Svenskt Modellflyg



                

Bläddrar i: Byggforum / Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4
2007-11-29 16:52:56
Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Proos
Skicka mail
Del 1
Del 2
Del 3

Startar nu den Fjärde tråden! Sorry grabbar och tjejer för det. Trodde aldrig det skulle bli så många...

I början av denna tråd så kommer jag att knyta ihop säcken lite. Tänkte göra en liten Artikel om hur man tillverkar formar, samt hur man gjuter i dom. (på det viset jag gör)

Hoppas ni har synpunkter och idéer på det hela!

Sedan kommer självklart fortsättningen på rysaren "kommer vi någongång kunna gjuta något vettigt från den tänkta Jart-formen"?

Som sagt, skall sätta mig någon kväll och försöka fixa några artiklar!

*** Redigerat av F3DAndreas klockan 2007-11-29 18:30:18 ***
Efter noga övervägande så tror jag att jag skriver in dom som en serie i MFN först. Kan vara kul att få det i pappersform med. :)
***

MVH
//Andreas
*** Redigerat av F3DAndreas klockan 2007-11-29 16:53:56 ***
*** Redigerat av F3DAndreas klockan 2007-11-29 18:30:18 ***
*** Redigerat av F3DAndreas klockan 2007-11-29 18:30:55 ***
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2007-11-30 17:38:41
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Mikael_jo
Skicka mail
bra med en artikel!
hur gåre med bilderna? är välldigt sugen på att se hur det blev i senaste gjutningen. fixat en näve mylar idag så de kommer me posten nästa vecka så då hoppas jag man får se några vingar snart :)

en liten undran, kan den vara såhär ihoprullad när den skickas? har nog något kartongrör i den här dimmensionen som ja kan linda upp de på men tänkte mest så de inte inte håller formen och vill rulla ihop sig själv senare :)


_______________________________________________________________________________

//Mikael (Årets Pepparkaksflygplatsbyggare 2005)

"What goes down must come up"

2007-11-30 18:08:52
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
kajakmannen
kajakmannen@hotmail.com
Ser kanonbra ut Mikael

Själv så är jag nyhemkommen från Hamburg. Skall dock åka tillbaka om ca. 48 timmar :S

Har en påse i väskan med 12 Dymond servon  :D hehe 

MVH / Anders Molin

2007-12-01 15:55:50
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Proos
Skicka mail
Kanontack Mikael!! Och det går alldeles utmärkt att ha den hoprullad!
Jag mailar dig angånde min adress osv

Tack Tack!


Och bilderna kommer... har varit lite mkt nu med förlovning m.m :)

//Andreas
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2007-12-03 02:41:32
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
El-Eje
Skicka mail
 
Citat från: F3DAndreas


... har varit lite mkt nu med förlovning m.m :)

//Andreas


Din Förlovning?? Grattis!!!
Mvh
El-Eje
Papperspills-mästare -06

2007-12-03 04:44:16
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Proos
Skicka mail
 
Citat från: El-Eje
 
Citat från: F3DAndreas


... har varit lite mkt nu med förlovning m.m :)

//Andreas


Din Förlovning?? Grattis!!!
Mvh


Stort tack Eje!

MVH
//Andreas
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2007-12-03 08:33:03
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Kalle_Flygare
extremflyg@hotmail.com
Man får Grattulera =)

2007-12-03 22:11:34
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Eson
Skicka mail
Grattis Andreas!
Förresten, bra ide att publicera i MFN först!

2007-12-04 00:49:53
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
oestling
oestling@telia.com

Moderator
Stort grattis till er från mig också!
Blev det kolfiber eller guld direkt?
.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
/Magnus Östling - FlyingGiants Hard Man - Rockin´& Rollin´
Det går fortare lodrätt!   Riktiga män flyger på "trettifem"

www.oestling.net

2007-12-04 08:08:31
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Wahlberg
stefan@momentum-mt.se
Grattis även från Örebro.
Hinner du med flyget nu ?

Intresannt det där med kolfiber i ringarna, har faktiskt funderat på att göra några själv, kanske man skulle kunna sälja på någon dyr affär.

