut med sitt kantiga cylinderhus.
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-10 15:40:03 ***

2008-02-10 15:38:24
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
...Åter till SK .40:an.
Lite data.
Vikt med dämpare: 515g (Kyosho GX.40 499g inkl. dämp)
15mm diameters vevaxel med 1/4x28" gänga framtill.
Avgasport öppen ca 155 vevaxelgrader (Kyosho GX .40 146 vevaxelgrader).
Kullager; bak 28x15x7mm (som nästan alla andra .40 motorer)fram 19x8x7mm.
Förgasare: 8mm diameters insug.
Motorns monteringshål:Avstånd mellan fästhål: 44mm och center till center 18mm.
Skuvhål: 3,5mm
Mer om varvtal med olika propellrar senare

2008-02-10 23:55:01
RE:  Det våras för Q-500    
EPG
eric.palmborg@gmail.com
 
Citat från: jaka
Hej!
Är det någon som provat RMX .40 motorn från Ripmax???


Jepp, jag har provkört en "Rest In Peace Maximum" i bänk (tror den gjorde en 13 000 rpm med en APC 10x6 och bränsle utan nitro och med 15% olja). Tanken var att sätta den i en Q500-modell faktiskt...
Motorn hade säkert gjort ett bra jobb i den modellen men jag skaffade istället en Evolution .40 NT som var ca 50 gram lättare. Så jag sålde den till en kompis som skulle ha den till nån trainer eller nåt.

Ripmaxmotorn gick inte att få att trottla om man inte plockade ut skrotet dom hade tryckt in i ljuddämparen btw.


*** Redigerat av pellebeefmaster klockan 2008-02-10 23:58:47 ***
_____________________________________________________________________________
Varför göra som alla andra när man kan uppfinna hjulet på nytt?

2008-02-11 20:42:02
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Som ni ser i bilden ovan på SK.40:an så är det en ABC motor.ABC betyder att motorn  har kromat mässingsfoder med aluminiumkolv. A= Aluminium, B= Brass (mässing) C= Chrome (krom).En sådan här motor fodrar i princip ingen inkörning alls utan motorn kan i princip köras för fullt direkt från start. I princip alltså...! För säkerhets skull bör man köra några tankar med motorn inställd lite rikt för att försäkra sig om att motorn ska ge max effekti framtiden. Det viktiga är att få till en bra passning mellan kolv och cylinder. På en väl inkörd motor kan man se ett tunt grått band på sidan av kolven, upptill, ca 2mm högt.Det är det här "Bandet" på kolven som tätar mot cylindern när motorn är varm.En repa eller skada på "bandet" och alla heta gaser passerar förbi kolven vilket betyder mindre effekt.


*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-15 15:58:16 ***

2008-02-12 10:25:01
RE:  Det våras för Q-500    
No4
Skicka mail
Hur känns kullagerna? Går den runt lätt eller det några brister? Hur bedömer du kvaliten på dom? Vilken tillverkare är det av dom?
Lagren är som du också vetär ju mycket viktiga i en motor.
Mycket effektförluster och vinster finns där. Hur är det med smörjhålen i vevstaken? Är dom korekta och rätt placerade?
*** Redigerat av No4 klockan 2008-02-12 10:25:46 ***
If it´s too loud.....you´re too old

2008-02-12 21:22:36
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Först lite om GX .40:an igen.
Kyosho GX.40 motorn är välgjord och alla bearbetningsytor är blanka och fina och passningarna verkar helt ok.Som ni ser på bilden av kolven så syns den grå tätningsytan runt kolvens periferi. Man har från fabrik svarvat av kolvsidan ovanför den grå tätningytan för att göra det lättare att få motorn att gå bra från början och snabba på inkörningen.
Vevstaken är bronsbussad i bägge ändar.Två smörjhål finns nertill och ett upptill.
Vevaxeln har inpressad vevtapp och kullagren har stållagerhållare. Lagren verkar  verkar vara av bra kvalite.Vevaxel snurrar lätt och fint när motorn är varm.
Som ni kan se på en av bilderna har cylindern en styrning för cylindern i form av ett tunnt stift vilket gör att cylindern alltid hamnar rätt i förhållande till kolven.


*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-12 21:25:10 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-12 21:29:22 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-15 16:01:41 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-15 16:02:46 ***

2008-02-13 15:14:14
RE:  Det våras för Q-500    
REP
Skicka mail
Sven; Titta en gång till på bilderna ovan. Frontlagret är endast tätat på framsidan. Vilket är att föredra för att förhindra oljesprut vid vevaxeln.
/Per

2008-02-13 17:27:29
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Att ett lager är tätat betyder inte att det förhindrar oljesprut! tätningen är mer till att förhindra att smuts kommer in i lagret.Oljesprutet genom frontlagret kommer av att vevaxlen inte tätar ordentligt i huset.

