Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: Segel/Hang / NEMERER nu skelett färdig
2008-01-16 19:24:17
NEMERER nu skelett färdig    
GliderKing
Skicka mail
Efter ca 3 veckors solsemester över Jul/Nyårs helgerna så är jag bra bygg sugen...! limmade ihop båda vingarna nu i förra veckan så nu är kärran trä skelett färdig.

Dax att börja planka kroppen. Klädsel (Oratex antik) är beställd till vingar/stabbe. Kroppen kommer efter balsa plankningen att plankas med plywood 0,4mm bitar och slutligen lackas, troligtvis med ngn brun färg brytning.

Krister B, ett tips till dig när du skall bygga ihop vingarna (dvs om du inte redan gjort det..!) är att skära ut en negativ bygg jigg till båda ving halvor o. därefter lägga balken i mitten för att sedan limma dit resp. spryglar. Du skall bygga vingarna upp o. ner dvs du lägger ving balkens raka ovans ida neråt i frigo jiggen....Passar på att Tacka min klubbkompis, Kalle T, som hjälpte mig att skära ut mina jiggar.

För fler bilder gå in på vår klubbhemsida, ÅMFK där du även kan se Kalles Sperber Junior ta form.





*** Redigerat av GliderKing klockan 2008-01-16 19:34:23 ***
*** Redigerat av Granath klockan 2008-01-19 10:38:45 ***
Rolf Maier
Ållebergs Mfk;www.rcflyg.com





2008-01-16 21:33:57
RE: NEMERER nu skelett färdig    
Finnräser
splugenpass@hotmail.com
Nu du KB - fick du allt lite sporre va?! Ser fin ut. Om lappfinnen Markku lägger ut bild snart på sitt Habichtbygge - då går jag i spinn... (suuuck)
Lycka till med kärrorna, gubbs!
Är bara liiiite avundsjuk.
Hälsade

Tommi
PS. Vad är det för profilval på Nemerer? Habicht har rätt lämplig gammal HQ 1,5 vilket känns alldeles lagom till den. Hur stor blir Nemerer i spv? DS.

2008-01-16 21:49:16
RE: NEMERER nu skelett färdig    
GliderKing
Skicka mail
Hallo Tommi!

Här är tillverkarens data:

Technische Daten 

Maßstabe  1:4
Spannweite  500 cm
Länge   200 cm
Flügelfläche  143 qdm
Fluggewicht  ca. 8,5 kg
Flächenbelastung 59 g/qdm
Profil   SD 7080
Steuerung  Höhe, Seite, Querruder, Schleppkupplung

Den blir en läcker bit......

Krya på dig Tommi o. lev "lugnt"!

Rolf Maier
Ållebergs Mfk;www.rcflyg.com





2008-01-16 22:04:52
RE: NEMERER nu skelett färdig    
Krister
Skicka mail
Rolf: tack för tipset. Jag kommer nog att återkomma med frågor när jag börjar bygga. Min Nemere ligger forfarande orörd i lådan. Just nu bygger jag på min LS5:a. Nemere får vänta.

Rolf: Har du tänk sätta in luftbromsar? Jag läste nån stans att Nemeren renoverades efter kriget och då satte man i "Göttingen-type airbrakes". Någon som vet hur dessa kan ha sett ut?

Jag funderar på att sätta in vanliga bromsar på undersida så ovansidan förblir skalalik. Fungerar det eller är det en dum idé? Hur blir bromsverkan?

Här kommer ett par bilder på Nemerens cockpit och roderdetaljer. De är intressanta om man vill göra den riktigt skalalik.

mvh
Krister




-------------------------------------------------------
http://www.bergenfeldt.com

2008-01-17 13:37:29
RE: NEMERER nu skelett färdig    
GliderKing
Skicka mail
Hej Krister!

Tackar för skisserna, kan komma till pass....om jag beslutar mig för ett äkta skala utseende....Får se vad ork o. tiden räcker till.

Luftbromsar; jag funderar på att dela skev rodren i två delar o. använda mig av kråk broms.....verkar enklast...jag har sett att ngn amerikan gjort detta. Det är ju en välbeprövad metod.

Ha det

Rolf Maier
Ållebergs Mfk;www.rcflyg.com





2008-01-17 18:33:00
RE: NEMERER nu skelett färdig    
JohanS
Skicka mail
Rolf? Neeej! kråka på sån fin kärra? Det är väl inte så svårt att montera
dessa innanför Querruder!!!