/Stefan

2007-12-04 09:16:24
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
kajakmannen
kajakmannen@hotmail.com
Det blir shysst med epoxyallergi eller så får man springa runt med nitrilhanskar hela tiden  kinkit värre. :)

MVH / Anders Molin

2007-12-04 14:25:06
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Wahlberg
stefan@momentum-mt.se
Ja och dom finns ju både i grönt och blått !

Men nu är det ju så att härdad epoxi inte är allergeniskt.

/Stefan

2007-12-04 19:08:38
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
kajakmannen
kajakmannen@hotmail.com
Plus att man borde ha blivit imun vid det här laget  ;)
MVH / Anders Molin

2007-12-04 23:35:33
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Proos
Skicka mail
Stort tack från er alla!
Kolfiberringarna som jag gjorde i sälen i år blev använda ett tag. Men nu är det en guldring som sitter där. (tycker dock att koliberringarna är snyggare ;))

Så vad har hänt i hobbyrummet då? Ja inte så mkt, mest missar har det blivit.


Den tredje nosen på gång att gjutas. Nu med en vävblandning av 49g + 80g + 163g glasfiberväv samt en del kolrovingar. På bilden ser ni hur ballongen är ditsatt på röret.


Nu är det bara att lägga dit den andra formhalvan


Det var ungefär 2 minuter efter denna bilden som problemet uppkom!! Klämmorna var inte starka nog, eller formen nog stark rättare sagt! Den delade på sig när jag tryckte i luft.


Efter många försök så trode vi att det skulle funka endå.


Resultatet blev som jag kände på mig, KATTSKIT! det blev bubblor efter hela kanten nästan. Men trots allt så känns det lovande med vikt/styrka på nosen.


Så vad göra mer än att förstärka upp formen så man kan skruva ihop den med regäla tvingar. 20mm spånskiva får agera styrka denna gång.


Känns som detta hade varit lättare att göra då man gjöt av det i ett tidigare skede! Japp jag LOVAR att jag skall förstärka upp mina formar mer nästa gång jag gör någon!


Hoppas PU-lim duger. När detta har torkat skall ett lock av en till spånskiva limmas dit utan på alltsammas.


PU-lim måste vara det mest ostabila lim som finns, det bara Jäser! haha

Vad har mer hänt då?
Jo jag har börjat lite smått med nya fenor och stabbar


Gamla FUMD fenan i bakgrunden, samt den nya Natrix fenan. Duger denna yta?! Är det bättre att ha spännvidd, eller korda?


Några stabbar/fenor ihoplimmade. Testar att bagga dessa först för att få en viktangivelse. Blir de för tunga så får jag återgå till rosa igen. Men den här foamen är så stark så det skall bli kul att se. (Finnfoam)

Det var allt för denna dag.
Kommer mer då jag byggt upp formen.

MVH
//Andreas
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2007-12-05 08:03:47
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Wahlberg
stefan@momentum-mt.se
Hej,

Ja det blir ett ganska högt tryck på formen när man använder ballongen.

Gällande fenan så vet jag inte vilket som ger bäst resultat, håller man sig inom normala kordor/spännvidd så tror jag inte det spelar någon roll.
Det viktiga är dock ytan. Ju större yta desto rakare kast (om nu bara röret håller)
Vi kör med 2,3 dm2 i fenyta, så att det greppar ordentligt.

/Stefan

2007-12-05 08:22:49
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Granath
Skicka mail

Moderator
ser kalas ut Andreas.. synd där med formen.. men de är väll så man ska lära sig den hårda vägen annars fastar det iallfall inte :) som du sa ska bli kul att se hur det blir med vita foamen av att dömma på skivorna så var det jäkligt starkt :) hoppas på en bygghelg nu bara :)

2007-12-05 10:54:12
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Jubel
Skicka mail

Tjenare Andreas

Du såg ju min form...
Man kanske måste göra misstagen själv innan man lär sig ;-)

För att minska på luftbubblorna:
Prova att lägga in en porös väv (som inte fastnar i epoxy) mellan väven och ballongen så att luften har nånstans att ta vägen när ballongen blåses upp. Har inte provat det själv än, men har sett tekniken på RCGroups.