Tätning av ett lager är inte nödvändigt,tvärt om tätningen bromsar lagret lite så bäst är att köra utan all form av tätning och att använda bra lager...och naturligtvis byta lager då och då.
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-22 13:07:26 ***

2008-02-13 22:27:50
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej igen!
Våren närmar sig! Idag var det solsken och 5 grader varmt (kallt..?)här i stockholmstrakten.Har fixat till ett motorfäste till GX.40:an där cylindern tilltats ca 15grader neråt. Får se om detta kan fixa till motorns beteende i luften.
Här kommer en bild från förra årets Q-500 tävling i Blixterboda förra året. Soligt och varmt var det den dagen...

*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-13 22:32:14 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-13 22:34:18 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-13 22:34:52 ***

2008-02-15 23:46:17
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Blir det bra väder i morgon lördag så forsätter testen med SK .40:an.
Fortsättning på bilden ovan: Så gick starten...

2008-02-16 22:23:23
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Var ute idag och körde SK .40:an.
Motorn varvade med 10x6 RAM 13800-13900v/m och 80/20 soppa. Testade också Graupner Cam-prop 10x6 och fick samma varvtal.

Motorn pinnar på ganska bra i luften om än inte med riktigt samma fart som med  GX:40:an.Men skillnaden är ytterst liten.Det positiva är ända att SK .40:an håller varvtalet betydligt bättre än vad GX.40:an gör när man svänger.Dessutom är den mycket mer lättstartad.
Tyvärr är ljuddämparen av samma typ som flertalet 6,5cc tvåtaktare har idag dvs dämparen är av delad modell som hålls ihop med en genomgående stång. Till skillnad mot GX:40 vilken har 3mm stång har SK .40:an en kraftigare 4mm stång.Nu hjälpte inte den kraftigare stången till utan dämparens 3 halvor lossade ändå.

Nu är det tämligen enkelt att fixa till dämparen själv med silikon och plåtskruv, men att dämparen ramlar isär efter några flygningar är ju inte bra.

Ska pröva mer imorgon.
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-16 22:24:49 ***

2008-02-17 15:54:09
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Var ute och testade SK .40:an idag igen.Allt fungerade helt normalt de första två flygningarna men den tredje flygningen hände något konstigt. När jag lade an fullt sidroder åt höger och flög i knivegg så upphörde plötsligt skevrodret att fungera... hade ingenstyrrespons på skeven alls!...så fort jag släppte sidrodet fick jag full skevroderfunktion igen. När det här hände flög jag rakt fram på fullgas på ganska hög höjd (ca 150-200m)så jag hade lite marginal.

Eftersom jag flög på ganska hög höjd och planet fungerade bra prövade jag igen med att lägga an fullt sidoroder ...samma sak hände igen!Ingen skevroderverkan alls.
-Släppte snabbt sidrodret igen och så fort jag gjorde det hade jag full skevroderkontroll igen! Konstigt!! Va f...är det tänkte jag.

Beslöt att pröva igen en tredje gång!!Lade planet på rak kurs igen,på fullgas. Skevade över på sidan åt vänster och lade planet i kniveg! Samma sak hände igen. Ingen skevroderrespons alls. Egentligen skulle jag ha landat direkt och kollat vad det kunde vara men besöt mig ändå att pröva en 4:e gång!

170 blås på hög höjd och lägger an fullt sidroder höger och flyger knivegg igen...likt förb...kärran lyder inte på skeven...släpper så sidroderspaken direkt och skeven funkar helt normalt igen...!!??????
Beslutar mig för att landa medan planet ännu är helt.
Drar av gasen och tar ett varv över fältet och landar med motorn avslagen.

När jag går fram för att hämta planet rör jag hela tiden skevroderspaken och hör på långt håll hur skevroder servot jobbar.(Voltz servo med mässingsdrev).
Men när jag kommer fram ser jag inte en rörelse på skevrodren...!!!!
Tar av vingen och ser att servooket inte rör sig fast servot i övrigt jobbar normalt. Servooket sitter för övrigt fast på utgående axlen när jag kollar.
-Något har tydligen lossat inne i servot!

När jag sedan tar isär servot ser det ut som en av axlarna (finns 2st)i växellådan hade glidit ur sitt fästhål i plasthuset...!Men helt säker är jag inte.

Vad som fick skevroderservot att lägga av momentant och sedan åter fungera när jag gav sidroder kan jag bara spekulera om...möjligen berodde det på motorvibrationerna i kombination med tyngdkraften "hjälpte" växelådsdrevet att få lite grepp då planet återtog horisontella läge i luften!? Vad vet jag...?
Kan bara konstatera att när planet står där på landningsbanan så rör sig inte skevrodren..!!
Ibland har man tur!