Mvh

Johan Sjöborg
Köp inte ett flygplan du inte har råd med, om det inte är absolut nödvändigt!


2008-01-18 17:26:05
RE: NEMERER nu skelett färdig    
Krister
Skicka mail
 
Citat från: JohanS
Rolf? Neeej! kråka på sån fin kärra? Det är väl inte så svårt att montera
dessa innanför Querruder!!!



Vad menar du? Montera bromsar innanför skevrodret? Vad visar bilden?

Jag vill att ovansida ska vara så skalalik som möjligt. Därför frågade jag om bromsar på undersidan. De skulle då sitta nära balken. Någon som provar bromsar på undersidan av vingen? Hur blir bromsverkan?

mvh
Krister
*** Redigerat av Krister klockan 2008-01-18 17:26:48 ***
-------------------------------------------------------
http://www.bergenfeldt.com

2008-01-18 19:24:28
RE: NEMERER nu skelett färdig    
ArchAngel
Skicka mail
 
Citat från: Krister
 
Citat från: JohanS
Rolf? Neeej! kråka på sån fin kärra? Det är väl inte så svårt att montera
dessa innanför Querruder!!!



Vad menar du? Montera bromsar innanför skevrodret? Vad visar bilden?

Jag vill att ovansida ska vara så skalalik som möjligt. Därför frågade jag om bromsar på undersidan. De skulle då sitta nära balken. Någon som provar bromsar på undersidan av vingen? Hur blir bromsverkan?

mvh
Krister


Meningen med spoilers är väl som namnet antyder? Förstörare.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det aerodynamiken på vingens ovansida man vill förstöra med spoilers. Det är där man får den stora verkan att vingprofilen förstörs så mycket som möjligt för att tappa bärighet.

Undersidan på en vinge är väl inte lika viktig när det gäller aerodynamiken?
//Ursäkta mig, du har min Phoenix i din nacke...

2008-01-18 19:43:12
RE: NEMERER nu skelett färdig    
Markku
Skicka mail
Helt rätt Johan, broms på undersidan kan t.o.m. ha motsatt effekt och fungera som klaff.

Krister kan du inte montera DFS-bromsar, dom var vanliga på den tiden och är enkelt att tillverka.

/Markku

2008-01-18 23:44:03
RE: NEMERER nu skelett färdig    
Krister
Skicka mail
DFS-bromsar: Jo, det kan man väl sätt in. Men än så länge så vill jag göra den så skalalik som möjligt. Som jag skrev tidigare så utrustades Nemeren senare med "Göttingen type airbrakes". Någon som vet hur de såg ut?

Fast det blir väl som vanligt att man tar genvägar för att man tröttnar och vill bli klar fort.

mvh
Krister
-------------------------------------------------------
http://www.bergenfeldt.com

2008-01-19 10:24:43
RE: NEMERER nu skelett färdig    
Gee_Bee
Skicka mail
Nu har jag läst denna fråga om Göttingne airbreaks så jag själv börjar undra.

http://www.freeweb.hu/gliders-fega/nemere.html
Här pratar de om Göttingen Airbrakes, det är kanske den referns som Krister använder? Det är dock mycket sparsammt beskrivet. Men om man klurar lite på hur skevroderna kunde användas som klaff så undrar jag ifall det inte är så att de även kunde användas som broms om man bara klaffade tillräckligt mycket. Frågan är om de gick upp eller ned? Upp ger ju en stabilare flygning, medans ned ger en bättre bromsverkan.

Det finns ju inte så många alternativ till broms
- Schempp-Hirth, vilket är vanligast idag.
- Schempp-Hirth konstruktionen fast på båda sidorna om vingen, typlist för trä&duk som skall klara dykkravet på Vne i vertikal dykning.
- DFS, eller Deutche Flug Smällen som vi säger. Är inte alls lika effektiv som SH-bromsar.
- Half DFS, vanligtvis bara på ovansidan förekommande på motorseglare idag.
- Bromsklaff alá PIK-20 och några ASW maskiner, bra broms men ringa skevroderverkan, stall och spinegenskaperna kan vara riktigt usla.
- Fowler klaff (bara på Blanik L13 idag ?)
- Slots (inte på segel va?)