Jag använder själv inte finnfoamen(42kg/m3) till bakpartiet, känns som lite overkill. Jag använder en foam som väger 37kg/m3. Den vanliga blåa (32kg/m3) funkar nog också bra.
Den rosa foamen som du har använt tycker jag känns lite för mjuk(tror den är 28kg/m3).

Lycka till.

/Peter J


2007-12-05 12:15:59
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Proos
Skicka mail
 
Citat från: Jubel

Tjenare Andreas

Du såg ju min form...
Man kanske måste göra misstagen själv innan man lär sig ;-)

För att minska på luftbubblorna:
Prova att lägga in en porös väv (som inte fastnar i epoxy) mellan väven och ballongen så att luften har nånstans att ta vägen när ballongen blåses upp. Har inte provat det själv än, men har sett tekniken på RCGroups.

Jag använder själv inte finnfoamen(42kg/m3) till bakpartiet, känns som lite overkill. Jag använder en foam som väger 37kg/m3. Den vanliga blåa (32kg/m3) funkar nog också bra.
Den rosa foamen som du har använt tycker jag känns lite för mjuk(tror den är 28kg/m3).

Lycka till.

/Peter J




Hehe ja du man är väl som ett barn.. "Kan själv" Men jag skall naturligtvis ta åt mig av andras byggteknik. Det lönar sig i långa loppet :) :)

Finnfoamen är nog för tung, men jag måste bara prova. stabbarna skall jag inte ha till F3K, utan Hang. Det var mest fenan som jag ville prova. Men du har säkert rätt där med.

MVH
//Andreas
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2007-12-05 19:50:12
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Proos
Skicka mail
En liten bild på kolfiberringarna samt de nya i guld. Ja jag ser då ingen skillnad ;)



MVH
//Andreas
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2007-12-06 09:03:50
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
lellky
Skicka mail
Sitter å funderar på konsekvenserna om ringen i sagan om ringen hade varit i kolfiber istället
______________________________________________________________
Modellflyg; än så länge ett substitut för att flyga på riktigt.


2007-12-12 22:41:16
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Proos
Skicka mail
Har ett problem! Har nu provgjutit 4st nosar i formen! Formen blev jättebra då jag förstärkte upp den. Nu kan jag skruva fast den i bänken med ordentliga tvingar. Så det funkar. Men problemet är att luften fötrsvinner ur ballongen undertiden det härdar så att skarven blir dålig. Det är ju så lite luft som är i ballongen så det minsta luft som försvinner är ju öderstigert! Hur göra?

Kan man blåsa upp ett cyckel däck med luft och koppla på det på röret efter det att man har blåst upp ballongen? Och på så vis tvinga in ny luft i ballongen om det nu skulle pysa ur. Har inte hittat någon läcka heller. Har doppat ner bilventilen som sitter på röret i vatten (med fullt tryck på ballong) och det bubblar inte. Och skarven mellan ballong och rör? Ja den är ju tejpad 15cm så det borde ju funka. Eller?

Tips tas gärna emot!

MVH
//Andreas
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2007-12-12 23:24:18
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Jubel
Skicka mail

Åk nu och köp en kompressor med dig. Då får du tryckregulator och manometer och reservoar, funkar perfekt. Jag köpte en för 700 på biltema. Jag brukar
köra 2-3 bar tryck när jag gjuter kroppar.

Skarven mellan ballong och rör måste tejpas ordentligt så det inte börjar läcka. Dessutom klämmer jag fast röret mellan formhalvorna, om man lindar på lagom med tejp kan man få bra passform.

/Peter J

2007-12-13 00:41:00
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
El-Eje
Skicka mail
 
Citat från: F3DAndreas
Kan man blåsa upp ett cyckel däck med luft och koppla på det på röret efter det att man har blåst upp ballongen? Och på så vis tvinga in ny luft i ballongen om det nu skulle pysa ur. ?

Tips tas gärna emot!