Några varvtal lyckades jag ändå mäta innan kärran började konstra.
10x7 RAM 13100v/m
10x6 APC 13600v/m på 80/20 soppa med Nova Rossi 4A stift.
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-17 16:00:05 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-17 16:19:22 ***

2008-02-18 13:04:50
RE:  Det våras för Q-500    
No4
Skicka mail
Skynda ner på Statoil och köp Triss lott... Voltz servon hade vi ju på medeltiden kör du med Digiplex radio också. (Berglunds radio från Insjön) också?
Skojjade bara lite.....No4.
If it´s too loud.....you´re too old

2008-02-18 16:41:33
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Ja visst Snacka om tur i oturen! Senast jag råkade ut för något liknande var för 30 år sedan. När jag landat min min Lill-Johanna och gick och hämtade planet så var höjdroderservot helt dött...Allt fungerade perfekt i luften!

Tyvärr tar snålheten ut visheten ibland. Voltzservot tror jag var från -85 men istället för att bara ligga på hyllan och "skräpa" tyckte jag att det skulle få komma till användning. -Men va f..satte jag det på skeven för!! Ja, ja så är det! man lär sig aldrig! Eller det kanske man gör, men ibland tar det lite lång tid... Nu sitter det ialla fall ett nytt Spektrum DS 821(JR) servo på skeven.
Kärran är ju ganska gammal,18 år, men man vill ju ändå ha den kvar...

Jag har nu monterat GX.40:an med ca 15 graders lutning...ska se om det hjälper mot "andnöden"!



2008-02-19 20:13:05
RE:  Det våras för Q-500    
Rocketcheese
Skicka mail
I förmiddags var jag ute på Väsbyfältet och luftade min sprillans nya Viper 500 mä tysk kvalitetsmotor. Det gick förtäffligt. (Lite kallt om fingrarna i det hiskeliga proppellerdraget iofs.) Spårar fint i luften och var väldigt lättflugen. Det krävdes dock en hel del (1,5mm) höjd- och skevtrim för at få den att gå rakt. Kanske man bör rikta motorn lite åt höger? Och ett något högre landningsställ hade inte skadat....
Nu måste jag köpa en tachometer så jag åxå kan kolla varv!





_____________________________________
www.uffenygren.se

2008-02-19 21:39:05
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Tjena Uffe!
Kolla att du har tyngdpunkten där Great Planes rekommenderar den "ska" vara.
Jag har för mig att det är 7,5cm från framkant. Min Viper fungerer perfekt där och behöver ingen höjdtrim.

2008-02-19 22:05:13
RE:  Det våras för Q-500    
Rocketcheese
Skicka mail
Jaaaa..lite framtung är den nog allt. Närmare 70mm än 75mm. Men den väger under 1800g så lite bly i baken (planets bak) borde göra susen. Ska prova igen i slutet av veckan om det är väder.
(Jääla schnygg en Viper du har Janne.)


_____________________________________
www.uffenygren.se

2008-02-19 23:48:56
RE:  Det våras för Q-500    
Mats J
Skicka mail
Det är kul att läsa dina motortester jaka, Jag blir nostalgisk för jag lusläste dina tester i allt om hobby då jag var nybörjare.

Intressant att SK.40:an går så bra jag har läst om SK.90:an på RC-groups och dom var nöjda med den trots att den krävde lång inkörningstid.

Mvh Mats J
www.pmfk.org

2008-02-20 09:02:26
RE:  Det våras för Q-500    
No4
Skicka mail
Hej killar. Får också flyga min Vita Viper med höjdtrimm och högerskevtrim. Har riktat motorn lite höger nu och ska provflyga den i helgen. Min andra viper jag bygger har jag filat till stabben noga på så att den verkligen går ner ordentligt i kroppen vid stabbens framkant. Tror att höjdtrimmsproblemet orsakas av att stabben inte kommer på plats ordentligt i framkanten. Kul tråd det här.. 
If it´s too loud.....you´re too old

2008-02-20 20:52:07
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Appropå inkörning. Bägge de här motorerna har i praktiken inte behövt någon inkörning alls. SK.40 körde jag en halv tank på backen och sedan flög jag med nästan max varv...nästan alltså! Det är ju alltid bra om man kör lite rikt de första tankarna i luften. 300-600v/m under maxvarv gissar jag men med full trottelöppniong så man vet att motorn alltid får soppa.

Till skillnad från Webra .40 GT så upplever jag att bägge motorerna (GX:40 och SK.40)är svåra att starta,åtminstone med tomgångskruven utvriden nästan maximalt. (för att möjliggöra att bägge motorerna klarar skarpa svängar där de har svårt att få soppa).
Ställer man däremot in tomgångsnålen korrekt tycket jag att bägge motorerna är lättstartade.Men då blir som sagt tighta svängar ett problem.