Och så den sista som jag gillar mest: Bromsskärm. Vanligt förekommande på Polska 60&70-tals maskiner. Det gäller att planera sin landning eftersom bromsverkan är lite digital och bara halft reversibel. Dvs ut med skärm, dumpa skärm, ingen skärm kvar...

Vad Göttingen kan vara av de ovan så är det nog half DFS som ligger närmast, men jag är osäker. Vi skall ta i beaktning att i exemplet ovan så var det en ombyggnation, det innebär att man hälst inte gör allt för mycket struktruella ändringar. Skevroder klaffen är en rimlig lösning.
-------------------
Några av mina flygplan:
-Big Lazy Bee -- Scorpion F5J-400

2008-01-19 14:51:16
RE: NEMERER nu skelett färdig    
JohanS
Skicka mail
 
Citat från: Krister

Vad menar du? Montera bromsar innanför skevrodret? Vad visar bilden?

Jag vill att ovansida ska vara så skalalik som möjligt. Därför frågade jag om bromsar på undersidan. De skulle då sitta nära balken. Någon som provar bromsar på undersidan av vingen? Hur blir bromsverkan?

mvh
Krister


Min bild kommer upp om man skriver in "Göttingen Bremseklappen" i google
kolla själv Krister.
Min tanke är att om man vill dölja en broms så går det att lägga en klaff i förlängningen av skeven in mot kroppen. Kolla överläppen på min bild och jämför med din översikt.det krävs dock att man kapar bakkanten och "Hingar"
den i nederkant.

Förstår du min tanke nu Krister?

Johan

Köp inte ett flygplan du inte har råd med, om det inte är absolut nödvändigt!


2008-01-22 12:14:57
RE: NEMERER nu skelett färdig    
Krister
Skicka mail
Nu har jag fått reda på vad Göttingen luftbromsar ser ut. Det helt enkelt samma typ som Schempp-Hirth bromsar. Se bilden nedan.

mvh
Krister




-------------------------------------------------------
http://www.bergenfeldt.com

2008-01-22 12:16:07
RE: NEMERER nu skelett färdig    
Krister
Skicka mail
Här kommer ytterligaren en bild på Nemeren.

mvh
Krister


-------------------------------------------------------
http://www.bergenfeldt.com

2008-02-17 20:13:33
RE: NEMERER, bygget går framåt...    
GliderKing
Skicka mail
Bygget fortskrider enl. planerna....att få modellen skelett färdig gick relativt snabbt...det som tar tid är resten! Här några bilder på servo uppbyggnaden, höjdroder delen samt plankningingen som påbörjats. I skrivande stund så är båda vingarna färdig balsa plankade, nu återstår att få hem 0,4 plyfa som jag skall beklä över balsan samt valnötsbetsa o. lacka o. antik solartex skall på. M.a.o snart färdiga vingar. Kroppen är också balsa bekläd till 2/3delar.Innan plyfan skall på...och sedan är det klart! Servona till höjd o. sida med linkage är oxå klart. Här några nya bilder.
Fler kommer på  hemsidanÅMFK

Här passas vingbalkarna in mot kroppen


Höjd roder uppbyggnaden med kullager


Servobryggan med höjd/sidoroder servona


Vingarna passas in mot kroppen

Skevrodren under uppbyggnad


Balsa plankad vinge i negativ frigolit form


Plankad vinge på ovansidan


Krister, du kan få låna mina frigolit formar till ving uppbyggnaden, dessa underlättar jobbet med att få en rak vinge, då man limmar spanten direkt mot balken o. i rätt utskuren negativ form.

Fler bilder på den klara plankningen kommer då jag hinner ta nya kort.

*** Redigerat av GliderKing klockan 2008-02-17 20:25:15 ***
Rolf Maier
Ållebergs Mfk;www.rcflyg.com





2008-02-18 20:42:36
RE: NEMERER nu skelett färdig    
Krister
Skicka mail
Rolf, ser maffigt ut. Jag får nog inse att mitt Nemere-bygge kommer igång först till hösten. Det är så mycket annat som ska göras under våren. Mitt byggge av LS5 fortskrider så sakteliga. Tack för erbjudandet: Jag lånar gärna dina friggoformar till vingbygget.

mvh
Krister
-------------------------------------------------------
http://www.bergenfeldt.com