MVH
//Andreas


Det funkar fint, just så fungerade gamla WV Bubblans fönsterspolare. Man tog lufttrycket ifrån resrvdäcket och trycksatte spolvätskebehållaren.
(vart ju iof lagom kul om man behövde reservhjulet och man hade tvättat rutan mycket )

Kolla bara vad du har för tryck när du fyllt din ballong och att du har lika högt tryck i slangen. kanske kan du inte ha slangen lös utan monterad i fälg med däck utanpå för att få trycket? Om du tar ett reservhjul till en bil så får du en rejäl reservoar. Om det är samma tryck som Peter har så funkar ju bildäck kalas

Kan ju inte detta med eran rymdteknik riktigt... men skarven mellan ballong och rör hade jag nog gojjat dit en liten tunn yta av tex ert andra klet som ni har vid baggning. Bara tejpa gummit mot röret som har en glatt yta verkar lite riskabelt?

Lycka till i tomteverkstaden !
Mvh

El-Eje
Papperspills-mästare -06

2007-12-13 00:53:39
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Proos
Skicka mail
 
Citat från: Jubel

Åk nu och köp en kompressor med dig. Då får du tryckregulator och manometer och reservoar, funkar perfekt. Jag köpte en för 700 på biltema. Jag brukar
köra 2-3 bar tryck när jag gjuter kroppar.

Skarven mellan ballong och rör måste tejpas ordentligt så det inte börjar läcka. Dessutom klämmer jag fast röret mellan formhalvorna, om man lindar på lagom med tejp kan man få bra passform.

/Peter J



Så du har kompressorn "igång" hela tiden under härdningsprocessen? Så den slår till då det blir för lågt tryck? hmm ja smart. Men jag tror inte grannarna blir så glada (jag gjuter till 100% nattetid) om den slår igång då och då.

Får även testa att ha lite "gegg" på röret där ballongen slutar. Har även bra passform där röret går in i formen. Har lite ideer med en slang till ett cykeldäck jag måste prova!

Tackar för era tips!!!

MVH
//Andreas
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2007-12-13 01:21:41
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Jubel
Skicka mail

Kompressorn behöver inte behöver inte vara igång medans det härdar. Det räcker att starta det ett kort stund innan man börjar sen kan man stänga av strömbrytaren, tryckregleringen funkar ändå. Reservoaren har ett tryck på 8 bar, det räcker för att reglera trycket  ut under hela härdningen även om det läcker lite.

/Peter J

2007-12-13 03:19:56
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Proos
Skicka mail
 
Citat från: Jubel

Kompressorn behöver inte behöver inte vara igång medans det härdar. Det räcker att starta det ett kort stund innan man börjar sen kan man stänga av strömbrytaren, tryckregleringen funkar ändå. Reservoaren har ett tryck på 8 bar, det räcker för att reglera trycket  ut under hela härdningen även om det läcker lite.

/Peter J


Naturligtvis ;) tänkte inte på det så här på nattkröken!

Tack Peter!

Skall bums åka till jula och inhandla en riktig kompressor...

MVH
//Andreas
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2007-12-17 10:30:48
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Proos
Skicka mail
Nä nu var det längesen det skrev något här!

Just hemkommen från Kajaken i Älvkarleby.

Detta är lite av vad vi fick gjort i helgen.


Nu är de flesta vingar ihoplimmade. 4st DSF Vingar, 13st Natrix vingar, 2st Jart-xs + stabbar.


Nu skall balk läggas i. Anders slipar spåret för den. Vi gjorde ett test av en färdig balk denna gång. Balkarna som vi använde oss av hittar ni här.


Går ganska så tungt, och man får oftast lite blodblåsor på yumme och pekfinger, så jag använder mig av handskar nuförtiden.


Anders blev sugen att gjuta en Natrix nos. Så han tog tag i att klippa den snygga väven.


80g glasfiberväv samt 210g kol/armidväv


Väven ditsmetad. (vi plastade väven utanför formen först så vi såg att den blev vätad riktigt) Sedan så klipte vi väven på överformen jäms med kanten. Och på underformen c:a 1-1,5 cm ovanför kanten. Sedan la vi i röret med ballong på.


Sen sydde vi ihop den stackars formen ;)


Sedan så skedde det som hänt så många gånger förut. Ballongen sprack utanför formen. Fast mängder med tape så gick det på tok. Så vi var tvungna att dela formen igen och lägga dit en ny ballong. Men det kan vara kul att se resultatet. Så mycket epoxy trycker ballongen ut. Och jag kan lova att vi snålade på epoxyn innan!!!