2008-02-20 20:58:53
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Appropå inkörning. Bägge motorerna har i praktiken inte behövt någon inkörning alls. SK.40 körde jag en halv tank på backen och sedan flög jag med nästan max varv...nästan alltså! Det är ju alltid bra om man kör lite rikt de första tankarna i luften. 300-600v/m under maxvarv gissar jag men med full trottelöppniong så man vet att motorn alltid får soppa.

Till skillnad från Webra .40 GT så upplever jag att bägge motorerna (GX:40 och SK.40)är svåra att starta,åtminstone med tomgångskruven utvriden nästan maximalt. (för att möjliggöra att bägge motorerna klarar skarpa svängar där de har svårt att få soppa).
Ställer man däremot in tomgångsnålen korrekt upplever jag att bägge motorerna ärlättstartade.Men då blir som sagt tighta svängar ett problem.
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-22 13:05:32 ***

2008-02-22 18:51:11
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Dags för lite information om de kärror vi använder i Q-500 pylon. Först ut det klassiska "Ryggskottet" designad av amerikanen Glen Spickler.
Planet presenterades första gången 1972 i decembernumret  av tidningen "American aircraft modeler" under namnet "Quicky-500".

Anledningen till att Glen konstruerade planet var att man i klubbarna i södra Karlifonien efterlyste en enklare typ av pylonracer som skulle vara både billig  och enkel i konstruktionen och som skulle kunna flygas av nybörjare.
Planet fick därför en fyrkantig kropp och vingen på 500 kvadrat tum kom att
göras med konstat korda (jämnbred vinge), allt för att göra det enkelt för byggaren.
Som ni kan se på ritningen nedan som publicerades med artikeln så hade man uppbyggd sprygelvinge på ursprungsmodellen men idag finns planet att köpa med vinge i balsaklädd cellplast.

Tillverkare av Quicky 500 här i sverige i dag,för er som inte vill bygga direkt från ritning ,är Erik Persson i Säter, Dalarna. Erik tillverkar en mycket fin byggsats med vingar i balsaklädd cellplast och med alla kroppssidor och spant urskurna.
Det enda som saknas i satsen är tank och motorfäste samt landningsställ. Erik tillhandahåller ett ställ i Titan och från Airracing kan man få ställ i flygaluminium.

*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-22 18:52:14 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-22 23:16:00 ***

2008-02-23 19:45:59
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
I början av nittotalet kom "China-Clipper" eller som den också kallades "Sonic 500". Planet tillverkades i Kina i ARF utförande med kropp och vinghalvor redan klara men inte klädda.Att limma ihop vinghalvorna och montera skevroder osv fick man göra själv.

Som alla Q-500 racers har även China-Clipper lådformad kropp och konstantkordvinge på 500 kvadrattum.Men till skillnad mot "Ryggskott" som har symetrisk vingprofil så har China-Clipper en semisymetrisk vingprofil.Det är antagligen vingen som gör att China-Clipper upplevs som "ett bättre flygplan" än Ryggskott.China-Clipper svänger bättre och renare än "Ryggskott".Har man prövat bägge planen så känner man skillnaden direkt. Nu är inte "Ryggskott" allt för dåligt,långt ifrån! Men de flesta som flugit China-Clipper föredrar nog den före Ryggskott.

Vilket plan som är snabbast är däremot inte lätt att uttala sig om då så mycket hänger på den som spakar.

Idag finns China-Clipper att köpa i "fullt ARF utförande" med plastklädd kropp och vinge. Dock skiljer sig dagens China-Clipper från de tidigare årens på det viset att den nyare modellen har bredare och högre kropp.

Enligt dagens regler i Q-500 behöver man inte ha den svarta huven som syns på bilderna nedan.



*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-23 19:48:18 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-23 19:49:42 ***

2008-02-24 23:35:12
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Vad finns det då för andra Q-500 modeller att välja på?
"Ryggskottstillverkaren" i Säter, Erik Persson kom för några år sedan ut med en  ny modell kallad "Dodger", en modell som har sitt ursprung från Amerika.

"Dodger" är ett mer slimmat flygplan än "Ryggskott" och den har en modernare vingprofil och dessutom V-stabbe. Nu kan det diskuteras om V-stabbe är bättre än en konventionell stabilisator och fena; Det finns både för och nackdelar med en sådan.
Helt klart är att i USA dominerar V-stabbe försedda Q-500 flygplan tävlingarna.

Byggsatsen kommer precis som "Ryggskott" levererad med alla kroppsdelar ursågade och vingarna är tillverkade i balsaplankadcellplast. Motorfäste,tank och alla andra små detaljer får man hålla med själv.


*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-24 23:47:09 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-24 23:51:28 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-24 23:55:34 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-25 14:17:07 ***

2008-02-25 21:14:59
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Var ute flög idag! F..vad GX .40 går bra! Vilket varv i medvinden (10x6 RAM)!!! Det tycks faktiskt hjälpa att vinkla ner cylindern ca 15grader,som på Viper för motorn höll varvet lite bättre än tidigare. Nu kunde jag inte pröva mer än en  flygning för dämparen fick för sig att lämna motorn efter bara några minuters flygning...
-Någon som har en GX.40 dämpare liggande.? Ska höra med Roffes modellflyg om han kan greja fram en i morgon. Som jag sagt tidigare, det ska bli intressant att pröva GX:n mot Webra GT .40!
Om bara dämparen kan fås att sitta kvar och motorn kan fås att hålla varvet uppe i 10 varv så vete sjutton om inte Webra får det svårt i framtiden. GX .40:an är vass!
-Någon som prövat Magnum.40, ASP .40 och SC .40 som verkar vara samma motor som GX.40?

Här är en man som kör lite vassare saker än GX.40! Nelson rules!...or?

*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-25 21:18:09 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-25 21:19:15 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-26 16:34:47 ***

2008-02-26 08:17:59
RE:  Det våras för Q-500    
rc_johan
johan@j-gustafsson.com
[quote]Citat från: jaka
Vilket varv i medvinden(10x6 RAM)!!! quote]

varvtalet öker väll inte för att man åker i medvind? det är väll bara ground speeden som ökar.  eller?
_____________________________
//johan
http://www.j-gustafsson.com

http://www.flygfesten.com

2008-02-26 10:27:03
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Vartalet på en motor ökar alltid i medvinden då propellern får lättare att snurra i och med att vinden "pressar på" bakifrån (egentligen minskar vindmotståndet sett ut propellerns synvinklel...enkelt uttryckt det blir lättare för motorn att svinga propellern).

2008-02-26 11:34:30
RE:  Det våras för Q-500    
rc_johan
johan@j-gustafsson.com
spelar det verkligen roll? jag har altid trott att om man flyger så har du samma airspeed oavsett hur det blåser, för man är liksom inne i luftpaketet som rör sig om man jämför mot marken. förstår du hur jag menar? har jag fel?

//fundersam
_____________________________
//johan
http://www.j-gustafsson.com

http://www.flygfesten.com

2008-02-26 12:09:44
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Du har helt rätt i att planet bara känner av den luftmassa den flyger i...men...det tar tid för planet att "känna av" luftmassans fart...och innan det sker, varvar motorn upp då "den märker" att luften den rör sig i nu kommer mot den med mindre fart (medvind)!


*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-26 12:43:26 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-26 16:26:02 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-26 16:27:05 ***

2008-02-26 12:41:32
RE:  Det våras för Q-500    
rc_johan
johan@j-gustafsson.com
jo men ökar varvtalet på motorn så ökar ju oftast farten på modellen.
_____________________________
//johan
http://www.j-gustafsson.com

http://www.flygfesten.com

2008-02-26 16:32:29
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Jovisst ökar farten på modellen också, speciellt när man samtidigt dyker,det var det jag gjorde...lodrätt rakt ner från ca 200m och fullgas!

2008-02-26 16:57:14
RE:  Det våras för Q-500    
Michael
Skicka mail
 
Citat från: jaka
... Vartalet på en motor ökar alltid i medvinden då propellern får lättare att snurra i och med att vinden "pressar på" bakifrån (egentligen minskar vindmotståndet sett ut propellerns synvinklel...


Nej, riktigt så fungerar inte naturen.

Ditt resonemang skulle innebära att det faktum att det blåser skulle påverka planets fart i förhållande till den omgivande luften (IAS =indicated air speed) vid en sväng. Så är det inte.

Om en sväng sker i planflykt med konstant gaspådrag kommer IAS att sjunka något beroende på att det inducerade motståndet ökar vid sväng. Huruvida det blåser eller ej spelar därvidlag ingen roll. Den minskade flygfarten gör att luftströmmen mot propellerbladen får en något ökad anfallsvinkel varför varvtalet tenderar att sjunka något.

Bortser man från förändringar i det inducerade motståndet finns inget som tenderar att ändra flygplanets fart i svängen. Flyger man runt i en sväng med konstant bankningsvinkel kan man ingenstans under varvet notera en förändring av vare sig varvtal eller IAS som beror på något annat än förändringar i inducerat motstånd. Detta kan man lätt konstatera själv om man har möjlighet att flyga med i ett sportflygplan och där observera instrumenten under en sväng.

/Michael

2008-02-26 17:28:53
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Du har helt rätt! Planet rör sig i luftmassan och känner bara av vad som händer där,vilket innebär att planet inte flyger fortare någonstans i luftmassan utan häller jämn fart i förhållande till den omgivande  luftmassan.

Vad jag säger är att planets fart ökade gentemot mig på marken när jag flög i medvind jämfört när jag flög i motvind.Luftmassan flöt ju på med 10-15 sekundmeter gentemot mig på marken,så modellens fart ökade lika mycket.
Likaså ökade varvet på motorn eftersom jag dök kraftigt.