Ny ballong och 3bar senare :) (vi sänker trycket efter ett tag till 2bar då vi inte ville göra om det igen :)


Nästa dag var det julafton! Dax att dela formen.


Blev ju sådär ;) haha man blir nästan yr av denna väv


Man blir nästan sugen på att smaka på denna karamell


Hoppas den håller nu bara. 22,3g tung blev den


Balken vi la dit dagen innan får se ljuset. Blev helt kanon! Man kan inte ens känna balken. Men betala 17kr st för dessa är inget som vi vill göra. Dessa måste gå att göra själv :)


Victor Granath provmonterar sin nya modell.


Nya balkar skall gjutas! 3lager 120g enkelriktad kol


Anders Rollar på epoxy


Då vacuumpumpen var utlånad på annat håll så fick vi göra på annat vis. En vanlig plast och en spackel får duga.


Tror nästan man får ur mer plast på detta viset.


Skaplig yta blev det i alla fall... Synd man måste slipa den för att få fästyta.


Om man tar tid på hur lång tid det tar att beställa balkarna genom nätet. Väntar på att postgubben skall ringa på dörren, så tror jag detta även går fortare samt blir billigare! :)


7,5st vingar räcker detta till. Och dessa känns starkare med. Fast är 1,2g tyngre


Den stackars Jart pluggen har legat och skrikit länge nog nu att den vill bli form. Så Anders stog inte längre ut med den lilla pluggens gnyende, utan stoppad ner honom i ett delningsplan.


Ett ganska så svårt delningsplan att göra. Ser ni att det har olika nivåer?


Modellera tätar i skarven


Borrar hål för kulorna


1 Kula på plats


PVA sprutas på


Det sista vi gjorde var Victors F3K vinge. Vi var tvugna att se om den nya balken höll. Så Vi gjorde delarna åt honom. Han brukar ju vara snabb att få ihop en kärra ;)  (Mikael_jo Mylaren var KANONERS!!!)


En vinge på väg in i påsen


Nu är det bara att lägga över plasten och suga ur luften


Lika bra att göra en stabbe/fena på samma gång


Dax för hemfärd. Fick lite hemläxa med mig hem. 12st Natrix vingar skall läggas balk i samt putsas.


En kanontrevlig helg som alltid.

Tack Grabbar!!

Nu tar åtminstonde jag Jul-lov!

GOD JUL på er!

MVH
//Andreas
*** Redigerat av F3DAndreas klockan 2007-12-17 10:33:23 ***
*** Redigerat av F3DAndreas klockan 2007-12-17 10:36:15 ***
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2007-12-17 18:24:54
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Granath
Skicka mail

Moderator
Tack sjävl! var en riktigt fin söndag :) kan knappt bärga mig till jag får åka och öppna påsarna hos anders och kika på vingarna :) ska se om jag kan grejja lite med kroppen idag :)

2007-12-17 18:32:27
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
El-Eje
Skicka mail
Mycket trevligt "hemma-hos" reportage.
Vad läcker Natrix gjutningen vart.

God Jul på er, ni är klart värda lite jullov .

MVh
El-Eje
Papperspills-mästare -06

2007-12-31 12:54:57
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Proos
Skicka mail
Ett ensamt skift på SSAB är över. Har jobbat sen 05.00 på att slipa 16st stabbar och 12st fenor till Natrixen. Jobbar vanligtvis c:a 1500pers här en vanlig vardag. Idag var det bara jag och portvakten som jag var tvungen att ringa varje timme för att berätta att jag levde. Men på något vis lite mysigt med. Sitta och slipa i sin ensamhet kan vara mysigt ;)

Nä Gott nytt år på er allesammans!

//Andreas
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2008-01-01 13:45:11
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
kajakmannen
kajakmannen@hotmail.com
Ser bra ut Andreas.

Keep the good work up.

Jag fortsätter med det jag har :)

GOtt nytt år alla som läser detta.

2008-01-01 14:50:25
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
wolw
Skicka mail
Skönt att höra att fler jobbar på nyårsafton...

Tack för underhållningen och Gott Nytt på er också.