Gör samma sak själv så kommer du att see ditt plan flyger fortare i medvind (i förhållande till marken)och bromsar upp i motvind(i förhållande till marken). Samma sak som en 100m löpare springer långsammare i motvind än i medvind

*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-26 18:11:32 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-26 20:59:10 ***

2008-02-26 20:25:39
RE:  Det våras för Q-500    
cjo
Skicka mail
 
Citat från: jaka
Hej!
Var ute flög idag! F..vad GX .40 går bra! Vilket varv i medvinden (10x6 RAM)!!! Det tycks faktiskt hjälpa att vinkla ner cylindern ca 15grader,som på Viper för motorn höll varvet lite bättre än tidigare.


Hej Janne,
Vad bra att det börjar ordna sig.
Tycker du att GX40 är konkurenskraftig nu?

/cjo

2008-02-26 22:32:29
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Bara det här evinnerliga blåsandet och regnandet slutar så ska jag ut och pröva GX .40 igen. Fick tag i en ljuddämpare hos Minicars i Uppsala idag, bara 108:-. Visserligen en SC .40 dämpare men den är identisk med GX.40:ans.
Har monterat extra långa insexskruvar med looking-mutter så nu ska väl dämparen sitta fast. Tvi tvi!


2008-02-27 10:36:08
RE:  Det våras för Q-500    
P47
Skicka mail
Janne vad tror du SK 40:an kan prestera, är den mycket sämre än GX40:an?

Mvh Jocke

2008-02-27 23:25:37
RE:  Det våras för Q-500    
Eson
Skicka mail
Janne, förutom din dykning så spelar dopplereffekten in i hur du upplever varvtalet i med resp. motvind.

//Thomas

2008-02-27 23:26:09
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Tjena!
SK.40:an verkar aningen svagare än GX.40:an...men det skiljer inte mycket i fart.
Jag tycker bägge motorerna är mycket prisvärda. SK .40 kostar $50.00 hos Hi-models i Kina och den levereras på några dagar utan några tullavgifter alls eftersom den kostar under 500:-.
ASP, som är identiskt med GX.40, kostar $58.00 hos samma firma.


Åter lite information om de flygplan som vi flyger med i Q-500 pylon.

Det Amerikanska företaget "Great Planes" kom för några år ut med en ARF modell med namnet "Viper" (huggorm). Planet var direkt avsett för Q-500 pylon och hade kropp tillverkat i balsa och plywood och vinge i balsaplanked cellplast,dessutom V-stabbe.
Vipern kunde fås i två färger, vit och röd MonoKote.
Viper blev snabbt populär för nu kunde man få en färdigbyggd pylonmodell för strax under 1300kronor och slapp bygga själv...
Fortfarande finns vipen kvar i Great Planes sortiment och vi får hoppas att planet kommer att få finnas kvar åtskilliga år framåt, för det behövs färdigbyggda flygplan om fler ska få upp ögonen för racing.







*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-27 23:44:02 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-27 23:44:45 ***

2008-02-28 07:48:12
RE:  Det våras för Q-500    
No4
Skicka mail
Hej Janne. Grymmt läcker målning du har fått till. Hur gör du när du gör om ARF kärror och lackar så här? Drar du av orginalfilmen eller målar du uppe på den? Hur får du färgen att fästa på plastfilm? Gör du några modifieringar på modellen. Hjulen håller visst inte enligt en del?

Själv har jag satt ihop 2st "Viprar" i vinter. Dom är ju färdigklädda (Röd eller Vit) när man får dom. Jag önskar att Great Planes framöver kommer att erbjuda dom i fler färger. Mina är nog inte lika läckra som dina men jag har "snabb byggt" dom medans spacklet torkar på min 1/4 Mustang som är det bygget som jag prioriterar numera. Jag sätter ihop och innstallerar, dekorerar mm en Viper på en vecka (ca 12-15 timmar, blir lite sena kvällar utan TV. 


If it´s too loud.....you´re too old

2008-02-28 17:32:28
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Halloj Jonas!
Plastfilm du vet! Bara riva av den gamla och på med ny Oracover.Viper är förresten klädd med Monokote.Oracover är bra mycket bättre!

På bägge mina två Viper så har hjulnavet lossat vid första landningen! Det är bara ipressat i "däcket". Likadan kritik har kommit från amerikanska flygare så man undrar hur Great Planes tänker egentligen, man verka inte ta åt sig av kritiken. Hur är det med dina hjul? Sitter naven fast?

Var ute och flög idag igen(sportlov ni vet!)
GX.40:an går som ett skållat troll! Det där med att vinkla ner motorn ca 15grader verkar ha gjort susen för nu håller motorn varvtalet bättre i kurvorna.
Sedan har jag öppnat tomgångsnålen maximalt för att få största möjliga trottelöppning, men då blir tyvärr motorn svår att starta.

Min gamla China-Clipper går nu fort att en massa grejer börjar lossa från planet.Det börjde med en trottelskruv lossade och låg och rasslade inne i kroppen när jag plockade upp planet efetr första flygningen; men den har lossat vid andra tillfällen ... ljuddämparen har jag redan nämnt tidigare men idag så lossade även höjdroderservots skruvar...och höjdrodret sitter oåtkommligt inne i bakkroppen.Typiskt! Men det var ju 10-15 år sedan jag satte dit servot så jag ska väl inte gnälla.
Av en händelse upptäckte jag felet när jag tryckte på höjdrodret.Tycket det verkade konstigt med så mycket glapp!? Tidigare har rodret varit alldeles stumt när man tryckt på det, men nu glappade det några millimeter. Väl hemma var det bara att sätta kniven i undersidan på flygkroppen för att se vad som var fel...och fel var det: alla fyra skruvarna som höll JR 511 servot satt löst,dessutom hade plastlinken glappat upp hålet i servoarmen...Tur att kärran kom ner hel...andra gången, tvi ,tvi!


*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-29 17:24:20 ***

2008-02-29 19:35:02
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!
Var ute och flög idag igen. Blir mer och mer imponerad av GX.40:an. Den går som ett skållat troll med både 10x6 och 10x7 propeller (RAM och APC). Det är nästan så att varvtalet blir för högt med 10x6,den varvar som f...och det är väl därför alla skruvar lossar i min gamla modell.Idag satt allt fast tack och lov! Antagligen för att jag CA limmade fast skruvarna till höjdroderservot.

Dert är svårt att avgöra vilken propeller som är bäst.Motorn varvade 13400V/m med 10x7 RAM och mig veterligen kommer ingen Webra upp i samma varvtal...? Åtmintone inte min Webra GT.
Med 10x7 RAM och APC går GX.40:an tyst och fint i luften och tusan vet om inte farten är lika hög som med 10x6...

Lite tips igen! Ni som har tänkt er att bygga en Viper till årets Q-500 tävlingar...kolla skevroderlinkaget! På mina två Viper så har skevlinkaget  glappat i vingen. På den första kärran märkte jag det inte förrän den var färdigklädd men på den andra så beslutade jag mig för att skära upp vingen och undersöka vad som var fel. Bara fram med kniven och skära genom glasfiberförstärkningen längs vingens undersida. Och vad ser jag?! Jo! Att man har använt sig av för stort plaströr som lagringsyta för pianotråden! Hur fixar man nu det här med linkaget sittande kvar i vingen???

Att ta bort det gamla röret var inte svårt, bara att skära med kniv. Men hur får man dit en nytt plaströr utanpå pianotråden utan att ta bort pianotråden från vingen!!??
Efter mycket funderande så kom jag på att det gick om man skar ett spiralformat snitt i ett sugrör  och försiktigt tryckte ner sugröret samtidigt som man vickade fram och tillbaka med pianotråden..! Och faktiskt, det blev helt tätt! Någon skarv i sugröret syntes knappt! Sedan var det bara att punktlimma dit plaströret med lite 5min epoxy och täcka spåret i vingen med lite balsa.


*** Redigerat av jaka klockan 2008-02-29 19:36:18 ***

2008-03-01 13:16:46
RE:  Det våras för Q-500    
M.Kilbro
Skicka mail
Hejsan alla Q-500 flygare
Jag har precis inhandlat en ny Webra speed 40 motor. Alla säger att kvaliten på webra motorerna ska vara en av dom bästa. Men enligt mina ögon på utsidan av motorerna så är ju gjutningen på dom rejält slarvigt. Så då enligt mitt tycke hur ser dom då ut på insidan?. Kollade på Andreas Karlssons webra som verkar ha varit med ett tag så såg då inte den motorn ut som min gör, den såg blank och fin ut inte nåt slarv där inte. Har Webrorna blivit sämre eller kommer dom från någon Chinafabrik. Tycker att en motor som man betalar 1600kr ska vara i betydligt bättre kvalite än denna. Se själva.








Har någon fått något liknande exemplar? Eller är det den här årsmodellen på dom?
Kom gärna med synpunkter.
Mvh. Mikael Kilbro

2008-03-01 13:45:34
RE:  Det våras för Q-500    
Proos
Skicka mail
Ett slitet utryck: Det är ju insidan som räknas! Sluta vara så utseendefixarad Herr Kilbro

Nä skämt åsido, min motor såg lika ut när jag handlade den 1996! Sen är ju iofs min en Webra 1034. Vet inte skillnaden.




Och efter några år så ser motorn ut så här i alla fall! Om man strider till sista metern så :)


Kör hårt Micke!