Peter





-----------------------------------------------------------------------
- Growing old is mandatory, Growing up is optional -
-----------------------------------------------------------------------

2008-01-08 21:45:15
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
kajakmannen
kajakmannen@hotmail.com
Så var det dags igen. (Att dom aldrig tröttnar tänker ni säkert!!!)

Andreas dyker upp runt 16:00 och befriar mig från arbetets handbojjor.
Han har med sig en preview på "Sälen 2007 - Den sista färden" (Ni har väl inte missat teasern?) Teaser Sälen 2007

Den har nu tagit steget upp till DVDkvalitet med menyer och allt!!!!

Efter lite filmvisning och några varma mackor så kommer Pia hem och hundpassandet lämnas över till Pia. Ner i verkstan och fixa nya balkar samt granska de senaste alstren. Vi monterar även ihop Andreas (och Fredrik och Mickes) nya vacuumpump. Nu har vi dubbel kapacitet så ladda upp med mer påsar Eje ;)

Nästa bygghappening är inbokad till 1-2 februari i Falubunkern.. Be there, or be square!!!!













Maximum power sucking please!!!!!!!!!!!

2008-01-09 00:09:16
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
El-Eje
Skicka mail
 
Citat från: kajakmannen
Så var det dags igen. (Att dom aldrig tröttnar tänker ni säkert!!!)

Nu har vi dubbel kapacitet så ladda upp med mer påsar Eje ;)
Nästa bygghappening är inbokad till 1-2 februari i Falubunkern.. Be there, or be square!!!!
Maximum power sucking please!!!!!!!!!!!


Klart vi inte tröttnar
Så då är det Föreställning igen då 1-2 feb, Får väl se till att vara online så man inte missar "Gubbarna sug".
Behövs det mer påsar innan dess? hojta till bara 

Keep on!
El-Eje
Papperspills-mästare -06

2008-01-09 00:40:18
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Kalle_Flygare
extremflyg@hotmail.com
Fasen va gött det blir! Era bygg trådar diggar jag fett Kör hårt o lycka till! Kommer ev köpa en modell av er sen! Kanske i stället för bananen!

2008-01-16 22:31:18
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Proos
Skicka mail
Helgen närmar sig med stormsteg då Kajaken kommer. Inte mer än att man känner sig stressad... ;)

Så vad har hänt sen sist då?


Nyårsafton såg ut så här. Fint att man kan göra det på arbetstid.


Stabbar


Fenor


Färdiga stabbar för bagging!

I bunkern så har det stått still ett tag. Men efter lite sjukdommar osv så är produktionen igång med "Natrix" projektet!


Nya kolfiberbalkar slipas till


Riktigt "lort"-göra


Mååånga timmar senare


Färdiga balkar till 9st till vingar


Balk lagd i en DSF vinge


Den lilla F3K nosformen gjutes klart efter missödet tidigare


Klart & Betart

Formen är delad idag. Och resultatet blev Suberb!

I morgon kommer King Kurt Ilar ner på besök. Vi skall gjuta nosar samt dricka några kannor kaffe, samt Premiärkolla på DVD'n "Sälen the movie 2007" :)


Jag delar denna tråd när Anders kommer upp!
MVH
//Andreas



--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2

2008-01-16 23:23:04
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
JohanS
Skicka mail
Den här tråden måste bli årets intressantaste tråd...

Verkligen kul att följa era framsteg.
//Johan
Köp inte ett flygplan du inte har råd med, om det inte är absolut nödvändigt!


2008-01-17 00:10:16
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
kajakmannen
kajakmannen@hotmail.com
Fasiken vilken arbetsmyra du är Andreas. Nästan så att man får lite dåligt samvete :)


Skall bli kul att komma upp. Rövin, sälen DVD etc så det står härliga till :)

MVH / Anders Molin

2008-01-26 13:29:41
RE: Nu j*vlar skall det Jartas igen! Del 4    
Proos
Skicka mail
Denna tråd blev för lång. (oups i did it again)

Del 5

MVH
//Andreas
--------------------------------------------

modellflyg börjar vid farter över 320km/h, eller en kasthöjd över 79m ;)
//A^2