MVH
//Andreas
*** Redigerat av F3DAndreas klockan 2008-03-01 13:52:04 ***
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2008-03-01 16:04:19
RE:  Det våras för Q-500    
rc_johan
johan@j-gustafsson.com
den där kärran känner jag igen andreas.
kroppen lever än idag.
_____________________________
//johan
http://www.j-gustafsson.com

http://www.flygfesten.com

2008-03-01 22:24:15
RE:  Det våras för Q-500    
jaka
Skicka mail
Hej!

Åter till nästa plan i serien om Q-500 racers.
Firman Top Models i Tjeckien tog för några år sedan fram en Q-500 racer med namnet "Grand Chelem". Förra året kom man med en förbättrad version av planet,fortfarande med namnet "Grand Chelem". Precis som Viper är Grand Chelem( någon som vet vad namnet betyder) så är planet högvingat och har V-stabbe.Som så många R/C flygplan idag så kommer också Grand Chelem i ARF utförande,vilket betyder att alla delar kommer färdigklädda med plastfilm och att alla nödvändiga tillbehör finns med.
Går ni in på Top Models hemsida kan ni se fler bilder. Enligt uppgift så säljs planet av Air-Media i Sverige.
Mig veteligen har ingen använt det här planet på någon Q-500 tävling men har någon flugit det så hör gärna av er med lite info om flygegenskaper och dyl.


Något som jag tyckte var svårt när jag började modellflyga för ett antal år sedan, var att fästa motorn i motorbockarna. Här måste man ju antingen borra och skruva fast motorn med genomgående skruvar, fastsatta med muttrar på baksidan eller ännu hellre borra och gänga i motorbocken,vilket ju är ser lite snyggare och "proffsigare" ut.Bägge sätten fodrade precision och det hade man väl inte direkt i början (om äns nu...).
Så här gör jag idag.

Man börjar med att placera motorn i motorbocken,naturligtvis har man kollat att motorbockens "armar" är plana innan man börjar ...ett ojämnt fäste gör att motorn kan deformeras när den blir varm (aluminium är ju mjukt...). Jag har hittils inte sett något motorfäste som är helt plant...Men det är ju bara att fila lite så blir det plant.




Ibland brukar jag punktlimma fast motorn på motorbocken med Ca lim, det går sedan lätt att bara peta bort limmet efter att man skruvat fast motorn med första skruven.-Håll i varje fall fast motorn hårt i handen!
Tag en borrmaskin med en extra lång borr och borra ett grunt hål (ca 0,5mm djupt)i bocken med motorn som mall! Använd 3,5mm borr om du planerar att använda 3mm skruvar så att du får stöd emot hålets sidor!!På bilderna nedan så borrade jag med 4mm borr då hålen i GX.40:an är 4mm i diameter.








Efter att jag borrat det grunda hålet tar jag bort motorn och borrar sedan med en mindre borr rakt igenom fästet, i det här fallet med 3,3mm borr som är lämplig när man ska gänga med 4mm gängtapp.



Här har jag satt fast motorbocken i en skruvtving och borrar med pelarborrmaskin men det går bra att även använda handhållen borrmaskin och hålla motor och motorbock med andra handen.



När man så borrat är det dags att gänga.I det här fallet med 4mm gängtapp. Det går bra att gänga i både plast och aluminium.


När man så gängat det första hålet skruvar man fast motorn med en insexskruv.
Sedan är det dags att forsätta med de andra hålen. -Mer om detta imorgon!

Fortsätter väl här  fast tråden nu forsätter i del 2.
Lägg märke till att man bara fäster motorn i En skruv, helst en insexskruv av svart modell (som är hårdast).

Som ni ser i bilden ovan sitter motorn nu sitter fast i en skruv!

Nu är det dags att borra de 3 övriga hålen! Tag den långa 4mm borren och bara borra grunt där hålen ska vara. Använd motorns hål som mall.Se bilden ovan



Bilden ovan visar de grunda borrhålen.
Nu är det dags att borra med 3,3mm borren och sedan gänga!


*** Redigerat av jaka klockan 2008-03-01 22:28:23 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-03-01 23:01:09 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-03-01 23:04:44 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-03-01 23:08:04 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-03-01 23:10:47 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-03-01 23:13:04 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-03-01 23:21:47 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-03-01 23:24:52 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-03-01 23:28:33 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-03-02 20:35:50 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-03-02 20:38:43 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-03-02 20:42:28 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-03-02 20:44:11 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-03-02 20:45:44 ***
*** Redigerat av jaka klockan 2008-03-02 20:47:09 ***

2008-03-01 22:34:05
RE:  Det våras för Q-500    
Jonas
Skicka mail

Moderator
Tråden fortsätter i Det våras för Q-500 (del2)

/ Jonas

-= Att mäta är att veta =-

2008-03-01 22:37:15
RE:  Det våras för Q-500    
M.Kilbro
Skicka mail
Jahapp ja då ska väl den se ut på det viset då Andreas. Då kör jag in den å accepterar att den ser ut som den gör då Vi ses väl i bygglokalen imorgon natt.